Sjuk o svårt att hållas vaken

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tildis

Sjuk o svårt att hållas vaken

Inlägg av Tildis »

Hej! Jag började med SM med min lilla dotter och vid en månads ålder har hon ännu också svårt att hållas vaken mera än 45 minuter, alltså får jag henne aldrig riktigt proppmätt. Kan lägga henne på rygg på stengolv och hon bara snarkar. Dessutom fick hon snuva så vi har redan hunnit vara till sjukhuset och andas rörvidgande medel så hon måste sova i sin sitter (måste ha huvudet uppe). Allt detta försvårar SM då det

a) är svårt att få henne att hållas vaken så hon skulle äta sig proppmätt och
b) sömnen blir kort då det inte är så bekvämt i sittern längre tid

Har nån några tips? Kvällarna är hon ledsen då hon vill sova men inte kommer till ro och sedan vill äta men det är svårt då näsan är så täppt. Försöker hålla mig lugn men vill inte göra en sjukhus resa till och stressar kanske lite på grund av det.

Tacksam för svar,
Tildis
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej tildis.
Hur gammal är lilltjejen?
Jag vill tipsa om världens bästa uppfinning nämligen Näsfrida .Om ni inte redan har den så är den jättebra mot täppta näsor.
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Förlåt,jag missade att hon var en månad :oops:
Ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Tildis!

Usch, vad trist med förkylning. Min lilltös var också dunderförkyld från att hon var ca 2-3 v och det höll i sig till hon var närmare 3 mån (storebror och mamma smittade lilltösen... och hos henne ville det aldrig ge med sig :?). Jag tyckte det fungerade jättebra med SM ändå, men precis som du skriver falerar det ju lätt om hon har svårt att sova och då är för trött för att äta...

Vad vi gjorde var att höja huvudändan i spjälsängen rejält och bädda med hoprullade handdukar/filtar runt om så att hon inte skulle glida ner. Då sov hon gott på mage och slemmet rann ut, istället för att rinna tillbaka ner, som vid ryggläge, om du hänger med :wink:. Och det blir då lätt att buffa till ro. Vi gjorde också samma sak i vagnen (alltså la ett stöd under madrassen för att få upp höjden lite) och då kunde man vagna henne till ro så att hon fick längre sammanhållande sömnpass när hon inte själv fixade det. Hoppas detta kan vara till någon hjälp!

Och krya-på-sig-pussar till lilla förkyldingen :D!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att du ska ta en paus från modelltänket, om det inte fungerar nu när hon är risig! Är hon för trött att äta får man äta oftare, precis som det kan vara när man själv är sjuk och aptiten är si och så. Men gör vad du kan, och se till att hon äter så rejält det går när hon väl äter. Hon behöver ju mat och vila för att bli frisk.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"