Tre veckor- amningskris eller något annat som stör SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

ja den här tråden passar nog bättre på kackelforum snart :wink:

:arrow: nilam:Håller med angående full uppmärksamhet. På dagtid när jag är ensam hemma med Malte och Vega måste jag både se till att han inte somnar under vakenpasset och sedan vagna i sömnskarvar under sömnen. :?

Han skarvar gärna 20 min/45 min/ 1 h samt 1,5 :shock: Ofta räcker det med några skak eller drag men ÄNDÅ..Jag sitter inte still många sekunder dagtid...hur är det för er- sover de hela passet eller måste ni vagna mycket. Jag blir galen snart. Om han vaknar före 20 min tar jag upp och erbjuder mer mat ( ibland är det det som stör) Har gjort misstaget någon gång och tagit upp efter en timme- men då är han knappt hungrig. Äter lite lojjt och sedan är dagen ur led....Som det är nu har vi 3.5 timmes schema- dvs måltiderna börjar med ungefär 3.5 timmes mellanrum ( ibland 3) och inte fyra.

På em är det däremot en liten piggare kille på vakenpasset och sedan vill han sova från 16.00 ca. Då är det djupsömn på en gång. Vi får alltid väcka inför sista vakenpasset och sedan är det nästan omöjligt att hålla honom vaken till nattning. Igår natt 20.15 och morgon kl 06.00. Två nattmatningar, men inatt sov han fem timmar igen :D

:arrow: ulrikaj- hur ser era sömnperioder ut under dagen. Vi har ju oftast lång natt här också ( 10 timmar) Det blir ju bara sex timmar att fördela på dagen. Han är ju så trött att det är svårt att få timmarna att gå ihop, dvs vakenpassen är för korta än så länge.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hejsan Linda
Vårat ungefärliga schema under dagen ser ut så här:
6-8 vaken 2h
8-10 sova
10-11 vaken 1h
11-13.30 sova
13.30-15.30 vaken 2h
15.30-17.30 sova
17.30-19.30 vaken 2h
Vi har problem dock med kvällningen då hon vaknar och vaknar igen fast vi snart kurat en vecka snart med sextimmarsnatten.Jag vill inte ta plats på din tråd så jag startar en egen.
Håller med om Kackelforum.Vi har tydligen fått en fin årgång av tröttisar :lol:
Kram ullrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

07 är tröttisårgång :?: :wink:

Linda: på förmiddagspasset (oftast 8,30-11) behöver jag inte vagna, men på middag och em så blir det vagning av, men jag har hjälp av en 4 åring som gärna vagnar en och två omg, men skriks det mer så kan han bli inställd i klädkammaren :shock: .

När vi var i Gastsjön så var kokos lille skräp med, då 6 veckor gammal, (han var några veckor för tidigt född) han hade natt 21.00-07,00 och mat 01,00 och 04,00 jag hade tänkt att ha natt 22,00, men "schemamässigt" är det enklare att lägga ca 21ev 21,30 då blir vårat kvällspass 18,30-21,30 och det är lååångt för vår lille.

Har du fortfarande tidiga mornar annars är det väl lika bra att ha natt 20,00-20,30 som Malte vill.

Ett av mina största huvudbry just nu, den negativa uppmärksammhet som framför allt stora syster testar, gärna genom att slå på mig eller att bära/skaka lillebror, ulrikaj hur har du det med din 02:a trotsar /ifrågasätter han saker nu när det kommit in en lillasyster i familjen?

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej nilam
Jag har varit jättenervös det där med hur brorsan skulle ta det när det kom en bebis i familjen fast det har gått över all förväntan.När vi kom hem med bebisen fösta dagen ville han inte gå fram till Liw och vi lät det vara.Sen har han försiktigt närmat sig henne mer och mer.Igår gav han henne mat för första gången och höll i flaskan.Han vill gärna ligga på golvet bredvid henne fast han har aldrig varit intresserad av att pussa och krama henne.Han pratar ofta om henne och det verkar som han inte vill att vi ska tro att han bryr sig för om jag lämnar rummet för ett ögonblick kan han lägga sig ner och prata och visa saker för henne då han tror att vi inget märker.
Det jag kan komma på är att han kan dryga sig mot våra katter och gå och bära och kånka på dom och det är ju oxå lite av ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska göra för dom bor ju hos oss oxå.Han är inte dum mot dom bara att han vill bära hela tiden speciellt om vi uppmärksammar honom så det är ju negativ uppmärksammhet.Det är väll det jag kan komma på.
Det har väll blivit lite mer kanske oxå när jag undrar om han kan hjälpa mig med en grej så vill han inte utan" gör det sen" som Alfons säger.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej linda
Hur går det med din tröttiga lillkille?
Kram ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Igår hade vi en superdag :D vakentid 1,5 och uppåt, sov drygt 2 timmar efter varje vakenpass, natt 20.45, morgon 06. :D

Idag vet jag inte vad som hände :evil: Första sovpasset gick fint. Andra vakenpasset 1.45 och sedan spårade det ur... :x

Har ni varit med om detta. :?:

Han skrek efter 30 minuter i sovpass två. Eftersom han åt lite skralt på föregående vakenpass var jag inte säker på att han var proppmätt så jag fyllde på lite ( har egentligen en gräns på 20 minuter- men det kändes behövligt) Istället för att somna om var han jättepigg helt plötsligt. Klockan var då 14.45. Han fick vara uppe eftersom jag inte hade möjlighet att stå och vagna längre- Vega skulle ha mellis bla. Jag trodde att han skulle krokna rätt snart igen- men icke. han var så pigg så pigg.

Det oplanerade vakenpasset slutade med att jag fick vagna honom i säkert 20 minuter vid sexsnåret :shock: för att han öht skulle komma till ro....Då hade han varit vaken i över tre timmar :shock: :shock: (med bara 30 min sömn före dess. )

Detta får mig att inse hur mkt jag älskar sm- skulle aldrig orka med äta/sova fritt...Jag var helt färdig när han till slut somnade. Är inte så jätteduktig på att hålla mig kall när saker spårar ur. Blir jättestressad vilket INTE förbättrar situationen direkt. Eller så kanske jag tar sm på för stort allvar- dvs klarar inte av när det spårar ur lite...Jag är kontrollfreak ut i fingerspetsarna...

Hur går det med kvällstrasslet? Har det blivit bättre? Läste din andra tråd och ska även jag försöka få Malte lite mer vaken på kvällen. Han vill ju gärna göra natt kring 20.00 och det är lite tidigt kanske...Igår lyckades vi som sagt hålla honom uppe till 20.45. Ikväll vet jag inte hur det blir....antar att han har gjort natt nu vid 18.00 med tanke på dagen som varit...

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej Linda
Hur gick det med gårkvällen/natten??
Jag känner igen mej precis.Är oxå lite av kontrollfreak och att det ska funka påengång.Den där kvällen när Liw inte ville somna och jag var själv hemma och jag stod och vagnade så var det många tankar i huvudet.Tanken om att jag gjort för stor affär av hela den här grejen med att allt ska funka till varje pris.Jag har ju inte ens njutit av våran underbara dotter som hon faktiskt är.Hon är sex veckor och vaknar två gånger natt-so what.Vissa barn vaknar 10gånger/natt så varför klaga.Sm fungerar,så varför så brottom tänkte jag.Det har blir dessutom mitt sista barn.Jag är 37 år och känner att jag inte vill vara äldre.Hadde man varit 10 år yngre så.. :)
Nu gjorde jag som så att dagen efter fick hon sova två timmars pass för att orka vara vaken när hon skulle vara vaken och ett längre sovpass på dagen.i började sista passet 16.30-20.30.Hon fick ta en 20 minuters sovpaus mitt i.Då la jag henne inte i sängen(vi behöver inte vagna längre så hon får sova i sängen)utan hon låg på en filt på golvet och inte allt för skönt om man säger..Sen försökte jag inte mata ofta utan hon fick äta rejält när hon väl åt.Annars blir hon dåsig och somnar och det blir ingenting av någonting.Nu dom senaste dagarna har tiderna ungefär sett ut så här:
06.30-07.30 vaken 1h
07.30-09.30sova
09.30-11.00vaken 1.5h
11.00-13.30sova
13.30-15.00vaken 1,5h
15.00-16.30sova
16.30-20.30 vaken 4h(20minutare mitt i)

Sen har jag lagt henne i sängen och hon somnat av sig själv.Igår kväll la vi henne 20.45 och hon sov till 03 och sen väckte jag henne 06,30 i morse.
Nu Linda är ju Liw äldre än eran guldklimp och man märker att en dag från den andra gör så himla mycket i utvecklingen.Jag är säker på att det kommer att ordna sig för er.Försök att inte det ta över vardagen utan njut för den här tiden kommer aldrig mer igen.
Jag tänkte så här med Liw att när hon är som mest pigg respektive trött och sedan försöka styra upp det av det.Jag går inte på minuter utan bara ta tiderana som ett ungerär och slutändan har varit densamma nu i tre dagar iallafall.Dvs det sista passet längre vakentid så hon är trött men inte övertrött till natten.
Jag vet,det är jätte svårt när man har syskon och dom vill ha sin del av uppmärksamheten oxå.Jag blir lätt stressad jag med.
Nu håller jag :thumbsup: för er.
Kram ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Du har så rätt ulrikaj :heart: jag är dålig på att slappna av och bara njuta. Samtidigt känner jag mig så himla mycket mer avslappnad med bebis nr 2. Jag är inte osäker på hur jag ska göra, mer stressad över att inte allt funkar till punkt och pricka.

Malte är en så himla förnöjsam bebis. :D Han skriker ALDRIG, enda gången är tröttgråt i slutet på vakenpassen när jag försöker hålla vaken. Mat får han i mängder. Ändå stressar jag över lite för tidiga uppvak samt oplanerad vakentid alt för lång sovtid på sen em. Aldrig nöjd liksom.... :oops:

Igår sov han 18-21, då jag väckte. Sedan hör och häpna orkade han vara vaken 21-22.30. Nattmål 01.30 samt 05.00. Morgon 7.30. Inget ont som inte har något gott med sig. Nu ska vi försöka senarelägga kvällen något- 21-21.30 och köra på det inför borttagande av nattmål 1 (nästa helg kör vi operation nattvagning :wink: )

Kram
Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej igen
Nu när jag gick in igen och tittade och såg Liws vakentider så såg dom lite konstiga ut tycker jag.Hon är vaken lite under dagen för att sedan ta igen på kvällen.Å andra sidan är det som två mål på stora kvällsmålet.Det verkar vara att hon laddar under dagen för att orka med kvällen??
Förlåt Linda,det är ju din tråd och jag har ju min egen som sagt....
Men det slog mej nu när jag såg tiderna uppskrivet.Synpunkter någon??
Kan svara på min tråd då.Den heter "kvällstrassel"
Kram
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,man vill ju att tiderna ska stämma och ha rutiner på dagarna,speciellt när man har storasyskon då man vet hur underbart det är att kunna förutse vad som händer under dagen och att alla sover gott om nätterna.
Då Linda, kanske ni hittat eran nyckel att få fram fungerade kvällar för Malte.
Skriv och berätta hur det går.
Kram ulrika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej tjejer :D

Vill bara skicka lite hejarop till er här :D
tiden går såååå fort, Frida är 2 1/2 månad nu, och det låter ju inte speciellt mycket :roll: men faktum är att den där första månaden känns som om den är ett halvår bort :shock: - minst! Och på bara en vecka händer massor!
Och ni säger det ju själva också, och jag vill bara understryka det - GLÖM INTE ATT NJUTA :heart:
Ni har fått det hela att funka jättebra, tycker jag! Själv håller vi på att få till lite tidigare natt, då Frida redan sover sina 12 timmar, men hon är en kvällspigg liten tös :heart:
Men vad gör det, egentligen :?: Jag VET att om någon ytterligare månad, så har jag fixat till det så som jag vill ha det :lol:
Tänk på om ni hade haft "fri amning" (hur fri är den, egentligen :roll: ) sjalbarn och gud vet vad :roll: Lite småsten i maskineriet måste det få vara :wink:

Pussa era underbara ungar på deras fjuniga små huvuden, och njut nu :heart: Det är både ni och de värda :D

Kramar till er
från Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Nu startar jag en kackeltråd - kom dit vetja! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"