Ramsa 3,5-mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lobilina

Ramsa 3,5-mån

Inlägg av Lobilina »

Tänkte att det kan vara dags att gå över från vagning till ramsa snart, tösen är ju stor nu! Vill veta att ramsan sitter när det är dags för säng, så det är väl dags att börja öva. Därför några frågor.

Jag har inte alls ramsat tidigare, så jag är helt novis :roll: .

:?: Om jag ska ramsa under dagslurarna, var ska jag befinna mig? Jag har läst om ramsning och förstått att man, till natten, gör första ramsan på väg ut, andra väl utanför rummet, etc. Men under dagen? Gäller samma sak? Eller var står man liksom? I rummet? Utanför? Under genomfart i förbigående? :?

:?: Är det en fördel att ha samma dag- och nattramsa? Vad har ni för erfarenheter?

/Anna
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Lobilina.

Samma sak gäller med ramsan på dagen som på natten - första versen på väg ut ur rummet, andra när du drar till dörren, tredje utanför och fjärde versen på väg BORT från dörren.

En dagramsa och en nattramsa rekommenderas. Dagramsan ska inte innehålla ordet natt.

Lycka till :!:

/Åsa
lenita

Inlägg av lenita »

Hallå!

Är ingen expert, men har kurat storasyter och vi använder en ramsa på natten "Natti natti, sov så gott" och en annan på dagen "Puss och kram, sov så gott". Bara för att ge dig ett exempel! Egentligen är det inte så noga vad du säger utan hur du säger det, har jag lärt mig :D

Har börjar ramsa Valter lite grann, märker dock att han letar efter ett ansikte till rösten. Så därför brukar jag dra ramsan i det ögonblick jag lägger ner han för att sova och sedan vagnar jag bara. Men jag måste också börja lägga mer tonvikt på ramsan, får bli då schemat sitter :D

Lycka till och berätta hur det går för er! Spännande att höra då vi har lika gamla små guldklimpar :D

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ok, tack! Men om jag ska ramsa vid uppvak, under dagslurarna, ska jag gå in i rummet då, och fram till vagnen, eller stå kvar utanför rummet eller så långt bort från vagnen att hon inte ser mig?

Förlåt för dumma frågor.... :oops:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag är också väldigt nyfiken på ramsningen... Vi har haft napp som ett "verktyg" hittills, men varken vi eller bebben gillar napp så där jättemycket :roll: , så nu har vi ömsesidigt fasat ut den allt mer. Behöver således ett annat verktyg också...
Följer tråden med intresse! :D
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Ramsan är ett fantastiskt verktyg, vi började väldigt sent med ramsan, för vi hade inte fattat, men efter ett besök hos några ramsare, när vi såg det magiska, började vi. :roll: :lol:

Vid uppvak ramsar vi utanför, eller ropandes från våra egna sängar. Behöver vi lägga till rätta nångång ramsar vi som när vi la första gången.
Olika ramsor på dag och natt (inte ordet natt på dagen), melodiösa, samma rytm som i Annas ramsa: "Gonatti med sig, sov så gott!"

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag började bekräftelse ramsa Tor när han var 2,5 månader men han lyfte aldrig huvudet eller sökte sig till rösten. Han hatar buffning och när jag är där och traffikerar, men älskar att höra mamma ramsa när man skall sova. :sleep:

Vår ramsa är "sov gott, lugn och trygg" som sjungs lite som (tapto) om ni vet vad det är. Men man kan ju sjunga lite som man vill.
Vi har bara 1 ramsa, samma dag som natt. :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Som ett tapto! :shock: Jag som tänkt mig något lungt och sövande... Ett smäktande andante. Nehepp. Jag har ÄNDÅ svårt att förså hur ramsan ska låta liksom. Det är alltså mer sjung än prat? Vi har börjat säga Godnatt älskade Edvard, sov så gott eller Sov gott älskade Edvard, vi ses sen. Men vi liksom säger det bara... Lite snärtigt kanske, för det mesta.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hehehe... :lol: :lol:

TorpSara: det är nog inget fel i det. Tittar man på filmen som kommer med SHN boken så ser då inte jag någon som sjunger :roll: . :lol:
Men lite rytmiskt är det allt :!:

Men jag är ju så himla amerikansk :roll: så jag ser mig själv som en USA soldat som vaktar utanför kassernen och säger "it's 12 o'clock and all is calm" ,samt så spelar de ju en trumpet mot natten som liksom säger samma sak, så jag ville ha en melodi med just det budskapet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Hm, jag verkar - liksom du TorpSara - ha lite svårt att fatta det här med ramsning. Alltså hur man egentligen ska säga det. Det verkar ju så himla praktiskt, så jag vill verkligen komma igång.

Men ok, jag ska börja klura ut vilka ramsor vi ska ha. Vi har lite olika åsikter, pappis och jag, han säger att han känner sig lite töntig om han ska säga "natti natti sussi gotti", vilket var mitt förslag till nattramsa. Ha ha, jag kan i och för sig förstå honom, om vi har gäster hemma och så, och han ska hojta sussi gotti till älsklingen. Hm, vi får väl se. Ska ta det en vända till ikväll, OCH kanske be maken praktisera ramsan på mig också, för just nu är det JAG som sover sämst i huset. Grr. :evil:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Man kan ha olika ramsor har jag ABSOLUT för mig?

Samma här med sovningen... Här ligger jag vaken för att grannens :shock: son inte sover och de är ledsna (vill ju övertyga om förträffligheten i detta...). Håhå jaja. :roll:
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Ramsan ska vara fyrtakt.
Våra är:
"God natt nu, killar, sov så gott!"
"Vila nu, killar, sov så gott"

Det som är så bra är att ramsan kan vara olika.
Smeksam, öm, lugn
Bekräftande
Bestämd
Nästan förbannad, nu räcker det

Den kan svara på alla frågor.

Och mamma och pappa kan ha olika ramsor om det känns bättre.

Här är facit :-) http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"