Från vagn till spjälsäng

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lobilina

Från vagn till spjälsäng

Inlägg av Lobilina »

Det är inte aktuellt att flytta från vagn till spjälis än, men jag har lite funderingar kring det, och skulle vilja ha lite sunda synpunkter, så att vi har koll när det väl är dags :)

Idag har vi ett schema med 8-timmarsnatt, men planerar att införa 12-timmarsnatt om några veckor.

:?: Är det rätt tänkt att låta Elin bli stabil på 12-timmarsnatt i vagnen innan vi flyttar henne till spjälsängen?

:?: Ska vi flytta Elin till spjälsängen OCH eget rum i ett svep? Eller tar man det i två steg, dvs först från vagn till spjälsäng - men kvar i vårt rum, och sen spjälsängen till eget rum?

:?: Om vi vill införa ensamlek på schemat innan det är dags att sova i spjälsängen, är det dumt att nyttja spjälsängen till det? Jag tänker att hon kanske kopplar sängen med lek bara, och har svårt att sova där sen, om man bara nyttjar den till lek till en början (några veckor).

Sååååå tacksam för svar.
/Anna
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Kanske kommer någon mer kunnig svara dig också, men jag kan svara vad vi gjorde!

:arrow: Många låter 12 timmars natten sätta sig före dom byter har jag förstått, men vi tyckte vagnen hade blivit för ostabil och såg obekväm ut så vi bytte tidigare. Minns att vi gjorde dom första tuffaste nätterna i vagnen men bytte sedan till spjälis och hade vagnen i närheten för att vid behov lägga över och vagna. Vilket vi också fick göra någon natt.
Karla tyckte att det var skönt att få ordentligt med plats!

:arrow: Jag tror att Anna rekommenderar eget rum från 6 månader. Och hel natt från 4. Det gör ju 2 månader i spjälsäng men i erat rum. Vi har inget extra rum att avvara, förrän vi byggt en alkov åt oss i hallen, så Karla sover i vårt rum men bakom ett draperi.

:arrow: Vi införde ensamlek i spjälisen före den blev en säng. Då stod den i vardagsrummet. Det gick hur bra som helst. Ingen förvirring där inte. Kom bara ihåg att plocka undan alla leksaker och ha dom bara framme vid ensamlek.

Lycka till!
Kram Kattklo
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Tack för svar! Hur gammal var Karla när vagnen började bli obekväm?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja det var runt fyra månader som den kändes snål för nattsömnen.
Men hon sover fortfarande ute i den mitt på dan.

Vi kunde hitta henne med armarna hängandes utanför! Ändå är det en stor gammal BRIO-liggvagn.
Det var kanske inte så trångt som det såg ut.
När vi gick över till spjälsäng bäddade vi ett tag lite trängre med en bit skumgummi, fastsatt förstås.

Men annars är det ju bara attityden du vet! :wink: [/i]
lenita

Inlägg av lenita »

Hallå!
Om vi vill införa ensamlek på schemat innan det är dags att sova i spjälsängen, är det dumt att nyttja spjälsängen till det? Jag tänker att hon kanske kopplar sängen med lek bara, och har svårt att sova där sen, om man bara nyttjar den till lek till en början (några veckor).
Har börjat med ensamlek för Valter i hans storasysters spjälsäng, låter honom ligga och titta och känna på olika saker i 10-15 min nu så här i början. Viktigt att det är samma saker som presenteras och inte byts ut hela tiden. Man kan använda samma saker några veckor, vartefter man byter ut några :D Och som det står i BB att det är viktigt att det återkommer varje morgon även fast det till en början inte handlar om så lång tid!

Kör på ni bara, lycka till!

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"