Nu har jag misslyckats...jätte mycket!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lillstrumpan

Nu har jag misslyckats...jätte mycket!

Inlägg av Lillstrumpan »

:( usch...

Jag tyckte att det kunde vara en bra idé att skaffa en resesäng till Wilma, som hon kan sova i om vi åker till landet, eller är hemma hos mormor och morfar som vi var idag t.ex. Jag skulle lägga henne som vanligt vid hennes lunchlur för att "premiär sova" i nya sängen. Mormor kläcker då ur sig - att det kan ju vara lite känsligt det där med att sova i en annan säng....jaha tänkte jag kanske det är :? Sen tyckte morfar att vi skulle ha henne i vardagsrummet så att hon kunde se oss :shock:. Jag la henne i gästrummet, lite havlmörkt och "sov så gott...."
I början var det bara lite gnäll och lite gnöl, men efter 15 min börjar hon tvär gråta...och jag går in och försöker buffa utan framgång....vart var ATTITYDEN?? Mormor och morfar sitter och hojtar från köket vad jag "borde" göra :twisted:. Attityden har nu tagit tåget till en annan stad finns ej att hitta någonstans i närheten :cry: . Nu ska ni höra; det hela slutar med att jag fullkomligt katastrof räddar henne från vargarna, sätter henne i bilen (hela vargflocken hänger med) drar hem snabbt som ögat, Wilmis somnar(vargarna skrattar åt mig) och lägger henne i sin egen säng, Wilmis sover (vargarna har flyttat in) Jag känner mig just nu som världens SÄMSTA!! :twisted: :oops: :cry: arg arg på mig själv och ledsen också! VIlken soppa.

Så...har jag ställt till det för oss nu? Kommer hon någonsin våga sova någon annanstans än hemma när morsan just har bjudit in vargarna att sova i resesängen?
Stora 0630 Lilla 0903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, vilken soppa, men oj, vad jag skrattade :lol: En väldigt rolig soppa om man säger :oops:

Klokt att rädda henne från de där vargarna i köket. Vet mormor och morfar om att de har en varglya hemma :?: :lol:

Ingen fara. Göm resesängen en vecka så har hon glömt den. Ladda din lugna och självklara Attityd och tänk dig för innan du inviger den bland vargar nästa gång :roll:

Jag skulle ta med mig barn och säng och ligga över någonstans själv, i en för mig ny säng också, med barnet i samma rum så jag kunde ramsa från sängen vid behov, och börja på kvällen alltså, inte vid lunch.

Och medföra mörkläggningsskynke förstås, så barnet inte såg mig, med lite tvättlina och klädnypor till, kanske.

Och geväret :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Anna,
...ja du har rätt. Vi får göra en ny utflykt om någon vecka eller så (utan mormor och morfar :shock:....och deras vargar :!: ) Då tar vi med pappan också...han är bra på att skjuta vargar!!
tack :heart: ...nu känns det genast bättre...nu ska jag gå och väcka lill Wilmis!
Stora 0630 Lilla 0903
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag måste erkänna att även jag skrattade glatt när jag läste ditt inlägg :) fast jag förstår att det inte var så roligt för dig just då.

Känner igen mig i din berättelse. När vi var på Åland och hälsade på Moffa och hans goa fru så sov Emil middag i deras lilla hus och somnade även där på kvällen innan vi begav oss till vår lilla stuga. Moffa var väldigt näsvis och talade om för mig att barnet i fråga inte ville sova, att vi borde ta upp honom, att han inte kunde äta om han inte var hungrig och han sov ju så mycket och åt ju så mycket osv.

Jösses vad jag blev tokig på kära far min. Frågade med ganska spänd stämma varifrån han inhämtat så mycket kunskap om skötseln av små barn :?: :evil: Då svarar han att han minsann var rena proffset för han hade ju tagit hand om både mig och min syster när vi var små. Så de så :!:
Jaså svarade jag, som jag förstår var det min mamma som skötte om oss medan den kära fadern jobbade, gick kvällskurs i svetsning, lagade bilen eller låg på soffan och läste kvällstidningen. Sen kunde det väl hända att han lekte lite med oss men mer än så var det inte. :shock: Oj då sa pappan och tänkte efter och kom fram till att han egentligen inte alls hade någon erfarenhet av småbarnsskötsel. :wink: Sen den stunden har han aldrig kritiserat vårt sätt att sköta Emil bara beundrar, hejat på och konstaterat att lilla barnet alltid är glad, sover som en gris och äter som en annan liten gris. :)

Och jag kan lova dig att Wilma kommer sova många goa lurar i sin resesäng i framtiden.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Ja...vad säger man, dessa föräldrar! Så ska jag aldrig bli :shock: :D .
Jag ska också lära mig att säga ifrån...som du SusanD gjorde...det ska jag sjutton bli bättre på!
Tack!
Stora 0630 Lilla 0903
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Hej igen alla....

Snarare än jag önskat kommer nu ett tillfälle till den där resesängen. Middag på fredagkväll! Jag blir hel nervös, får en klump i magen.Vi har aldrig haft med henne någonstans på kvälls/natt tid, vi har tackat nej och stannat hemma, men nu känns det som om vi inte kan tacka nej mer.
Attityden är ju inte direkt på topp efter helgen :roll: :oops: . Hur sjutton ska jag tänka nu, det bara snurrar. Det ena jag tycker att det ska ju förstås inte vara några problem att ta med lilla Wilmis på middag och natta henne där, det blir ju ur trevligt, och någon gång så måste vi ju ta med henne på kvälls/natt tid, tänk när vi ska på semester sen eller om vi någonsin ska kunna lämna bort henne och åka på vuxen weekend t.ex. inte sant!
Det andra jag är ap nervös inför bara tanken och tänker att det där behöver man ju inte ha så bråttom med, var sak har sin tid, och sen när hon blir liiite äldre nåt år så där då, då går det ju mycket enklare och bla bla tusen ursäkter.
Jag blir så :twisted: arg på mig själv när jag håller på så här och velar. Behöver pepp känner jag eller nåt sånt...
Stora 0630 Lilla 0903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vet inte vad AnnaW tycker om mitt förslag men så här gör jag... :)

:idea: Tor sover sina dag-sovningar i resesäng där jag lagt larm och sedan en extra skummadrass från jysk ovanpå. Sen hänger jag en filt över 2/3 delar av sängen för att skärma av alla yttre intryck.

Har inte testat detta men är övertygad om att tog jag med detta och gör samma borta skulle han bara tycka vara skönt och samma som hemma utan problem.

Så om du "övar" på att lägga Wilmis hemma lite några gånger så blir det lika självklart för dig som det redan är för henne. (Se det typ som praktisk attityd övning hemma) :thumbsup:

Vill man sen göra det svårare för sig kan man ju börja flytta runt sängen i bostaden till olika platser... Inte för att jag tror Wilma behöver det men du kanske gör för självkänslans skull. :wink: :D

Det kommer att gå så bra så skall du se. Inte ta ut oro i förskott :!: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Kära Lillstrumpan, det enda du behöver göra är att skapa dig ett mantra att mummla typ jag är inte rädd jag kan söva mitt barn, jag är inte rädd för mitt barn somnar överallt, jag är inte rädd för jag är världens bästa mamma :!:

Svårare än så är det inte :!: :!: :?: :)

Vad är det för något hemskt som egentligen kan hända :?: Ingenting :!: Ta dig samman och led ditt barn till god sömn både hemma och borta. Du kan ju :!: Gör inte en massa extra putte-nutt utan natta som du gör hemma, ställ resesängen i ett mörkt rum där hon kan höra ljuden från er i huset.

Informera sällskapet, om de inte redan vet hur ni hanterar nattningen, så slipper du oroa dig för att de ska komma med goda råd om att barnet borde plockas upp för det är ju ledset.

Önskar dig en trevlig middag och ser fram emot en rapport.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Susan,

Det var precis det jag behövde höra! En spark i baken på mig behövs verkligen! Här ska mantras :!: Tack Susan! Rapport kommer sen!
Stora 0630 Lilla 0903
Nian

Inlägg av Nian »

Hej Lillstrumpan,
Om det finns en pappa som skall med pa samma middag, varfor inte outsourca laggandet borta till honom, varvid du tar ett glas vin och umgas med era vanner. Om du vet att han "tar hand om", kan du slappna av och vargarna vadrar ingenting...
Nasta bortavaro tar du hand om laggningen o sa gor ni varannan gang helt enkelt.
Bara en liten ide! Ni grejar det, och Wilmis ocksa.

SusanD's forslag ar oxo bra, eftersom det ar om du visar oro som era vanner ev kommer med goda rad. Som den enda BB-mamman i min v'nskapskrets fick jag bara sla dovorat till mot goda rad. Men Pappan och du skall vara ett team.

Pang pa vargarna!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

TorsMamma skrev:
:idea: Tor sover sina dag-sovningar i resesäng där jag lagt larm och sedan en extra skummadrass från jysk ovanpå. Sen hänger jag en filt över 2/3 delar av sängen för att skärma av alla yttre intryck.
:D Utmärkt idé. Flyttbar, om man säger :wink: :lol: :lol:
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Hej på er, Tack Nian, bra idé där med lilla pappan...ska fundera på det! Vinet dricker jag hur som helst :wink:
Tack för tipset TorsMamma...såg ditt svar först nu :oops: ...har faktiskt tänkt lite så, låter smart...då kan man ju enkelt sova ute också...
:D
Stora 0630 Lilla 0903
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och väl på middagen sätter du dig längst bort från rummet där liten sover och sen inleder du en obrutbar och viktigt diskussion med bordsgrannen så tar Pappan automatiskt över ansvaret för liten. :)

Av egen erfarenhet vet jag att det är väldigt lätt som mamma att ta på sig allt ansvar kring de små när man är på party. Ibland brukar jag säga till Pappan att ikväll tar du Emil och jag är social och trevlig. Det gör jag för min skull, för att jag ska skärpa mig och inse att jag inte är ensam om att kunna natta barnet oavsett var vi är.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

annawahlgren skrev:
TorsMamma skrev:
:D Utmärkt idé. Flyttbar, om man säger :wink: :lol: :lol:
Tack snälla Anna, blev lite rädd :oops: att jag sagt fel och kanske inte var så smart som jag trodde. :roll: :lol:
Det som jag tycker har/är så bra med det är att då kan Tor sova i den ute vid lämpligt väder, vi har haft väldans mycket storm och då sovs det inne, efter det att vi varit ute tillsammans vakna istället. :wink:
Lillstrumpan skrev:Hej på er, Tack Nian, bra idé där med lilla pappan...ska fundera på det! Vinet dricker jag hur som helst :wink:
Tack för tipset TorsMamma...såg ditt svar först nu :oops: ...har faktiskt tänkt lite så, låter smart...då kan man ju enkelt sova ute också...
:D
Kul att du också gillar tipset och varit inne på det du med. :lol:
Den där Nian är lite bakslug hon och inte så dumt det heller tycker jag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"