smekmånad men ändå lite frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LindaVega

smekmånad men ändå lite frågor

Inlägg av LindaVega »

:D

Vet att det finns massor av trådar kring standardmodellen, och har läst många av dem redan, samt kompendiet som ligger som sticky, känner mig väl insatt i modellen i sig

Har ändå några frågor kring smekmånaden och SM.

Jag försöker i grova drag köra SM på min snart 1 vecka gamla son. Han sköter sig bra. Äter som en häst och tar tacksamt emot allt jag erbjuder. Eftersom han inte orkar vara vaken 1,5 timme i sträck så ofta ( mellan 45 min-1.5 timme) blir det ju många mål/dag.Jag tänker som så att jag fyller honom allt jag kan under vakenpassen- och sedan får det bli så många mål som det blir under en dag. :roll: :roll: Är detta något som jag kan se tiden an kring? Han sover ca två timmar efter varje avslutat vaken/matpass. Det blir ju hur många fulla mål/dag som helst :shock:

Efter kl 19.00 börjar det krånglas lite. Har läst mycket kring kvällstrassel och undrar om det är det vi har här också. Det äts och sovs stötvis ända fram till nattning. Känner mig lite osäker angående detta. Han hade gått upp chockerande 260 g sedan vi kom hem i fredags :shock: :wink: så mat finns det..men ändå är han inte nöjd. .Vad göra? Mjölken kanske är blaskig? Pumpa ur under dagen/ge ersättning? När ska jag isåfall ge det?

Jag vet att det är smekmånad och att man inte ska tänka så mycket men skulle gärna vilja ha lite råd och/eller tips kring mina funderingar

tack
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Det ger sig!! Ingen ersättning med DEN viktuppgången, icke! Vad som är är att mjölken mognar under de tre första levnadsveckorna, den blir fetare och fetare. Just nu är den "utblandad" med stora delar råmjölk, som det är rätt mycket av den första veckan. Minder andra och efter tre veckor är mjöken "mogen".

Råmjölken gör ett gott jobb för lillens kropp, så labba inte med det bara för att hitta en rytm så tidigt som nu. Var bara vaksam på hur det verkar med framöver.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vill bara tillägga att förmodligen är ni inne i första ökningsfasen nu, den brukar infalla när bebben är ca en vecka :!:
Fin viktuppgång :shock: :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Jag skulle bara kämpa på om jag var du. Låter som om du har bra koll på läget.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Men snälla nån - GRATTIS till lille pojken :lol: Detta har hänt medan jag var borta. Lilla Vega har blivit storasyster :heart: Jag är så glad och gratulerar hela lilla stora familjen hjärteligen :lol: :lol: :lol:

Håller med föregående talare. Försök njuta. Han är fortfarande nyfödd och det kan inte vara så mycket ordning på saker och ting. Det kan ätas lite hipp som happ men det sovs ju också rejält. Man får hålla ett litet öga på klockan bara så att livet inte blir fullständigt snuttigt dygnet om. Ingenting hindrar att du vagnar honom lite, om och när du känner att han gott kunde behöva sova lite till, eller ta en extralur som på kvällskulan. Överlevnadsångesten lindrar du ju med mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat, och det bästa är ju att göra det förebyggande, alltså inte låta honom skrika maten till sig. Det är egentligen det bästa tipset jag kan ge: att försöka ligga lite, lite steget före.

Jag utecklade mycket långa öron och mycket långa känselspröt när jag hade ett nyfött barn i min vård. Och jag hade papper och penna framme. Jag skrev upp allt. Vaknade när? Somnade när? Sov hur länge? Åt hur länge? Jag inbillade mig att jag lärde känna lilla barnets preferenser eller benägenheter på det viset. Jag avlade liksom rapport för mig själv för att få överblick och en känsla av koll. Sedan jämförde jag dag för dag och natt för natt och inte en siffra stämde naturligtvis :roll: men de där anteckningarna betydde i alla fall väldigt mycket. Psykologiskt, på något vis. De var till glädje och "forskning" :!:

Bästa läsningen tror jag du hittar i Barnaboken :wink: :lol:

Pussa på den lille från mig. Och på storasyster. Vilken lycka :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack så mycket för svar. Har också tänkt en del på ökningsperioden och det kanske är det som spökar lite på kvällskulan. Igår från kl 19.30 var det äta 20 minuter, sova 20 minuter, äta 20 minuter sova osv fram till kl 22.15 då han slocknade för natten. Det är precis som att han har ett sovpass som han måste avbryta för att äta.Han är inte missnöjd på något sätt, dvs skriker inte men är orolig och har svårt att komma till ro resp vara ordentligt vaken. På dagarna är det annorlunda, så är han ordentligt vaken samt sover djupt och fint efter matpassen. Han sover även fint på natten, inatt vaknade han 1.25 samt 4.25 och sedan morgon 7.30

Tack Anna för din gratulationer :heart: ha ha jag är nog precis som du vad gäller att föra anteckningar. Har redan fyllt i alla mat och sovningar första veckan. Min sambo skakar lite på huvudet MEN han medger att jag brukar ha bra koll i slutändan :D Jag fortsätter njuta men samtidigt ha lite koll på saker och ting

Kram
Linda
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup: :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Fortsätter i den här tråden.

Malte är nu 9 dagar gammal och det mesta fungerar bra tycker jag. Han är en väldigt förnöjsam liten typ och äter verkligen riktigt bra MEN jag har ändå lite funderingar kring det där att äta vid minsta pip under smekmånaden.

Det är inga problem att få honom att äta bröst X 4 under vakenpassen. Han orkar vara vaken drygt en timme, ibland 1.5. När han har somnat in vid bröstet ( knockoutslurk) läggs han sovande i vagnen på mage. Trots att han ätit mycket har han en tendens på första sovpasset att vakna efter ca 45 min en timme och vilja ha mer mat. Jag har tagit upp honom och erbjuder bröstet igen, vilket han villigt tar emot. Ofta somnar han om och jag lägger ned honom igen. Då sover han vidare i ytterligare en timme.

Är det rätt eller ska jag börja om med nytt matpass helt och hållet? Ibland vaknar han ju till på riktigt och då kör jag programmet igen.....

Jag är nämligen lite rädd för att det blir snuttätande av alltihop om han både ska äta under vakenpassen och sedan också fyllas på under sömnen. :roll: :roll: Det känns omöjligt att få i honom mer under vakenpassen än vad jag redan erbjuder.

På natten äter han två gånger. Inatt fuskade jag lite eftersom han somnade in efter bröst 1 vid fyratiden och lät honom sova :oops: Inte bra, han vaknade efter 45 minuter och ville ha mer.

hmm han kräver mycket mat det är ett som är säkert. Han har gått upp 400 g på 8 dagar så ni förstår att han är glupsk.

Ska jag fortfarande bara notera sakernas tillstånd och hoppas att det rättar till sig så småningom eller är det något jag kan tänka på ytterligare

Kram
Linda
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Grattis till Malte!

Jag kan bara inte låta bli att säga att om jag vore du skulle jag inte vara så orolig, jag tror inte han börjar snuttäta för det.
Han är bara 9 dagar...

Alla mina tre har ätit varannan timme och ätit MINST 2 timmar, natt som dag :roll: i ca 2 månader, går upp 5-600g per VECKA, och sen, poff, sover de och äter "som man ska". Första flickan sov 12-13 timmar natt av sig själv när hon var 2 månader o tre veckor.

Jag tycker inte man behöver "hetsa", för mig har det varit så att jag blir bara orolig och nervös att det inte är "som det SKA vara" , jag är däremot lugn om jag gör som känns bäst för tillfället för OSS.

Bara lite tankar från mig1

Kram Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack AnnaO :D Ser när jag läser mina inlägg att jag (kanske ) stressar upp mig i onödan ( inget ovanligt :oops: ) Idag har Malte betett sig som en dröm. Sovit långa pass och orkat vara vaken 1.5 timme vid två tillfällen. :D

Min mardröm är att det ska bli lika snuttigt och besvärligt som det var med Vega i början, :cry: kanske därför jag blir lite nervös när han vill äta en timme efter insomning trots massor av mat under vakenpasset.Idag har jag "sövt om" honom lite lätt då han vaknat mitt i ett sovpass och ätit en omgång till, med resultatet att han sover TOKLÄNGE istället.

Fortsätter avvakta m a o

Linda
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är här de andra sjutton bebisarna kommer in i bilden :wink: Eller mina hur-många-jag-nu-hade-på-en-gång :oops: :shock:

Med sjutton andra bebisar som verkligen vrålar och akut står på tur att GENAST bli omhändertagna / matade / skötta, kan man inte ta upp en liten bebis som redan fått allt han behöver och så mycket mat han kunnat ta emot, efter en timme redan. Han får faktiskt sova lite till.

:arrow: Att inte behöva vänta en sekund på maten betyder inte att man ska snuttmatas. Vi talar fortfarande standardmodellmål, alltså ca 1,5 tim under vilket tidpass han ska proppas och proppas (och det gör du ju också med den äran) så att magen står i fyra hörn, varpå han ska läggas på dem, hörnen alltså, och sova ca 2,5 tim eller som absolut mininum 2.

Om man då vaknar till under den tiden, vilket man gör, helst efter 45 min, ställer man måhända en fråga eftersom man inte vet var man är - inne i livmodern eller utanför :?: - eller vad det är för dag eller natt här i världen eller om någon är där som håller koll på vargen så man inte behöver vara rädd för livhanken. Och de frågorna besvaras inte alltid bäst, eller för barnet särskilt nöjaktigt alls, med mer mat mitt i alltihop.

Vi talar som sagt fortfarande SM, och när man vaknar upp till ett nytt mål måste man kunna förmodas vara hungrig. Det blir man inte en timme efter 4 omgångar mat förra målet. Vagna då bara lite i all enkelhet, medan du störtar förbi mellan de andra sjutton bebisarna :wink:

:arrow: Så att få mat "vid minsta pip" betyder fortfarande inom ramen för SM-målen, åtminstone någorlunda. Man ska alltså inte behöva vänta på förrätten. Och sedan ska man äta sig igenom hela middagen. Och sedan ska man ta igen sig till såväl tiden som matsmältningen. Och sedan ska man få mat igen direkt man vaknar till nästa mål - inte till obehövligt mellanmål efter en timme :!:

Hoppas jag har varit uttömmande tydlig nu :lol:

:arrow: Så även om du inte följer klockan slaviskt, gör den ändå till din bästa vän. Har han väl somnat efter SM-målet, betyder det att han var mätt, och då ska han inte äta igen förrän klockan talar om för dig att det har gått åtminstone två timmar sedan du la honom. Helst rejält mer.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Oj hade helt missat att jag hade fått svar- tack Anna. Poletten trillar lite längre ned i o med dit senaste inlägg. :D Inser att jag tolkat mat vid minsta pip bokstavligt och därför tagit varje litet ljud från honom oavsett vaken eller sovande som att han måste äta igen.

Har nämligen funderat lite på om vi verkligen är på rätt väg. Dagarna går bättre och bättre även om det inte är några tvåtimmarspass- snarare 1.5-1.5 men nätterna har snarare blivit sämre :cry: Inatt vaknade han varannan timme och jag gav mat trots att det kändes tokigt. :x

Idag ska vi köra nya tag och också våga vagna lite om det vaknas för tidigt. :D

Måste tillägga att det måste vara världens mest nöjda bebis vi fått. Förnöjsam är bara förnamnet. :heart: så helt fel ute kan vi ju inte vara....

Tack igen

Linda
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Äntligen verkar vi vara på banan, även om det är ett steg fram och några bak. Har med gott resultat vagnat i sovpass som "strular" Han somnar om efter några drag. Nästan alla sovpass är numer runt två timmar. :D och inte som tidigare 1.5 eller 1 timme

Har en fundering kring kvällarna. Han är så TRÖTT. Sista sovpasset inföll 19.15 igår. För att det inte skulle bli allt för sen natt väckte jag 21.15 för att fylla på med mat/skötning mm. Han var vaken max 20 minuter, sedan somnade han som en stock igen. :shock: Lyckades få i honom påfyllning kl 22.15 i sömnen. Sedan sov han till 00.50.

Så här har det varit några kvällar- med resultatet TIDIG morgon istället. Han är piggelin 05.30- inte konstigt då han helst somnar in för natten vid 19.00. Inget kvällstrassel här-snarare kvällskoma...:shock:

Några tips :?:

Linda
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Man är trött på kvällskulan efter en lång dag. Det är ingenting konstigt med det, och det vet du ju. Försök hålla SM på dagarna så att han är vaken tillräckligt. Då kan man "play it by the ear" på kvällen, som du gjorde :wink:

Han verkar må så bra, så njuuuut :lol:

Och om morgonen blir svintidig, kan du snåla med SM och leka "nattmål" en gång till. Han somnar snart om.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"