problem när jag slutat amma?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Fd Medlem

problem när jag slutat amma?

Inlägg av Fd Medlem »

Jag slutade nyligen amma (sonen 6,5 månader) och tycker att Hugo har varit lite grumpy de senaste dagarna. Han verkar JÄTTETRÖTT (snor en liten extra lur i tid och otid) gnällig, lite håglös. Arg som tusan på flaskan. Lite oroligare om natten, gnyr i sömnen och vaknar till vid sex på morgnarna (en timme före godmorgon). Somnar om själv, men nu har vi haft paradiset här hemma ganska länge (med en unge som garvar hela tiden, sysselsätter sig själv, äter som en häst och somnar utan ett pip så fort man lägger ned honom och sover tills man väcker honom), så det känns lite ovant det som händer nu.
Så kom jag på: Aha, det kanske är så att han är arg på mig för att jag slutat amma? Han har helt klart föredraigt sin far på sistone också. Igår var mormor här och då var sonen så nöjd, så nöjd igen. Han GRÄT när hon gick!
:( :(
Det har aldrig hänt förr - med någon...!
Jag har bara ammat på morgnarna den senaste tiden och trodde inte att det skulle vara några problem alls att plocka bort vårt lilla morgonmys i sängen, med lite amning och kel, följt av blöjbyte och sedan påfyllning med flaska. Men det kanske det blev?
Han har sedan bara några veckor börjat krypa ordentligt och far omkring som en liten galning här hemma. Är det därför han verkar så himla trött?

Vad har ni för erfarenheter av att sluta amma?
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Det är nog ditt eget samvete som spökar. Skräm spökena på flykten. Och ta på dig attityden igen att allt är som det ska vara. Var trygg i ditt beslut, annars kan du inte räkna med att han godtar det heller.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Det kanske är så, att jag någonstans djupt innerst inne tycker att jag var lite ego som slutade amma. Men jag trodde inte det. Det var först efter ett par dagar med en betydligt buttrare son som jag började fundera på vad det kunde vara. Mer sömn hjälpte inte. Mer mat hjälpte inte heller. Inte heller mer social delaktighet.
Nu börjar det nog stabilisera sig igen. Flaskan accepteras igen och humöret har blivit bättre.
Jisses, vad man letar förklaringar till allt här i livet... :lol:
Kram
Ulrika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Bra dagar - dåliga dagar

dagar har vi alla,
av båda sorter..

Stora, och inte så stora människor
är gjorda av samma deg :wink: :lol:

/Fjällmor
Nian

Inlägg av Nian »

Bra sagt, Fjallmor!
Jag har nastan slutat amma, bjuder brostmat bara morgon och kvall numer, eftersom jag borjat jobba igen. Pappa lagar varldens godaste flaskor och jag har inte tankt leta efter nagra matspoken. Gor inte det du heller.
Han far mat!
Och du ar varldens basta mamma!
Punkt.

Kram Nian
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tackar, allt har (förstås) stabiliserat sig vid det här laget. Tror knappt att det hängde ihop med att jag tog bort det sista amningsmålet, men när gnället och oron satt i ett par dagar började jag leta fel. Dumt.
Nu är flaskan toppen igen och gnället är väck.
Ibland är man lika fundersam som de små; "kan det här verkligen anses riktigt... :?: "
Och då är det skönt att få betryggande svar, även om man EGENTLIGEN vet vad som gäller... :D

Kram
U
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :thumbsup: :lol:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"