Hur funkar standardmodellen på natten för en 4 veckors liten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
KB79

Hur funkar standardmodellen på natten för en 4 veckors liten

Inlägg av KB79 »

Hejsan! En nybliven mamma här smed en liten bebbe som inte alls sovit om dagarna och hackar sig genom nätterna med lillan i sängen. Vår lilla tjej var vaken i stort sätt HELA dagarna och vi fick henne inte att sova. BVC sa att detta var normalt och helt okej men hon verkade inte må bra. Var övertrött och jätte grinig på kvällarna. Blev tipsar om Standardmodellen och började igår mata henne så att hon bleb helt proppmätt. Funkade super och igår hade hon ca 1,5 vakentid och sov därefter ca 2-3 timmar utan problem. Underbart! Natten gick däremot inte så bra Förstår inte hur man ska få lillan nöjd på 20 min? Hon är van vid att amma ca 45 minuter och därefter få ersättning för att bli nöjd. Hur ska jag få henne att korta ner denna tiden till 20 min?
Super tacksam för svar!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej KB79 och välkommen till forumet!

Jag tror du måste ge Standardmodellen någon vecka innan du kan utvärdera :wink: Har du läst sammanfattningen här på forumet...?

Den finns här:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=26

Ge både standardmodellen och dottern din lite tid är mitt bästa råd!

Hojta om du har fler frågor,
vi finns här! :D

/Fjällmor
KB79

Inlägg av KB79 »

Fjällmor, Stort tack för svar!
Siri verkar nöjdare än någonsin och jag är så taggad att verkligen följa metoden ordentligt! :D
Ska jag köra på som jag gör på dagarna även på nätterna nu till en början? Dvs vakentid 1,5-2timmar och sen sover hon ca 2-2,5? Ska natt målet bli 20 minuter av sig själv eller ska jag styra in henne på det?
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Här kommer lite peppning av en annan Standardmodellare! :D

Försök följa standardmodellen så gott det går på dagarna och lilla skräpet kommer själv att korta av nattmålen när hon verkligen får allt hon behöver dagtid. Sedan blir det snart aktuellt med 6 h natt, stora tjejen som hon ju redan är. Men först måste du föräkra att hon verklgen blir mätt i magen dagstid. Och det går inte i ett huj, så ge det lite tid.

Standardmodellen är föresten det absolut bästa du kan ge din bebis, jag har en helnöjd ettåring som reser världen runt utan att blinka bara man håller tiderna och attityden! Lycka till! :wink:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"