Barnvaktstråd (igen)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Puffis
Kontakt:

Barnvaktstråd (igen)

Inlägg av Puffis »

Hej.
Undrar vbara om ni har några allmänna tips till mg inför Lillans första bortavistelse utan mamma och pappa. Vi ska vara borta från fredag eftermiddag till lördag kväll och hennes morfar ska vara barnvakt. Kan tillägga att hon aldrig haft några problem med att vara med andra. Hon verkar knappt märka att jag går. (Förutom med sin pappa, men det beror nog mera på att han tror att hon är nöjd med att sitta i hans knä medans han tittar på TV :roll: )

Jag har skrivit ett utförligt schema, vad hon tycker om för mat och vad hon tycker om att göra. Dessutom funderar jag på om vi borde åka dit och sova över en gång innan bara för att se hur hon reagerar. Fast det är klart... det kanske är att "fråga" henne, och det är ju inte meningen. Tänkte att vi skulle hälsa på en del i veckan -de bor bara 2 mil härifrån- så att hon säkert känner igen honom.

Några fler tips?

/Elin som ser fram emot lite "vuxentid" med både bävan och iver :roll:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Barnvaktstråd (igen)

Inlägg av annawahlgren »

[quote="Puffis"]Dessutom funderar jag på om vi borde åka dit och sova över en gång innan bara för att se hur hon reagerar. quote]

:D Absolut inte :!: Skäms på dig för blotta tanken :!: :!:

Det vore verkligen att röra till saker och ting för det arma barnet, som det inte kommer att gå minsta nöd på - förutsatt att ni har den rätta, trevliga, förtroendefulla och glada Attityden av Självklarhet.

Överlämna du barn och schema i trygg förvissning om att det hela kommer att gå alldeles utmärkt, och PYS :lol: Utan att vända dig om.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Re: Barnvaktstråd (igen)

Inlägg av annawahlgren »

Puffis skrev: Dessutom funderar jag på om vi borde åka dit och sova över en gång innan bara för att se hur hon reagerar.
:D Absolut inte :!: Skäms på dig för blotta tanken :!: :!:

Det vore verkligen att röra till saker och ting för det arma barnet, som det inte kommer att gå minsta nöd på - förutsatt att ni har den rätta, trevliga, förtroendefulla och glada Attityden av Självklarhet. Och det vore inte snällt mot barnvaktarna som vill känna förtroende, inte kontroll.

Överlämna du barn och schema i trygg förvissning om att det hela kommer att gå alldeles utmärkt, och PYS :lol: Utan att vända dig om.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ps Å, förlåt - jag missade det lilla ordet "innan". Jag trodde ni tänkte ge er dit under tiden :shock:

Hur som helst, skippa den övernattningen tycker jag. Besöka kan man alltid göra, tillsammans, innan. Men inte "bo".
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Låter bra det, för jag insåg att jag inte har tid med det :lol:
Däremot, vad sägs om det här:
Vi ska åka mitt i Tuvas vagnslur. Bör vi överlämna henne innan så att hon är medveten om att vi går, eller sa vi bara sticka när hon sover?

Hon brukar somna bra i vagnen även om det är någon annan som är ute med henne. Så egentligen vet jag nog svaret själv :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Skratt och glädje före och efter luren och fasta tider - den kombinationen är mitt heta tips, viktigare än vem om gör vad när :wink: :lol:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Tack!! :heart: :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"