När byter man tider?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TinaT

När byter man tider?

Inlägg av TinaT »

Hej

Jag undrar när man byter tider i takt med att barnet växer. Ökar man på vakentiden genom att på dagen för månadsfödelsedagen korta ned lurar, dvs när barnet är 3 månader bör det sova ca 15.5 timmar istället för ca 16 timmar som vid 2 månader och barnet därmed ska vara vaket 30 minuter mer. Eller fasar man in det under en tid innan månadsfödelsedagen och hur lång tid i så fall?

Hur lång bör vakenperioden vara när barnet är 3 månader - mer än 2 timmar i ett sträck?

mvh Tina
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Jag tror att det där är lite inviduellt, beroende på vilka tendenser du sett hos din lilla!
Här hemma bor en liten morgontrötter likväl som kvällstrasslare. Eftermiddagen däremot, den är toppen!
Det är ju också då pappa är hemma så kanske är det mest "värt" att vara pigg då.
Alltså har vi mest vakentid från 1330 til 1915 (läggtid), Karla sover en lur på 45 klockan 1515 och mellan 16-1915 tar hon en powernap på 20 minuter mitt i händelsernas centrum, vid behov. Och det är behov varje kväll än så länge.
Vad jag försöker säga är alltså, gör ett schema som passar er allihop!

8)
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för svar :D

Jag var nog lite otydlig i min fråga. :? Vad jag försökte säga/skriva och fråga var när bör man byta schema då barnet växer och blir 3, 4 månader osv. Men svaret är kanske just som du skriver - utifrån barnets tendenser. Orkar det vara uppe längre på dagen eller sover längre på natten oavsett ålder så blir den totala sömnen mindre och man får justera schemat därefter.... :)

Tina
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och går du in och läser den klistrade tråden om mat- och sovtider finns det exempel från olika åldrar att jämföra mot det egna barnets tendenser (och familjens preferenser). Men när du byter så BYT - dvs nytt (i förväg väl genomtänkt) schema i ett svep istället för att fasa in. Alltså, fr.o.m IDAG gäller DETTA så tar den lilla till sig det allra bäst :D !
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"