Nu skall här sovas hela natten men...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ellens mamma

Nu skall här sovas hela natten men...

Inlägg av Ellens mamma »

...har några frågor så att jag lyckas så bra som möjligt från början :)

Fråga 1.
Vi har tidigare lagt vår dotter och hon har fått skrika tills hon somnar med jag eller hennes pappa som går in lite då och då för att visa att vi är där men utan att lyfta upp henne. Det har fungerat sådär, vissa kvällar somnar hon utan gnäll eller problem och andra skriker hon som en galning... Tror att vi har ett riktigt envist exemplar eftersom detta borde fungera bra efter några dagar sägs det och vi har hållit på i över en månad nu :?: (de säger att envisheten kommer från mig så sova-hela-natten-kuren blir nog en kamp utan dess like :lol: ) Hur gör jag då med buffningen och ramsandet. Om hon skriker så buffar jag såklart men om hon är helt lugn från början, vilket hon har varit de senaste tre nätterna, ska jag bara ramsa eller skall det buffas ändå?

Fråga 2.
När det gäller sovandet på dagarna så står det att vaknar hon tidigare än hon skall så skall hon ligga kvar om hon så bara somnar de sista fem minutrarna igen. Om hon inte somnar alls inom sin sovtid då, vad gör jag då? Har för mig att man inte skall lyfta upp ett vaket, skrikande barn utan de skall väckas... :?

Fråga 3.
Vår dotter sov i princip hela nätterna när hon var två månader i två underbara veckor, sedan började hon skala bort en kvart/natt, så kom vintertiden :evil: och ställde till det ännu mer. Men hon åt bara en gång/natt. Nu den senaste månaden har hon helt plötsligt börjat vakna 2-3 gånger och somnar inte om utan mat, dessutom är det morgon vid halv sex :cry: , det är detta jag hoppas skall ändras genom denna kur men är lite fundersam på hur mycket mat hon skall ha på dagarna. Nu får hon majsvälling klockan åtta på morgonen, puré med kött samt fruktpuré klockan tolv, havregröt samt fruktpuré klockan fyra och majsvälling igen klockan åtta innan hon somnar. Ska jag in med ett till mål någonstans? Mitt problem då är att hon är ett kräkbarn och får hon för mycket mat så kräks hon som en fontän, hon får alltså i alla fall inte behålla den skulle jag tro, har alltid varit svårt att ge henne mat om hon inte är hungrig, vilket hon inte är mellan de fyra mål jag har lagt in, då får jag allt på mig istället :?

Fråga 4.
Har inte begripit mig på marginalkvartarna, läste om dem på detta forum men där står det ju bara hur man använder dem om man skall ut och resa, vad använder man dem till här hemma?

Kommer inte på fler frågor nu men kanske snart igen...

Hälsningar Helena
LinaB

Inlägg av LinaB »

Ska försöka svara på dina frågor....

1. Buffning ska endast ses som kristilldelning för att få barnet lugnt. Det är ramsan som gäller. Nu vet jag inte hur gammalt ditt barn är men du pratar om mat så jag gissar att hon är mer än 4 månader (då man startar med ramsan). Så när du lagt henne tillrätta går du ut med ramsan. Om hon är lugn så behöver du inte göra något mer. Om hon börjar skrika så är det ramsan du använder när det känns läge att tala om för henne igen vad det är som gäller. Om det krisar så går du in och buffar tyst på henne för att sedan gå ut med ramsan igen. Om jag buffar så gör jag det tills hon blir tyst och använder sedan solfjädern tills hon är helt lugn och går sedan ut med ramsan. Läs mer under verktygen och shn-så här kan det gå till samt tipsen.

2. Det viktiga är att hon har möjlighet att sova och att du hjälper henne att sova/ somna om. Om hon inte alls sover under sitt sovpass så kan du lägga in en 5-minutare / 20-minutare utöver schemat alt använda marginalkvartarna (se mer nedan). Om hon skriker och det är dags att ta upp henne så lugna henne på plats innan du tar upp. Du behöver alltså inte väcka om hon redan är vaken men hon ska vara lugn då du tar upp henne.

3. Vi har inte börjat med "vanlig" mat ännu så om det är tillräckligt eller ej har jag svårt att svara på men 4 stora mål mat om dagen + nattslurk ska räcka. Men här kan nog någon annan ge ett mer uttömmande svar.

4. Marginalkvartarna är till för att anpassa dagen efter barnet utan att schemat rubbas. Om hon tex sovit dåligt under ett sovpass så kan du lägga på en kvart. Om hon tex ska vakna kl 14.00 kan du alltså väcka henne 14.15 istället. Likaså kan du använda kvarten åt andra hållet. Om hon ska läggas kl 12.00 kan du lägga henne en kvart tidigare, 11.45, om hon är trött. Kvartarna är också bra att ta till då ni måste passa vissa tider.

Hoppas du fått svar på det du undrade över.

Lycka till !! :D
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Helena

Du har i alla fall kommit helt rätt. Det du gör med kuren är att du ger barnet en trygghet i ramsan. Den talar om att det är dags att sova. Det är den som bekräftar att ni motar bort vargen långt innan den nått in i barnarummet.

Svar på några frågor (Linda har ju redan svarat men jag gör det också)
1. Är hon lugn så gå ut med ramsan. Det är troligt att hon undrar vad du/ni håller på med - hon har ju inte hört den förut Då får ni ge besked igen. Buffa om det behövs dag ett och två på kuren, sedan ska ramsan ta över helt.

2. Se till att hon är lugn när du tar upp, det är det viktiga att du inte räddar henne ur sängen, utan med ett glatt "godmorgon" eller vad du nu säger hälsar henne välkommen upp. :lol:

3. Du talar inte om hur gammal tjejen är. Jag skulle byta ut både majvälling ovh gröt (om det är pulvergröt) mot mild välling och vanlig havregrynsgröt (mixa grynen om du tcker det behövs). Pullvergröt och majsvälling innehåller massor av socker :twisted:
4 mål mat + en slurk precis innan läggdags, för att veta att hon är så mätt så hon klarar 12 timmar natt är lagom.

4. Marignalkvartarna kan användas åt båda håll på de längre passen (1,5 ti´mme och längre) Alltså både före och efter och både framåt och bakåt. Allt beroende på hur barnet verkar. Men det bästa är ju att hålla tiderna så gott det går.

Det kommer att gå jättebra. Ni har ju bestämt er och hon kommer att bli glad över att få ett tydligt besked.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ellens mamma

Inlägg av Ellens mamma »

Kom på en till fråga :) Alltid när jag går ut med Ellen i vagnen eller när hon sitter i bilen somnar hon, innebär detta att jag bara får ta promenader eller lämna hemmet när hon har sovtider...? Vet inte hur jag skall få henne att vara vaken annars :?
olivia

Inlägg av olivia »

När hon får fasta sovtider så kommer hon inte att vara så trött att hon somnar i vagnen eller i bilen när ni går ut! Och om hon gör det så väck henne efter 5 minuter. Det har jag varit tvungen att göra ganska ofta i bilen, men aldrig i vagnen (men min dotter har aldrig somnat sittande eller liggande på rygg i vagnen sedan vi körde kuren).
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Ett tips - skriv i din profil hur gammalt ditt barn är så är det lättare för oss andra att svara!
Sommarbebis -08
petrametra

Inlägg av petrametra »

Ville bara säga att PRECIS så som du beskriver under punkt 1 gick det till för oss när vi körde med skrik tills du somnar-metoden! Nu går det såååå mycket lättare att somna, sova, fungera!!!

Just nu sitter jag här, kurnatt 3, bakom Nissens sovrumsdörr där vår dator står och ramsar lite försiktigt, han har just knorrat klart och somnar nu gott. Jag har varit inne och lagt ner honom tre gånger. Vågade låta bli att buffa, det är jag glad för.

Lycka till, nu är det nissemors tur att sussa sött. Nissefar ska få skäll imorgon för han ballade ur inatt... :?
olivia

Inlägg av olivia »

Måste bara lägga mig i lite vad /LO skrev om majsvälling... Jag ger det själv så jag blev jätteorolig då hon skrev att det var så mycket socker. Har kollat på Sempers hemsida och jämfört mild välling och majsvälling, de innehåller exakt lika mycket kolhydrater, så jag tror inte att det stämmer att det är så himla mycket socker i majsvällingen, däremot kanske de kommer från olika källor...
Sommarbebis -08
Ellens mamma

Inlägg av Ellens mamma »

olivia skrev:Jag ger det själv så jag blev jätteorolig då hon skrev att det var så mycket socker.
:lol: Jag blev också halvt hysterisk, sockerberoende som jag är vill jag inte utsätta Ellen för så mycket socker. Sprang iväg till affären för att kolla om det finns annat jag kan mata henne med, bestämde mig för att göra egen gröt, min BVC-sköterska, som i övrigt rekommenderar oss att göra egen mat till barnen, sa dock att gröt skulle man köpa färdig pga järntillsatsen, ville vi göra egen gröt skulle vi tillsätta lite paltbröd (vilket jag tycker låter jätteäckligt) men så har jag i alla fall gjort, gick ganska bra att mata henne med det men fick några roliga miner först :D

Majsvällingen tror jag dock att jag behåller, åtminstone så länge som jag har paket kvar, som Olivia sa så är det ingen större skillnad mot den milda vällingen och jag har då ingen idé om vad jag skulle kunna byta ut den mot annars... Kände mig nästan fanatisk när jag knallade omkring bland hyllorna och letade varor utan socker :lol: .
V?rldens b?sta Ellen ?r f?dd 8/8 2004
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

olivia skrev:Måste bara lägga mig i lite vad /LO skrev om majsvälling... Jag ger det själv så jag blev jätteorolig då hon skrev att det var så mycket socker. Har kollat på Sempers hemsida och jämfört mild välling och majsvälling, de innehåller exakt lika mycket kolhydrater, så jag tror inte att det stämmer att det är så himla mycket socker i majsvällingen, däremot kanske de kommer från olika källor...
Hej
Ber om ursäkt om jag hade fel om majsvällingen. Gröten däremot är förutom söt, dyr och onödig. Om du ger grönsaker och någon form av kött så behöver du definitivt inte ha paltbröd i gröten. Men det är ju inte fel...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
Såg att bebben bara var fem månader, så kött kanske inte är aktuellt än :oops:

/LO
Lotta, mamma till