Har trugat för mycket - bröst/matvägran!!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

jennie27 skrev: Nu har jag hör så många barn som visar detta beteendet, både på forumet och mammor jag träffat genom mammagrupp/öppna förskola att jag verkligen är förvånad att det 1) inte talas mer om detta mönster 2) inte finns mer hjälp att få från amningshjälp och BVC?
:D Ur Barnaboken (2004 sid 132 ff):

"Jag skulle vilja formulera det så att det finns barn som föds med en starkare överlevnadsångest än andra (jfr fågelungarna i boet, sid 110). Det finns bara ett sätt att lndra dessa barns ångest, och det är att ge dem mat. Att laborera med vatten, droppar, tröst är verkningslöst. Det är inget fel på dem. De har bara inte förstått att det är maten som är vägen till överlevnad och liv, och de måste hjälpas att förstå det. - -

Det kommer en dag, när detta ångestridna lilla barn börjar ana att det är MATEN - det som kommer ur bröstet, det som barnet suger i sig under sådan vånda - som ger överlevnad och välbefinnande. Den dagen har barnet gjort sitt unga livs viktigaste erfarenhet. - - -

Barnet är utrustat med sugreflex och suger, men förstår inte att sugandet leder till mättnad, som sin tur leder till välbefinnande. Barnet kan uppleva maten, mjölken som den lilla munnen fylls med, som någonting som snarare förstärker ångesten än lindrar den. - - -

För inte så länge sedan låg barnet i magen och fick sin näring utan möda alls. Barnet visste inte vad hunger var. Moderkakan försåg den lilla med allt hon behövde, och hon hann aldrig känna av att något saknades. Det var som att sondmatas eller få näring via dropp. Aldrig behövde barnet dia, svälja, få munnen full av mjölk. Någon överevnadsångest uppstod aldrig - förrän inför födelsen. - - -

Hur ska barnet genast kunna veta att det är mjölken, det s kommer ur något man suger på, som ska återställa detta säkra liv? Och mjölken återställer det inte. Mjölken ersätter det. Det säkra livet ersätts av ett annat.

Lika säkert?

Hela amningsproceduren kan bli en gåtfull obegriplighet för barnet och ångesten den llla övermäktig, till och med förstärkt av detta underliga, som barnet inte förstår meningen med."

Här följer sedan konkreta råd om vad man lämpligen kan göra, på temat lugnande:

"Lugnandet ska inte förväxlas med tröst. Lugnandet har ett bestämt syfte, nämligen det att försätta den lilla i ett sådant tillstånd att hon kan äta."
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:D Jo men precis Anna, jag har läst detta i BB och tagit det till mig (tro mig, läst det många gånger :!: ), men jag tror att det flesta - liksom jag själv - uppfattat detta resonemang som något som gäller den nyfödda bebisen, den som verkligen inte vet någonting om något över huvudtaget. :?: Att det sitter kvar hos en del lite äldre bebisar som tom har utvecklat en "egen vilja" och "preferenser" hade i alla fall inte jag uppfattat - och tro mig, ingen på BVC eller MVC på sjukhusen i Stockholm (ja amningsklinikerna var obemannade då det var sommar - och på sommaren ska man inte få problem med amningen... :roll: ) förklarade att detta kunde inträffa. Kanske inte var vanligt, men i alla fall inte helt unikt!
På tre månader - eller två i vårt fall - "borde" ju bebisen ha lärt sig sambandet (sug här ger mat ger mättnad) och onekligen har de flesta det. Men inte alla!

Vi är några på forumet med bebisar som strular med amning/flaska och några av dem ser jag, fortsätter att vara lite struliga med maten när de blir äldre också. Vad det beror på vore förstås intressant att veta men även om man inte vet VARFÖR är ju tips och idéer om hur man ökar barnets matslust/intresse/driv eller vad som nu felar, den hjälp vi föräldrar kan ge varandra. Attityden, lugn och ro kring matstunden är enkla saker, men ibland räcker inte det.
En goding till son född 0603 :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

[quote="jennie27 Att det sitter kvar hos en del lite äldre bebisar som tom har utvecklat en "egen vilja" och "preferenser" hade i alla fall inte jag uppfattat [/quote]

:D Ja, vi (eller jag) ska ju inte vecka in oss i hårklyverier här. Det är sant att citatet gäller nyfödda (och därur är bl a ömma järngreppet utvecklat) men å andra sidan är överlevnadsångesten inte helt stillad förrän efter två månader (för ett "standardmodellat" barn) respektive tre (för ett "fritt" ammat barn). Som regel.

Nu vänder jag mig i alla fall emot detta jag citerat av dig. "t o m har utvecklat en egen vilja" - vad betyder det :?: Är det något du tycker amningshjälpen eller bvc borde upplysa om, alltså :?:

Jag vet att jag är lätt paranoid när det gäller små bebisar som ska "stämplas" som det ena eller det andra (snäll, envis, viljestark etc) när sanningen är, vad gäller VILJAN, att det är tack vare den, viljestyrkan - kan också kallas överlevnadsdriften - som den här lilla mänskligheten över huvud taget går var på jorden och inte har dukat under för länge sedan. Överlevnadsdriften är den starkaste vi har. Visst kan man kalla den "preferenser" om man tycker det - den starkaste preferensen av alla.

Men visst, jag förstår ju vad du skriver: ..."fortsätter att vara lite struliga med maten när de blir äldre också. Vad det beror på vore förstås intressant att veta". Och det är där jag letar förklaringarna hos den ömma modern eller den ömma vårdaren, inte hos barnet. Inte hos den ömma moderns personlighet (lika lite som hos barnets personlighet) utan i vad hon gör och inte gör och hur hon gör det :!:

Om du förstår skillnaden. Som är fundamental för mig.
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Jag och MatSkräpet Viktor :wink: lägger oss också i. :D

Förstår din situation Sullan. Du har förstås redan läst tipsen för små Mattrasslare som ligger klistrad på sidan :?: Många bra tips där :!:

Vi använde oss av det, jag slutade amma när Viktor var 3,5 vecka för det var helt enkelt inte värt det trots att jag inte hade ont och hade mjölk i överflöd. :( Han suckade tacksamt när han fick flaskan och fick bestämma över flödet själv och sedan har matkrånglet lättat betydligt och är fullt hanterbart - dock inte borta. Med ömma järngreppet, lite list och knep, "avlyssning" och den självklara attityden. :roll:
Jag fick följande svar av Anna och det peppade mig otroligt.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... kr%E4kning

Det var bland annat befriande att höra att hon också, som den supermamma hon är, faktiskt funderat på att hiva dottern ut genom fönstret. :shock: :oops: Ja, ta det för vad det är men mitt tålamod var helt slut och desperationen tog vid. Det blev en STOR BEFRIELSE att lätta min börda genom att min man också kunde ta matningstillfällen då och då när vi gick över till flaska. När tålamodet inte räckte till kunde jag säga "här, varsågod :!: " och hiva över sonen till någon bättre lämpad för det tillfället.
(Jag vill inte påverka dig att sluta amma, bara berätta om hur jag kände det)

För oss var lösningen att vara stenhård med 4 timmar mellan målen och vi försökte spika ett schema så snart som möjligt trots att han var en "ung man" :lol: . Jag hade farhågor om att han skulle bli gnällig av det emellan måltiderna men det var aldrig några problem. Jennies pojke är väldigt känslig för om han är för hungrig, det är bara bra för Viktor men däremot klarar han inte alls av att vara det minsta övertrött vid matningen. Då buffar vi honom en stund på en kudde i knät, han behöver nästan bara sluta ögonen en minut men oftast får han sin 5-minutare för att matningen ska fungera igen (acceptabelt).

Efter en bra period har vi i helgen fått stå på oss mot högljudda protester när vi låst fast honom i ömma järngreppet. Han grälar och bråkar och sen helt plötsligt om man bara framhärdar (nej, det är INTE kul att mer eller mindre tvinga honom :( )och tittar på TV eller gungar honom lite så hugger han i och äter. Från att ha sett ut som om han inte kan få ned en milliliter till så kan han äta 100! :shock: :?
Det man inte begriper får man ju lämna liksom.... :roll:

Jag har funderat - MYCKET. Möjligen kom vi snett på det på något sätt, hans synpunkter började ju hagla i samband med den egentliga födelsen. Men eftersom jag ammade min första son i 8 mån så tog jag för givet att jag skulle amma och kanske lyssnade jag inte av honom när han talade om att han inte alls ville ha bröstet som "ting" i munnen? Hursomhelst så kan jag konstatera att sönerna är väldigt olika i beteende. Jag är inte säker på att det alltid är handhavandefel, även om mycket kan ligga där i och med att mat är en så känsloladdad fråga för oss föräldrar när det gäller bebisar.
Jag har kallat Viktor för en i-landsunge :oops: - som inte begriper att han måste äta och ska vara glad för att det finns mat. :shock: Jag tror faktiskt inte att problemet existerar i u-länder.....och DET är ju intressant att fundera över :!:
Simon, han åt som en liten svamp! :lol: Men även han fick en period runt 3 mån ålder där ömma järngreppet fick användas flitigt och jag var tvungen att mata enskilt. Nu har jag inte ens gett mig på att försöka mata enskilt. Viktor får helt enkelt lov att vänja sig med att storebror är runt omkring, något annat är inte hållbart - han tillhör ju flocken. Däremot skulle jag inte dra mig för att gå undan främmande och större stimulans.

Hur svårt det än är (för det VET jag att det är :!: ) så är mitt tips att FÖRSÖKA coola ned dig med attityden "ingen unge svälter ihjäl" (jo, jag vet att man är rädd att sömnen ska haverera o.s.v. o.s.v.), hålla tiden emellan målen och ha en självklar och bestämd attityd vid matningen (inte minsta fundering får sippra igenom....). En minikur liksom, både för dig och för barnet. :idea:
Jag har full förståelse för att du vill fortsätta amma (plåga inte ihjäl dig er bara) och flaskan verkar heller inte fungera något vidare men kom ihåg att ingen unge svälter sig - till slut.

Styrkekramar och lycka till! :D :heart:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Sullan!

Hur går det för er, undrar jag...?? Jag har tänkt mycket på er.

Jag gör ett tillägg till diskussionen om matstrulare.. Här har ni en som har funderat (alltför) mycket på den lilla delikata frågan :wink: . Som Mindy skriver tror jag inte att det alltid behöver vara handhavandefel, det är ju ofta så att matstrul följer på någon komplikation runt förlossningen, eller som i vårt fall på en enormt jobbig amningsstart. Mor och barn får helt enkelt inte den ro de behöver. Sen krävs det sin modiga kvinna för att vända den nedåtgående trenden, är min erfarenhet.

När det gäller oss var det ju rutinerna kring SHN som blev vändpunkten även för maten. Men, strulet fortsatte likväl fast i mindre skala. Vi har jobbat så otroligt mycket med oss själva, raderat överkoncentration, väglett, peppat mm. Jag tror ärligt att vi gör "rätt" nu för tiden. Kvarstår gör likväl den lilla sparrisen som äter hyfsat men är rätt liten och ser mat mer som snabbpåfyllning. Jag tror alltså att matstrul är en kombination mellan vår vuxna påverkan och barnets inneboende karaktär. AW beskriver ju så målande de olika sparris & semlebeteendena i BB, så något måste det väl ha att göra med personligheten! Jag tänker också att matstrul inte har så mycket med vilja eller preferenser att göra, utan mer att mor och barn kan hamna i knepiga situationer och att vissa beteenden hos barnen utmanar oss mer än andra. Och att det inte är helt lätt att veta hur man kommer ur en dylik situation, eftersom vi blir så känslomässigt färgade av den.

Åsa
Sullan

När ska detta elände sluta?

Inlägg av Sullan »

Usch, känner mig som värsta gnällspik men när ska det bli någon bättring. Han är nu 16 veckor och det har varit riktigt kaotiskt med maten nu i över fem veckor! Jag orkar inte mera nu!

Har återigen försökt med flaska men det blir ännu värre! Hur länge höll detta strul på med era?
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Sullan!

Från 9-10 veckor till 3,5 månad konstant, vad kan det bli, 6 veckor? Sedan framsteg, små små och bräckliga men dock. Sedan småkaos tre-fyra dagar här och där med halvbra dagar däremellan. Till sonen var 5 månader, åt ganska mycket annan mat och jag verkligen vågade strama upp mattiderna.

Har ni börjat med smakportioner frukt och grönsakspuréer, gröt? Gör det i annat fall och se om ni kan lägga in smakisar, först vid ett mål per dag men redan efter två veckor la jag till smakportioner gröt vid ytterligare ett mål. När jag sedan styrde upp mattiderna på stenfast schema gjorde jag tvärt emot vad som står i "boken", jag ammade först så mycket som gick ner (ja då hade mycket strul släppt) och matade därefter på så mycket som gick ner. Detta har ingen reell betydelse för strulet tror jag, det handlade mer om att jag gärna ville att han skulle fortsätta få i sig brästmjölk några månader till och fick han mat först tog han definitivt inte bröstet sedan - då var han ju halvmätt! :roll: :wink:

Nu fasas amningen ut i rask takt känner jag, lite för rask för mig kanske, :cry: för efter att allt strul tycker jag ändå det är mysigt att amma. Men förutom på morgonen när han vaknar är han sällan intresserad och då blir det ju inte så mycket mjölk heller! :roll:

kram
Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
Sullan

Tänkte börja med smakisar nu!

Inlägg av Sullan »

Tack för alla peppande svar och tankar. Vi ska börja med smakisar nu i helgen och försöka byta ut ett mål om dagen först och sedan mål nummer två med gröt.

Jag har tänkt som Mindy skrev att detta är nog ett "I-lands problem". Jag tror att för min del har det blivit en ond cirkel, jag är så stressad över matsituationen att jag helt har tappat bort attityden :( ska leta rätt på den igen :) .

Hade så fint planerat för schema etc när detta strul startade och allt kom av sig :-(. Blev nu jättepeppad när jag läste mailkorr mellan AW och Mindy och vips känner jag mig jättesäker på att det kommer att lösas. Nu är det jag som skärpet till mig och tar kommandot! Ska ta med mig pojkarna till mina föräldrar nu i några dagar och det känns som om jag ska försöka sätta schema då när jag kan få uppbackning hela tiden.

Har inte bestämt mig ännu om jag ska satsa på flaskan eller amning (då inget fungerar just nu), helst skulle jag vilja amma dagtid och ge flaskan som kvällsmål (tror ni den lille reder ut det?).

Håll tummarna och återigen takc för allt stöd!

Kramar
Mindy

Inlägg av Mindy »

Åh, vad glad jag blir! :D Härlig attityd på G!

Det låter som en bra idé med uppbackning under förutsättning att dina föräldrar stödjer dig och ditt val av filosofi om man säger. :roll: Förlåt att jag tar mig friheten och klampar in med oönskade råd här och dessutom utan att veta ett smack om dina föräldrar :shock: :oops: 8) , jag bara vet hur det k-a-n vara och det du ALLRA minst behöver nu är någon som vet bättre, eller som tycker att du matar för mycket, borde truga mindre etc. :roll:

Men det är ju en utmärkt idé för att få avlastning med den andre pojken så att ni kan få lugn och ro vid matningen.

:idea: Du behöver ju inte VÄLJA att inte amma på kvällen (om det inte är själva matstrulet som föranleder ett sånt beslut). Det finns inget som hindrar att du ammar först och sedan fyller på med ersättning t ex ur flaskan.
Annars fixar han ju det du bestämmer, vet du! :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Sullan

Såhär går det nu....

Inlägg av Sullan »

Det är fortsatt inte helt löst men jag håller på att mata honom med flaska bara och låta det gå mellan tre - fyra timmar mellan matningarna. Dilemmat just nu är att jag vill få honom att sova hela natten men under sina "vakentimmar" äter han inte tillräckligt mycket. Han borde väl äta 1000 ml per dygn men äter max 800 innan kl. 19.00. Kan jag kura honom ändå och hoppas att aptiten ökar? Det känns ju inte bra att ungen inte är proppmätt innan jag lägger honom.

Ska börja med smakisar men vill få detta med flaskan att sitta ordentligt innan jag börjar eftersom han är en liten strulepelle.

Just nu matar jag honom inte på natten eftersom han bara gallskriker om jag försöker, jag stoppar in nappen flera gånger istället :oops: . (dumt jag vet, håller på att jobba med attityden). Han kompenserar dock aldrig för det han har ätit för lite under ett dygn.

Ska ha dop på lördag men tänkte börja med kurining efter det. Vad tror ni om detta schema? Är inte helt nöjd för kvällspasset blir lite för långt.

06.45 morgon + mat (flaska)
08.45 - 09.30 sova
10.00 mat
11.30 - 13.30 sova
13.30 mat
15.30 - 16.15 sova
19.00 - 06.45 natt.

Sullan
Mindy

Inlägg av Mindy »

:idea: Bort med nappen :!: Är han mätt så behöver han inte den.

:idea: Vår Viktor har ännu aldrig ätit 1000 ml (Obs! per DYGN) men han skrattar hela dagarna och sover som han ska :D. Bedöm utifrån att din son sover som han ska och är nöjd under vakentiden.
Viktor äter ungefär: 180+210+210+200 +nattmål ca 130 ml
Vissa dagar (DYGN) ännu närmare 1000 ml, andra dagar mindre än ovan. Förra veckan åt han han MASSOR helt plötsligt och t o m 200 ml på natten utöver det. Nu äter han mer "normalt" igen.

:idea: Skriker han verkligen på natten även om du FÖREKOMMER honom :?: D v s väcker honom (fast med så lite aktivitet som möjligt, bara stryk över huvudet och ta upp - mata). Ställ klockan på samma tid. För oss passar 04 bra för då är han lagom hungrig på morgonen. Han skulle säkert kunna sova till 05.30 nu, åtminstone, men då skulle han knappt äta något på morgonen.
Konstig rackare om han inte ens vill äta sovande. För oss har det alltid funkat bäst. :?

Schemat ser bra ut om han fixar enbart 45 min sömn på morgonen, Viktor är lite för trött för det ännu. Jag antar att han får ett mål mat till plus nattslurk efter 16.15? Annars blir jag orolig. :wink: :lol:

:idea: Kurning behövs inte om du matar enligt standardmodellen. :wink:
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

När Kevin var i samma ålder började han också vägra flaskan. Jag blev jätteorolig! :cry: Men så bestämde jag mig för att ta reda på exakt hur mycket han egentligen åt under ett dygn. 1300 gram, som mest! :shock: Och om han bara hade ätit 900 gram under dagens lopp så klarade han natten, oavsett om han åt någon kvällsslurk eller inte.
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
indra

Tack..

Inlägg av indra »

Vilken bra inlägg det var för mig o min son, har inte det så jobbigt än, peppar,peppar :? ,men han strular vid bröstet (2 1/2 månad). Amma han i går i badet, hela badkaret med vatten,han sprattla med sina små ben o drack belåtet, ett litet tips kanske..Han älskar att gå på babysimm../indra.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det kan bli lite förvirrande att blanda ihop saker så där :roll: Små barn är betjänta av enkelthet och tydlighet (eftersom de gör som vi lär dem). Så antingen badar man, eller också äter man, eller också sover man... Med lite ordning och reda, om man säger - torsda' på freda' :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"