Så var det schemadags

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Helenan

Så var det schemadags

Inlägg av Helenan »

Nu är Ville 2 månader och vi har kört ett schema nu i några dagar, ser ut enligt följande:

7.30 Frukostdags, 200 ml ersättning
9.30 Sova i vagnen, ute
11.00 Äta lunch, 200 ml ersättning
13.00 Sova
15.00 Middag, 200 ml ersättning
17.00 Sova
19.00 Kvällsmål, 260-300 ml ersättning
21.00 Sova natt
03.00 Nattmål, 165 ml

Naturligtvis erbjuds han såväl umgänge som passiv social delaktighet under sin vakentid. Vi har inte försökt förlänga sovtiden första sovpasset eftersom det funkar så bra med ett uppvaknande per natt just vid 3.

Ett "problem" har dykt upp. Det första sovpasset är vi ute och går med vagnen och Ville vaknar alltid efter 30 till 45 minuter. Han skriker inte, men kan vara vaken ända till 11 då det är matdags igen. På det sättet blir det ju för lite sömn för honom per dygn. Förkortar vi det sovpasset till 1 timme blir det i stället svårt att få ihop dagen i övrigt eftersom Ville inte är en man som gärna sover mer än 2 timmar i sträck. Förslag på ändring någon?

Och så har jag en fråga angående matningen. När vi tar upp Ville för käk precis när han laddar upp för att skrika till, så händer det allt som oftast att han somnar om med nappflaskan i munnen och är mycket svår att väcka efter det. Han äter ofta sovandes det andra matpasset, förmodligen för att han då varit vaken då han egentligen skulle ha sovit. När är bäst tillfälle att ta upp de små? Hur pass "nära skriket"?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vi vill ha till ett litet omsomnande där. (På mätt mage.)

Stanna när han vaknar. Lägg tillrätta, distinkt, tryck till lite efter varje handgrepp. Börja vagna effektivt. Låt handen "spä på" markeringen/beskedet vid varje drag, inåt eller utåt (endera men konsekvent) och trycka till över lilla skulderpartiet och huvudet på plats.

Vagna så ett antal rejäla drag, avsluta med skak och gå, själv, medan vagnen får stå stilla. Vänta tills han somnat om. (Upprepa vid behov.) Låt honom sova i stillhet några minuter innan du går vidare.

Tjata på så här några komsekventa varv några dagar så lär du honom klockan :wink: och han sover över "skarven".

Då borde "problem" två vara löst också. Vi vill att han ska vara vaken när han äter. Och han är så pass stor nu att han inte måste matas omedelbart utan kan vänta och vakna till lite först. Ta upp i tid, och alltså innan han kommer på idén att börja skrika, men hasta inte med matningen om det inte verkar nödvändigt. Kontakt :wink: :lol:

Är han på väg att somna medan han äter så bryt, som om han absolut måste rapa just då, och gör den "rapen" effektivt väckande :!: Fortsätt sedan, bryt igen om och när han svamlar iväg mot drömmarnas land, osv. Han bör inte hinna somna in djupt, lika lite som han bör hinna skrika upp sig någon enda gång här i världen :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Helenan

Inlägg av Helenan »

Tackar för svaret :D!

Nu har vi fått mer kött på benen och börjar morgondagen med lite nya kunskaper helt enkelt :) !
Helenan

Inlägg av Helenan »

Sömnen det första passet kommer vi snart förlänga till 2 timmar den med, eftersom det märks att lillkillen behöver den sömnen efter frukosten. Och nu äntligen har jag förstått hela vidden av att lita på mitt barn! I förrgår vaknade han efter 40 min sömn under det andra sovpasset och gnällde till. Jag vagnade med cirka tio långa, rejäla tag och Ville blev tyst i några sekunder. Sedan började han åter "klaga" med arga grymtanden och min vana trogen tänkte jag gå fram och dra i vagnen igen. Men så slog det mig att kanske var det att tvinga fram ett beroende av vagningen för lilla Ville, kanske behövde han inte alls min hjälp här, så jag avvaktade medan Ville gnällde vidare, inte högt, inte värre och värre, utan allt mindre. Två minuter tog det, sedan sov Ville för resten av passet.

Vilken kraft det finns i att backa, att sätta tillit till lilla barnet! Samma sak upprepar sig under första sovpasset idag (som nu alldeles snart ska avbrytas för mat) . 30 min har gått och Ville vaknar till, skriker en gång, argt! Tio tag cirka i vagnen och protesterna tystnar för några sekunder, varpå han åter "grymtar" med jämna mellanrum. Jag går inte fram, sätter mig i stället på lite avstånd och fortsätter att se på TV. Och se, en minut tar det idag, han tystnar och sover snart så gott igen. Om jag litar på hans förmåga att somna om själv, då gör visst han det också :oops:.

Nu ska jag gå och fixa iordning maten till lille herrn, som alldeles snart förväntas vakna efter sin goda sömn :mrgreen: !
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Lysande :D Pris och beröm :lol:
Helenan

Inlägg av Helenan »

Åh, jag är en så glad mamma just nu! Lilla Ville har själv förlängt första nattpasset till 8,5 timmar :D! Tre nätter har han nu sovit mellan 21 och 5.30, ätit och somnat om till 7.30, vilket förstås kan bli lite "hattigt", men det verkar passa lilla mannen bra och kanske väljer han snart att sova över även de två sista timmarna till morgonen.

Han är ju inte direkt liten med 7,5 kg till sina 10 veckor :shock:. Kan man kanske förvänta sig av en så stor liten herre att natten snart nog kan vara så lång som 10,5 timmar?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Njut det som är. Ingen brådska :!: Han verkar klart på gång, den lille älsklingen. Men vi vill att saker och ting ska sätta sig först :idea:
Helenan

Inlägg av Helenan »

Han är absolut på G och jag tror att han fixar att skippa nattmålet av sig själv med tiden. I natt (morse) vaknade han först 6.30, så det blev ett väldigt kort sovpass (förlängt med marginalkvart) till 7.45, men så länge mamma och pappa tycker att det är OK, ja då tycker förstås Ville det också.

Idag har dessvärre varit med eller mindre panikartad för min del, vilket inte beror på lilleman. Vi fick bryta första sovpasset abrupt eftersom min häst skadat sig i hagen och jag snabbt som attan fick flytta Ville från vagnen där han sov till babyskyddet, vilket väckte lite oro från den lille herrn som sov så gott innan, men han somnade till sist om i babyskyddet och vaknade som en klocka vid rätt tidpunkt. Andra målet fick påbörjas i stallet, men det bekymrade inte Ville det minsta :lol:.

Nu ska vi försöka styra upp resten av dagen här, helst utan skadade hästar och förvirrad bebis!
Helenan

Inlägg av Helenan »

Inatt valde lillemannen att inte äta alls :shock: . Sov mellan 21.15 och 7.30. Vi har därför ökat hans ranson ersättning per mål till 250 samt 300 sista målet.

Ett stort svart moln har dock (förhoppningsvis tillfälligt) dykt upp på himlen! Igår och i förrgår skrek lilleman i sammanlagt två timmar :(. Han skrek som en stucken gris när han låg på våran säng medan jag dammsög (och skrek än värre när jag tog honom på armen och dammsög vidare). Han skrek när han satt i pappas famn, under sitt babygym och i vagnen. Schemat har annars funkat hur bra som helst, han sov sina timmar och var vaken det han skulle. Det gör så ont i ett mammahjärta när lillen skriker sådär genomträngande och "otröstligt".

Nåväl, vi får fortsätta med schemat och hoppas att det blir bättre snart, för man blir trött och orolig av såhär mycket skrik :(. Vi får väl trösta oss med att hans sömn är makalöst bra!
Helenan

Inlägg av Helenan »

Skrikandet har fortsatt, idag har han skrikit en timme såväl det första som andra vakenpasset och är inne på sin tredje timme med skrik nu. Han sover och äter hur bra som helst, men när han varken sover eller äter, då skriker han... Ingen feber idag heller. Får ta och ringa en läkare ser det ut som, får väl höra att han har kolik antar jag :(.

Natten var lika fin som vanligt, sov som en stock mellan 21 och 7.20 :).
Helenan

Inlägg av Helenan »

Puh, nu kan jag rapportera att skriken berodde på ersättningen. Vi har bytt ersättning och nu skriker han inte alls. Schemat har vi ändrat på då vi också märkt att lillen vill sova betydligt mer än 16 timmar just nu. Så nu ligger natten mellan 21-9 (alltså 12 timmar) och resten av dagen innehåller 6 timmars sömn och fyra vakenpass á 1,5 timmar. Eftersom 3-månadersdagen närmar sig ska snart vakenpassen börja förlängas igen, men vi har bestämt att så länge Ville verkar behöva mer sömn ska han förstås få det. Han äter minst en liter ersättning per dag och växer som ogräs och han verkar må prima. Har lärt sig att gripa och kravla sig en bit framåt nu, så det händer mycket nu och vi är fortfarande helt överlyckliga över att ha hittat Barnaboken och denna sida!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol: Ja, är man inte direkt nyfödd kan motvilja mot en viss sorts ersättning förstås yttra sig i annat än att man vrålspyr :shock:

Så skönt att han kunde göra sig förstådd :lol: Pris och beröm och NJUT :lol:
Helenan

Inlägg av Helenan »

Vi njuter verkliugen för fullt :D! Hur kan man inte njuta av en bebis som skrattar så att hjärtat smälter :lol: ? Hur kan man inte njuta av en bebis som sover hela natten och vaknar med ett leende? Det är så att man själv vill sova direkt lillen somnat så att man snart nog får vakna upp till en ny dag med sin lilla unge :heart: !
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis så ska det vara.

Små barn ska njutas och njuta själva :heart:

Jag önskar dina ord kunde ramas in i vackra tavlor och sättas upp på vartenda bvc :idea:
Helenan

Inlägg av Helenan »

Nu har det hänt lite på schemafronten! Vi tog ett litet avbrott efter strulande och läste av Villes egna vanor en vecka och nu fungerar följande schema kanon!

08.30 Vaknar, busar i vår säng eller leker ensam i sin egen
09.00 Frukost (ersättning)
10.30 Sova i vagnen, utomhus (på rygg faktiskt)
11.00 Vaknar, är med vid dagliga "lillstädningen"
12.00 Äter lunch, en halv burk puré (han äter allt), ersättning därefter, är ute i vagnen eller i sjalen, vaken
13.30 Somnar i vagnen, inomhus på mage
15.30 Vaknar, mat direkt nu, ersättning. Är med vid middagförberedelserna, disk och sen blir det sång och lek
18.00 Somnar i vagnen, på mage, ibland utomhus, ibland inomhus
19.00 Går upp, får sin middag, ersättning
20.30 Får nattslurk
21.00 Sover för natten

Sover nu totalt 15 timmar, behövs det mer så blir det en liten lur på kvällskvisten.

Ett problem har dock uppstått! Fem nätter i rad har Ville vaknat kl 4 på natten, inte hungrig, utan orolig. Han buffas till sömns på 10 min och sover till 08.30 därefter, men han vaknar likaväl kl 4 nästa natt igen! Inte för att det stör vår egen nattsömn något väldigt, men det är svårt att gissa sig till vad det är som stör!
Ville född juli 2006, sover natt 12 timmar tack vare standardmodellen!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"