ögonkladd

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
J och Å

ögonkladd

Inlägg av J och Å »

Hej allesamman!!

Karl är geggig och kladdig i ögonen. Började med ett, vi tvättade med koksaltlösning, sedan gick det även över i andra ögan?

Jag tror inte det är ögoninflammation, tror med på förkylning som satt sig i ögat.

Vad tror ni och har ni några tips??

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Det är bara att göra som ni gör.
Tvätta med ljummet vatten, brukar jag göra.
En bomullstuss för varje öga. Tvätta inåt mot näsan.
Stryk några tag tills det blir rent.
Det går bort av sig själv, men kan ta ett tag.

Jag tror ändå det är en ögoninfektion.
Det smittar väldigt, så undvik att träffa andra barn under tiden.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mia75

Inlägg av mia75 »

Precis som anna sa men glöm inte att tvätta händerna före och efter också, och händerna på lillen med! Och ja, det är säkert ögoninfektion, men de flesta är lindriga och går över på några dagar. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej alla föräldrar till förkylda barn! Förkylning orsakas av virus som ger inflammation i alla slemhinnor norr om naveln, dvs lungor, hals, svalg, näsa, mun, ögon och ibland även öronen. Om ett barn får röda kletiga ögon under pågående förkylning är det förkylningsviruset som gett ögoninflammationen och INTE en stafylokockbakterie (vilket ger den mycket smittsamma ögonINFEKTIONEN). Gör så lite som möjligt med de kletiga röda ögonen, tvätta som beskrivet ovan om ögonen är mycket hopkletade, bröstmjölk är utmärkt att lösa upp intorkat ögonklet med och dämpar dessutom inflammationen.
Dagis är helt rabiata när det gäller kletiga ögon (pga okunskap om bakomliggande orsaker) men den i särklass vanligaste orsaken till kletiga inflammerade ögon är virus, så ni behöver inte vara så försiktiga vid kontakter med andra barn förutsatt att barnet har en samtidig förkylning. Visst, ert barn smittar med sin förkylning, men det vet ni ju redan. :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tack Anna, Mia och mammamy.

Det du mammamy skrev om virus var just det jag menade med att det inte är ögoninfektion.

Bröstmjölk kom jag på i morse. Ammar bara på morgonen, och hade av någon konstig anledning glömt dundermedicinen ](*,) så smetade på i morse, och tycker nog att det redan gett resultat.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"