Vagnade barn och promenader...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
carin73

Vagnade barn och promenader...

Inlägg av carin73 »

Funderar över det här med vagning och lättväckthet under promenader. Jag skulle så gärna vilja påbörja en promenad när lillen sovit en stund i vagnen. :D Går det? Eftersom jag försökt sätta schemat ordentligt har jag inte velat ge mig ut mitt i. :oops:

De gånger jag bestämt att promenera en hel dagslur har 45-minskarven alltid strulat och efter den har han bara slumrat, vaknat, ligger och småtittar, protesterar lite, men småtittar mest på tyget på insidan av vagnen. Har inte provat att mörklägga, men suffletten är uppe.

Om man då är i affären då detta händer, ställer ni er och vagnar/skakar/avvaktar? Eller om man är 30 min hemifrån? Det har ju hänt hemma att det tagit 20 min innan han somnar om, i sävagnen hemma som står stilla. Då är det LÅNG väg hem sedan om vagnen ska stå stilla s a s när man vagnar ett par drag/skakar... :?

Svammel. :wink: Och är vagnade mer barn mer "känsliga" för att vagnen bara går rakt fram? Någon med intressant teori där?

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej!
har inget egentligt svar, men ville dela erfarenheter :wink: :D Min tjej (snart 5 månader) har alltid varit mer lättväckt i vagnen ute, efter 45 minuter är det precis som du beskriver. Det tar mig ca 1h att gå till dagis, in och hämta och gå hem igen och när hon krånglade med skarven så kändes vägen hem väääldigt lång i bland.

Jag förmodar att han vaknar för att det inte är som det brukar. Om du vill att han ska sova långlur ute/promenad behöver du göra det konsekvent så att han lär sig sova med de förutsättningarna. Jag har inte brytt mig om det eftersom jag alltid går promenaden till och från dagis på em. Jag prioriterar att vara hemma under långluren så att hon får sova den "ostört". Tar istället promenader på hennes kortlurar fm/em om jag behöver göra ärenden/hämta på dagis. De gånger hon av olika anledningar behöver vara sova långlur i vagnen så kör vi med lätt mörkläggning för att minska på intrycken. Om hon vaknar "ordentligt" och börjar resa sig på armarna och titta sig omkring så stannar vi och vagnar. Om hon mer bökar runt så bara fortsätter vi att gå.

Några gånger har jag lagt henne i vagnen att sova långlur (ute) och sedan gått iväg "mitt i luren" för att passa tider på annat håll. Det har funkat bra, men oftast har luren blivit kortad med marginalkvarten. Tror att det blir bättre om du undviker att börja gå precis i skarvarna (20 min,45 min,1,5h osv).

Jag brukar tänka på att det inte är viktigast att de sover varenda minut, utan att de har förutsättningarna att göra det!
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vill berätta hur vi brukade göra. Kanske inte "rätt" men funkade bra... 8)

:arrow: Innan ramsans införande: om Leia vaknade till fortsatte jag bara att gå...

:arrow: Då ramsan införts: ramsade direkt och fortsatte gå då med... :wink:

:idea: Ifall den vakna tiden blev långvarig summerade jag sovtiden och använde vid behov marginalkvarten :D
kokos

Inlägg av kokos »

När vagnen går är det ju "skönare" än när man vagnar, kanske är det därför dom vaknar när vagnen står stilla. Jag brukar ta promenaden i slutet av sovpasset och hålla mig till ganska knöliga vägar :lol: Affärer är hopplöst tycker jag.

När Adrian blev så pass stor att han inte somnade direkt man drog honom i vagnen så började jag promenera när han var vaken istället. Då låg han och myste med nedfälld suflett och tittade på trädkronorna och alla moln som drog förbi. :D

Med Edvin tar jag som sagt promenaden i slutet av långa sovpass för att inte sabotera allt för mycket för honom. Och så skulle han aldrig hålla sig vaken om jag var ute och promenerade på ett vakenpass. Jag hoppas det ändrar sig :)
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack för er input! :D Intressant. Då är jag inte ensam om att ha lite bekymmer med promenader just. Som du säger Åsa så måste jag nog gå mer regelbundet för att vänja honom vid rörelsen och situationen. En "vagn-rakt-fram-kur" helt enkelt. :wink:

Dagishämtning är ett kapitel för sig. Väntar med glädje till dess 2h-lurarna är för långa och jag kan schemalägga en 45-minutare då istället. Då borde det stöket upphöra.

När det gäller promenader i vaket tillstånd är lillen (7 v) tyvärr fortfarande mer fascinerad av de grå prickarna på insidan av suffletten än av blåsiga träd, moln och annat härligt. Skrattar mer mot prickarna än mot mamma när jag tänker efter... :roll: Det vänder väl. :D

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Vi har ju lite samma problem :wink: men denna vecka har jag gjort så här på vår utelur/prommis med storebror.

1. Lägger honom i vagnen ute. Han bökar och gnäller men somnar själv medan storerbror och jag gör oss klara. Borstar tänderna, packar väskan och klär på oss.

2. Vi går iväg först när Viktor har somnat (inom 5 min). Sedan brukar jag försöka tajma så att vi, om vi stått stilla i lekparken eller någon annanstans helt sonika knallar iväg när det börjar krypa i kroppen vid 45-minskarven.
Nu när jag vet, så har jag gjort en liten anhalt :wink: på vägen till lekparken så det stämmer perfekt!

3. Ev uppvak sedan, stillastående i lekparken, får Viktor klara av själv :!: Och det gör han. OM det är några andra i parken så får man ibland lov att dra ett par drag för syns skull :roll: :wink: om det är högljutt. Har bara hänt 1 gång i veckan och då hjälpte två drag. :D

På detta sätt så är det den 2-timmarslur han sover SÄKRAST! Jag längtar också till 45-minlurarna :lol: , för det sover han KLOCKRENT och somnar själv också!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

PS. Viktor ligger på mage = ser så lite som möjligt. :idea:

:idea: Ha koll på klockan - så du kan planera INNAN. :idea:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Är är våra vagnade bebisa lite olika tror jag. För oss funkar vagnpromenader kanon men precis som Åsa skrev var den ytterst regelbunden! När sonen var liten 11.30-12.30 (skulle sova till 13.30) nu, 12-13 (ska sova till 13.30). Jag lägger honom på rygg tills promenaden precis ska börja (ut genom dörrar, hiss etc. först) vänder honom till mage och går iväg med raska steg. Vilhelm somnar direkt. :sleep: Lunchpromenaden (hunden behöver en lång prommis varje dag utan undantag :D ) blev liksom den allra enklaste luren, där jag aldrig fastnade i vagningen.... :oops:
MEN om det kommer strul är det när vi väl är hemma, när vagnen stannat + 5 min ungefär, där behöver jag ofta "ge besked" med några drag, sedan sover han (oftast) vidare.
Vad jag upplevt kom inte alls någon 45-minutersskarv när vagnen var i rörelse och om det kom en mot all förmodan, bökade han lite och sov vidare.
En goding till son född 0603 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"