Behöver råd och stöd till min 3 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Alice mamma

Behöver råd och stöd till min 3 månaders

Inlägg av Alice mamma »

Hej!
Detta är mitt allra första inlägg på AW´s forum och jag är inte helt säker på att det hamnat rätt.
Att jag överhuvudtaget är här inne och kikar är för att jag nu läst en hel del om AW´s metoder och synsätt och hört av så många att "det funkar". Med det menar jag mest sömnen. Jag vill också poängtera att jag inte läst vare sig Barnaboken eller SHN.
Vi har en tjej som är 3½ månader som fram till för två veckor sedan bott i sele, sjal och i vår famn. Hon hade en mildare variant av kolik en period vilket vi tror bidrog till att upprätt läge var kanon för henne. Som person upplever vi att hon är väldigt tydlig i sina känslor. Men hon är också (det har blivit bättre) ganska otålig och missnöjd emellanåt.
För någon vecka sedan la jag ner henne från selen sovande på mage och hon sov vidare och det var då jag insåg att detta lilla barn måste få sova på mage. Hon sov bättre och jag hade inte ett barn på mig varje sovtillfälle (och många vakna perioder dessutom). Lycka!!
Vi köpte andningslarm och jobbar nu sen knappt två veckor tillbaka med att hon ska somna i egen säng.
Jag och min sambo har på eget bevåg börjat buffa henne och sjunger samtidigt en sång (alltid samma). Vi tycker det har fungerat helt ok, men hon gråter, skriker eller gnyr mer eller mindre varje gång. Detta har inte minskat. Nattande kan ta allt från 2 min till 1 timme.
Våra dygn ser ut ungefär så här:
07:30 vaknar och får mat i vår säng
08:00 går upp gör morgonbestyr och umgås
10:00 - 12:00 sover i sin säng efter buffande
12:15 ammas
15:00 - 17:00 sover i sin säng efter buffande
17:15 ammas
19:30 förbereder för nattning
20:00 nattas med buffning och sång
01:00 ammas
04:00 ammas

Hela mitt inlägg känns lite flummigt men jag vill bara ge en bild av hur vi har det och hur jag försöker lägga upp våra rutiner.
Jag efterlyser nu era tankar kring detta och tips på hur jag kan få henne mer nöjd på dagarna och mindre ledsen vid alla läggningar? Kan tillägga att om hon sover i sin vagn har vi tur....
Tack till dig som orkat läsa och kanske svara :lol:
Min kärlek till dig lilla Alice är oändlig.
060420
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Hej. Jag ville bara säga att det låter precis som min lille pojke fast lite mildare :wink:

Läs min tråde "Min ledsna 3 månaders" där finns allt och lite till i hjälpväg tror jag.
Världens vackraste son
Bild
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

Vårbebis, grattis till din lille pojk! Jag ska läsa hela din tråd, har bara skummat lite nu.
Men jag kom på att jag vill tillägga att Alice kräks väldigt ofta, mycket och gärna ett par timmar efter mat.
Vill också komplettera med att jag brukar ge henne ett mål att sova på innan nattsömnen - om hon inte redan är övertrött för då tar hon inte bröstet för något i världen.
060420
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Tänk så lustigt då min lille kille har jätte jobbigt med kräkningar :D :shock: :lol:
Världens vackraste son
Bild
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

Finns det verkligen ingen här som har lust att kika på våra rutiner och "problem" och göra ett vettigt uttalande. :?
Vill ju gärna veta hur ni tänker och tycker och om det är aktuellt för oss med någon av AW´s metoder.
Hade uppskattat det :roll:
060420
kokos

Inlägg av kokos »

Hej och välkommen hit!
Nu gör jag ett kort litet uttalande innan jag sätter mig och äter godis i soffan :lol: . Jag skulle råda dig till att läsa på här på forumet vad SHN går ut på och tänker efter själv först om detta är något som passar er. Er lilla Alice skulle tacksamt ta emot SHN om ni har rätta attityden. SHN passar alla barn. Men det går inte att bara plocka vissa delar av det, utan ni måste läsa läsa läsa och fråga fråga fråga innan ni kör igång.

Ni borde inte behöva tveka. Du säger att hon är missnöjd och otålig: tydligt tecken på för lite sömn och kanske lite för lite social delaktighet? Hon behöver inte längre äta två mål på natten. Nattningen ska inte behöva ta en timme och hon ska definitivt inte få vara ledsen. :!: SHN går ut på att kärleksfullt ge barnet rätten till sin goda nattsömn under en tydlig ledning från er föräldrar.

Jag skulle råda dig att läsa Barnaboken och mer här på forumet och sedan fatta ett beslut. Om ni bestämmer er för att genomföra kuren svarar jag gärna en massa frågor innan ni kör igång. Så fortsätt läsa, för lilla Alice skull! :heart:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit. :D

Ni verkar vara på rätt väg, men som Kokos skriver så har ni inte riktigt läst på och verkligen tagit till er och genomfört den process som kuren innevbär.

Jag är helt övertygad om att hon är irriterad på att ni stör henne.
Ni buffar och sjunger när hon inte vill annat än sova.

Ge henne förtroendet att somna själv, hjälp henne bara om hon verklien ber om hjälp. Det är vad kuren går ut på.

Som kuriosa/parentes; Anna W har någon gång jämfört nattning av barn med vakthållning i det militära. En vakt går inte runt i tältet (eller vad det nu är) och kollar ständigt att alla sover bra, sjunger för dem eller frågar om de är hungriga. Han stör/väcker sina soldater ENBART om verklig fara hotar. Barn måste veta/känna att de vuxna skyddar dem från fara, men det innebär inte att de ska bli störda när de sover/ska somna.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

Tack för era tankar och råd!
Jag blir så otroligt peppad och tänd på idén att det här verkligen kan fungera hela vägen.
När ni skriver saker som att "hon inte ska behöva vara ledsen" och "vi verkar vara på rätt väg" så blir jag inspirerad att fortsätta (finns så klart inget annat val...)
Måste bara fråga, vi har ju kommit en bit på vägen på egen hand - finns det risk att man förstör det vi uppnått om man börjar kura?

Inatt har varit en jobbig natt... Alice var jätteledsen igår kväll och skrek hysteriskt. Efter buffning och lugnande ord från pappas sida gav jag henne bröstet. Rödgråten åt hon med god aptit och slumrade till. Då la jag över henne i sin säng och efter kort tillvaknande somnade hon. Sen har hon ätit 3 ggr inatt!!! Detta känns alldeles för mycket. Dessutom har hon vaknat ett par gånger och varit lite ledsen.. Då har ett tryck vid ryggslutet av min hand räckt för omsomning.

Trött mamma idag...
060420
kokos

Inlägg av kokos »

Bra att du känner dig peppad.

Du säger att ni känner att ni är på rätt väg. Men att Alice är hysterisk och ledsen tycker inte jag är "på rätt väg". :cry: Ni förvirrar henne genom att bara ge henne små budskap och sedan ångra er och ta upp och amma och lägga i er säng etc. Jag tror att hon är ledsen för att ni är otydliga. Då ställer hon frågor genom att skrika och undrar vad ni sysslar med.

Du undrar också om ni förstör det ni redan gjort. Det ni redan gjort kan du bara lägga bakom dig och glömma om ni genomför kuren. Gjort är gjort och kommer aldrig tillbaka. Genomför ni kuren får ni någonting som är MYCKET bättre för Alice än nätter som är som den ni hade i natt. Genomför ni kuren ska ni ju aldrig gå tillbaka till det som ni har nu, så det är inte ens nåt att fundera på.

Kom ihåg att det inte bara går att "testa lite" och se om SHN fungerar. Kör ni kuren ska ni vara taggade till tänderna och rejält pålästa om hur kuren går till. Ni ska köra kuren så som Anna Wahlgren beskriver den: ingen egen variant. Och med en rejäl attityd av självklarhet: den får ni bara om ni läser på ordentligt.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Alice mamma :D

Kan bara helt och fullt instämma med kokos, vänta med att göra något "sisådär", utan läs på, boka dag/natt när det är dags att börja, bestäm vem av er som ska kura, ladda med kaffe och KÖR :!:
Det tar sina modiga nätter, men vad är väl tre kurnätter mot det ni haft eller annars kommer att få :?:
Det viktiga är att den som kan lägga sina känslor åt sidan, och ha målet framför ögonen, kör de första två nätterna. Och läs på :!: Jag kan inte nog understryka vikten av det :wink:
Sen finns ju vi forumister här, massor med pepp och kompetens som gärna svarar på dina frågor :!:
Lycka till nu, ni har INGET att förlora, och mest av allt att vinna har ju er lilla Alice :!: :D
Kramar Mia (som också har en Alice... :wink: )
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

Kokos: det var LO som skrev att hon tyckte det lät som om vi är på rätt väg.
Självklart inser jag inte att skrik och missnöje är "rätt väg"!

Jag är väl medveten om att jag borde köpa och läsa boken, att jag kanske inte kan få ut så mycket mer genom att skriva här just nu.
Men faktum är att jag känner mig så osäker. Vill ena stunden greja detta på egen hand och tro och lita på min modersinstinkt. Men i nästa stund är jag redo att ta till alla knep som finns för att Alice ska få sova mer sammanhängande på nätterna och inte gråta eller skrika inför varje sovpass - dag som natt.
060420
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

En liten fråga bara...

Vad är det som gör att barnet till slut (efter mkt arbete och stark vilja från alla inblandade så klart) fixar att sova hela natten?
Jag menar, en bra natt vaknar Alice två ggr och vill äta, men kan också vakna 4-5 ggr och dessutom vakna och gny emellan dessa.

Jag kan förstå hur själva nattningen kan bli smidigare och bättre men vad är det som sagt som gör att hon kommer sova hela natten??

Hoppas inte frågan är för dum :oops:
060420
kokos

Inlägg av kokos »

Modersinstinkt i all ära, den är bra till mycket. :D Men när det gäller att få små barn att somna och sova gott på nätterna så tror jag faktiskt att SHN är ett enklare och bättre sätt. Det är en fin och kärleksfull metod som fått tusentals barn att sova gott hela natten lång.

Tilläggas kan ju att det självklart inte är en nödvändighet för er att köra sova-hela-natten-kuren. Hittar ni själva ett sätt som fungerar bättre för er och Alice så är ju det viktiga att hon blir trygg när hon ska somna och att hon får tillräckligt mycket sömn på natten.

Själv önskar jag att jag hade haft koll på Barnaboken och SHN tidigare än jag hade - min äldsta son var 5 månader när vi kurade honom och då hade vi gjort ett antal egna små uppfinningsförsök med att få honom att sova - utan resultat.

Lycka till med läsningen :heart:
kokos

Inlägg av kokos »

Oj jag missade din sista fråga.

Att hon vaknar ett par gånger per natt beror på att hon har blivit van att göra det. Vi människor är vanedjur. Genom SHN hjälper ni henne att komma förbi dessa uppvak: då äter hon mer på dagarna istället och får ägna sig åt att sova på natten. Metoden man hjälper till med gör att hon känner sig trygg genom processen att få sina nya vanor.
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

Kokos, tack för dina rader :)
Hur kom du i kontakt med SHN metoden första gången? Var du också tveksam och lite osäker innan?
Finns det nåt som kan gå snett eller som jag kan "förlora" på att göra kuren? Om det fungerar så himla bra - varför vill inte alla föräldrar göra detta för sitt barn och sig själva? :shock:

Nu känns det plötsligt som om sovpassen blir allt mer krångliga... Har nyss somnat Alice i sin säng men under stora protester. Är själv trött och jag har så himla lätt till gråt då.
060420
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"