Detta är mitt allra första inlägg på AW´s forum och jag är inte helt säker på att det hamnat rätt.
Att jag överhuvudtaget är här inne och kikar är för att jag nu läst en hel del om AW´s metoder och synsätt och hört av så många att "det funkar". Med det menar jag mest sömnen. Jag vill också poängtera att jag inte läst vare sig Barnaboken eller SHN.
Vi har en tjej som är 3½ månader som fram till för två veckor sedan bott i sele, sjal och i vår famn. Hon hade en mildare variant av kolik en period vilket vi tror bidrog till att upprätt läge var kanon för henne. Som person upplever vi att hon är väldigt tydlig i sina känslor. Men hon är också (det har blivit bättre) ganska otålig och missnöjd emellanåt.
För någon vecka sedan la jag ner henne från selen sovande på mage och hon sov vidare och det var då jag insåg att detta lilla barn måste få sova på mage. Hon sov bättre och jag hade inte ett barn på mig varje sovtillfälle (och många vakna perioder dessutom). Lycka!!
Vi köpte andningslarm och jobbar nu sen knappt två veckor tillbaka med att hon ska somna i egen säng.
Jag och min sambo har på eget bevåg börjat buffa henne och sjunger samtidigt en sång (alltid samma). Vi tycker det har fungerat helt ok, men hon gråter, skriker eller gnyr mer eller mindre varje gång. Detta har inte minskat. Nattande kan ta allt från 2 min till 1 timme.
Våra dygn ser ut ungefär så här:
07:30 vaknar och får mat i vår säng
08:00 går upp gör morgonbestyr och umgås
10:00 - 12:00 sover i sin säng efter buffande
12:15 ammas
15:00 - 17:00 sover i sin säng efter buffande
17:15 ammas
19:30 förbereder för nattning
20:00 nattas med buffning och sång
01:00 ammas
04:00 ammas
Hela mitt inlägg känns lite flummigt men jag vill bara ge en bild av hur vi har det och hur jag försöker lägga upp våra rutiner.
Jag efterlyser nu era tankar kring detta och tips på hur jag kan få henne mer nöjd på dagarna och mindre ledsen vid alla läggningar? Kan tillägga att om hon sover i sin vagn har vi tur....
Tack till dig som orkat läsa och kanske svara