Jag skriver här istället för min syster som pga mycket liten datorvana och en enorm tidsbrist har bett mig göra det.
Jag vet inte ens om jag har hittat rätt forum för våra frågor men jag hoppas det
Min syster har en underbar liten kille på 10 månader som har down syndrom.
Hon har även en liten tjej som blir två år i oktober. det skiljer endast 11 månader mellan barnen.
Jag önskar att jag kunde hjälpa min syster att träna lillkillen att utvecklas efter bästa förmåga och jag tror att det finns några här som har erfarenhet av detta.
Min syster har inte varit på någon rehabilitering med pojken eftrsom han även har ett njurfel (som inte har med down syndrom att göra)och synfel så har all energi lagts på diverse sjukhusbesök sedan han föddes i september.
Vi undrar ju nu då vad som är "normalt" i utvecklingstakt? Vi förstår ju att det måste vara MYCKET individuellt precis som hos alla barn men det skulle vara intressant att veta lite.
Pojken är som sagt 10 månader, han kan rulla runt hur många varv som helst i princip, han förflyttar sig genom att rulla. Han kan lyfta huvudet kortare stunder men orkar inte hålla det så länge.
Han skulle behöva träna muskulaturen i nacke och rygg eftersom han har svårt att hålla huvudet längre stunder om han tex sitter i barnstol.
Har någon några bra tips på hur vi kan hjälpa honom att träna?
Vad ska man tänka på?
Vi har ju förstått att hans utveckling kommer att vara senare än andra barns men vi har egentligen ingen aning om hur mycket senare.
Mvh Bitte.