10 månader och av banan

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TinaM

10 månader och av banan

Inlägg av TinaM »

Hej!

Min kille som är 10 månader har kommit alldeles av banan. För några veckor sedan märkte jag att han behövde mindre sömn, men det var lite si och så från dag till dag. Tidigare vaknade han halv 7. Sov 8-10, sov 11.30-14 och sov 16.30-17.30, sov natt 20.00. Han somnade klockrent varje tid och när han skulle sova natt. Men nu är han HYSTERISK när han ska somna. Sova natt ska vi inte prata om. Tidigare har vi gett välling, gonattpuss och gått. Men nu är det helt omöjligt. Till saken hör att vi är i stugan ibland och där blir inte helt mörkt där han sover, vilket gör det lite svårt att säga gonatt och gå.

Snälla hjälp mej med tips om nya sovtider och rutiner!!
Nette

Inlägg av Nette »

Hejsan Tina!

:idea: Du hittar flera scheman för 10 månaders barn på forumet för kurbarnen upp till 1 år. De finns klistrade på mat- och sovtider.

Mitt intryck är att han sover väldigt mycket på dagen. Kunde han kanske vara vaken lite mer på dagen och få 12 timmars natt?

Du beskriver er kvällsrutin som välling o godnattpuss. Väldigt viktigt är att komma ihåg skrattet till gonatten. T.ex hos oss är rutinen att vällingen ges 18.30. Den äts på 10 min och sen blir det ännu 20 min tid att busa och skratta före läggningen kl 19. Det ska vara skoj att gå och lägga sig.

Har ni någon ramsa? Är det den du menar när du skriver att du säger godnatt och går?

Berätta gärna lite mera. :D
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
TinaM

Rutiner

Inlägg av TinaM »

Hej Nette och tack för ditt svar.

Jo, han sover nog mycket på dagen, men eftersom han har varit så nöjd fram tills nu så har jag inte tyckt att det funnits någon anledning till
att ändra på det. Men grejen är den att han orkar inte vara uppe från morgonen till halv 12. Och få honom att somna 5 minuter nu blir en stor historia eftersom han helt plötsligt fått så svårt att somna.... Och hela eftermiddagen är också tuff om han inte sover sina 2 timmar mitt på dagen, vilket han också slutat med helt plötsligt.

Någon mer ramsa än "Natti natti sov så gott" har vi inte haft och vi har inte ens ramsat utan bara sagt det en gång och sedan gått ut och stängt dörren och han har somnat. Nu ILLSKRIKER han även om jag fixar och donar utanför.

/Tina
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Välkommen till forumet.
Jag läser nog lite åttamånadersångest här. Även om han är 10 månader. Världen blir större och han vet inte riktigt hur han ska hantera situationen. Då är det extra viktigt att mamma och pappa är tydlliga i sina avsikter och vet vad de gör. Lillkillen, som inte är så liten längre, förlitar sig på att ni vet vad som gäller och hur saker och ting ska vara. Det är ni som ska se till att han har förutsättningarna att sova.

Ordna ett schema som innehåller 14 timmars sömn, det är vad han behöver. Förslag till en morgontrött:
Ge honom en 45-minutare 9.15-10
Sova 2 timmar 13-15
Sova natt 19.45-7
Alternativt sova 13.30-15 (eller 13-14.30) och 12 timmar natt från 19.

Eller gör ett eget som passar er. HÅLL tiderna - utan att vackla. Lugna honom om det behövs (betyder inte trösta).

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TinaM

lite frågor

Inlägg av TinaM »

Hej Lotta,

Jag tror också att det är lite "åttamånaders" som han fått en släng av. Men ska jag bara säga natti natti - dags att sova och gå ut och sedan låta honom somna av utmattning...?

Måste bara fråga.... alla skriver "kurad". Vad innebär det konkret? Vår kille har alltid sovit på nätterna och gör så fortfarande, men är kuren något jag ska sätta in nu tycker du? Verktygen likaså... tillhör de kuren?

Tina
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Nej han ska inte somna av utmattning, din uppgift är att lugna honom så att han får förutsättningar att somna och sova bra.

Kuren (= sova hela natten-kuren) är genomtänkt och bra, så den är ett sätt att få till just det - förutsättning för god sömn.

Jag tycker att du ska läsa på allt om kuren på hemsidan ( http://www.annawahlgren.com/sova/habits.htm ) och här på forumsidan under "Sova hela natten-kurens filosofi och metod" och "lathunden".

Eftersom din kille har sovit så bra, så tror jag kanske inte att ni behöver en hel kur. Men för att kunna ta till sig verktygen och förstå till vad och när de ska användas, så är det viktigt att vara påläst.

/LO
Senast redigerad av /LO den tor 08 jun 2006, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TinaM

Tack LO

Inlägg av TinaM »

Jag börjar och läser ikväll - återkommer kanske med fler frågor...

kram
Tina :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"