/LO och Linda
Ni har hjälpt mig att få mer ordning på mina tankar och för det skall ni ha stort tack
Det jag minns av beröm från barndomen är nästan uteslutande kopplat till prestationer, däri ligger en del av min oro.
Nu är det ju så ändå att man har chans att vara en annan slags förälder än sina egna och välja hur man vill göra. Låter kanske som om mina föräldrar var riktigt hemska

men jag vet att de handlade utifrån vad DE tyckte vad bra och på många sätt har deras agerande gett mig gott självförtroende. Lite värre med självkänslan ibland och det är där jag och min man vill stötta Leia.
Era ord fick mig att tänka på hur vi ju redan gör

talar varje dag om för Leia vilken fin person hon är

och är måna om hur vi omtalar henne inför andra. Dvs fokus på hennes inre egenskaper och inte enbart prestationer.
Efter att ha läst Barnaboken är vi också noga med att inte berömma "naturliga funktioner" som äta-kissa-bajsa-sova och redan där blir ju en begränsning av överdrivet beröm.
Sen kan ju beröm mycket riktigt se ut på olika sätt, precis som du skrev /LO. Ett leende, lite tjoande eller klapp i händerna bekräftar lika bra (kanske ännu bättre ibland

) än bara ord.

Intressant iakttagelse Linda, att det saknas resonemang kring beröm i Domans böcker men å andra sidan är ju syftet med böckerna, precis om du påpekar, att utveckla hjärnan på ett bra sätt och därigenom ge barnet goda förutsättningar i livet.
Bra att du påminde om själva övningarna som belöning i sig, ibland glömmer man den viktiga GLÄDJEN
Tack ännu en gång