Tack för råd och peppning!
Igår sov lillprinsen hela dagen och jag fick väcka honom vid varje mål, han orkade maximalt vara uppe 1,5 h i sträck och det var inte ofta. Alltså var det svårt att truga i honom tillräckligt med mat under vakentiden. Stort underskott sedan natten innan. Han somnade 19.40 och togs upp 22 för mat, däckade efter B1 av trötthet, inte mättnad.

Inte bra....

Vaknade vid 2, somnade med snabb vagning, vaknade 3, somnade efter lite mer vagning, vaknade 3.20 och nu var det panik och hungerångest i frågorna och han fick mat. Han åt massor men somnade inte om på länge då 4 är hans "favoritvakentid"

, 4.35 blev det tyst och jag hoppasde på att han skulle ta sig till 6 på egen hand [-o<
Han vaknade 5.30 men fick sköta sig själv mestadels till 6 för det gick ju ingen nöd på honom...
Han var hungrig även då, ordentligt och somnade om vid 7, vaknade 8.30 ännu hungrigare. Här kan vi snacka om matunderskott sedan gårdagen. När jag väckte honom för 10-målet hade jag ersättning förberett och skarvade på efter amningen både 10 och 14. Nu ska han bli full

nog att ta sig igenom kommande natt.
Det handlar för hans del enbart om maten, det är tydligt. Bortsett från vargtimmen, som vi nog få dras med ett tag till, är sömnen god nu för tiden både dag som natt. Han sover som en nyfödd, 16-18 h per dygn. Jag som skrev in på denna sidan för jag var så orolig då han bara sov 14 h per dygn och var så grinig....
Jag uttryckte mig fel.

När jag stratade körde jag fem dygn på fast schema (vagnade piggelin och försökte väcka trötter) men det övergav jag för spikade mattider och friare sömn. Där ungefär började sömnen och läggtiden att funka och fungerade enda tills förra helgen när mycket blev tokigt (min mor på besök

) och sedan dess har läggtiden varit vacklig. Fungerar nog med 30 min-marginaler ungefär.
Jag kör nog på med min "sammetsrevolution" även om det tar lite längre tid än om jag varit mer ortodox. Jag kommer att spika schema runt fyra månader och 11-12h natten. Nu kör jag på med fasta mattider, marginalhalvtimmar och låter honom sova mer trötta dagar och mindre när han orkar vara uppe.
Vi ska absolut tänka på attityden och inte "bäva" när det är sängdags på kvällen. Tillräckligt full med mat ska han sova gott då också!