7 v, har börjat vakna "för tidigt", vad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Efter två nätter med nattmål 24.00 (och mer mat via tillägg) känns det verkligen som vi är på rätt väg! Än så länge vaknar hon till vid 02.30 när hon fått nattmålet tidigare, men i natt somnade hon i princip om själv, fick bara vagna lite, lite. Ska bli spännande att se hur det blir nu natt 3...

En stor fördel med att lägga nattmålet tidigare är att hon är mer hungrig när det är dags att göra morgon klockan 06.00, jämfört med tidigare. Då får hon i sig mer och sover skönare första luren tycker jag mig märka.

Den här veckan har en hel del börjat trilla på plats - hon somnar bättre själv på dagarna trots att jag lägger henne vaken, hon somnar enklare om ifall hon vaknar till. Behöver jag vagna känns det mer som att det är för att hon behöver hjälp att somna om - snarare än att som tidigare för att övertyga henne om att det är dags att sova - om ni förstår. Inga högljudda frågor alls! Och hon har dessutom börjat orka vara uppe runt 2h flera pass under dagen. Äntligen känns det som om vi är på spåret ordentligt :D

Till helgen är det schemaspikning, men det känns inte så dramatiskt för vi håller oss i princip till det redan, dock med lite vidare marginaler än 15 minuter.
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
kul att höra hur det går för er då vi är i samma båt så att säga.

Svar till dig Jennie, vi är nogranna med schemat dvs använder marginalkvartarna känner annars att det är svårt för Viggo att förstå vad som pågår om vi gör lite olika från dag till dag. Somnar gör han nu själv i vaket tillstånd, han bökar lite men klarar sig själv, han är så duktig, är riktigt stolt över honom!! Däremot så vaknar han efter 45 min på sovpassen som är inne dvs första och andra. Så jag vagnar fram till marginalkvarten. Det går längre och längre tid mellan vagningarna men han har hittills inte somnat om, men jag hör hur han verkligen försöker att somna. Tycker lite synd om honom men slår bort den tanken så fort den dyker upp för den hjälper honom ju inte alls :wink: 45 min uppvaknandet har resulterat i att tredje sovpasset har han fått sova 2-2,5 tim då det varit omöjligt att hålla honom vaken till kl.16.00 då han ska sova då han inte sovit så mycket tidigare på dagen. Ska nu under 4 dagar förlägga andra sovpasset ute i vagnen så att han sover sina 2 timmar så han förhoppningsvis lär sig att sova över 45 minuters skarven.

Han har de senaste 3 nätterna sovit sina 6-6,5 timmar så vi ger det 1,5 veckor till innan vi inför 9 tim natt (det funkar bäst med vårt schema så vi hoppar 8 tim och kör 9 direkt men väntar tills han är lite äldre än exakt 2 månader så jag kan "vagna" med attityd utan vargar :wink:).

Åsa hur blev natt 3?
Viggo äter också dåligt på morgonen 07.30 tror att det sabbar förmiddagssömnen lite så jag försöker truga så mycket det bara går men när vi tar bort natt målet 04.30 så kommer han ju vara hungrigare på morgonen.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Vi är inne på första dagen med "schemaspikning" och därmed också 8h natt från och med i natt. Jag ställde frågor kring schemat på en annan "tråd" och fick rådet av AW att lägga nattmålet 04.00, så det kör vi på från i natt. I natt övergav jag nattmålet 24.00 för att se hur länge hon skulle sova av sig själv. Hon vaknade till 03.30 (då hade hon sovit utan att vakna sedan 20.30!) och fick mat då. Sedan sov hon som en gris under vargtimmarna, jag fick väcka henne klockan 06.00! Superskönt :D

Hoppas bara att jag inte stökat till det förmycket som strulat med henne och kastat om nattmålen under ett par dagar, det är ju inte ens en vecka sedan jag började ge mat 24.00 - nu plötsligt överger jag det :oops: Men hon sov som sagt förbi det utan minsta problem i natt, så...

Jag har en liiiten varg som stryker kring knuten och det är att vi nu gått över till bara flaska, och tycker/tror att det kan vara svårt att få i henne så mkt mat hon behöver, för hon har inte riktigt köpt det där med flaskan fullt ut. Jag har ju inte koll på hur mycket hon "brukar" äta, eftersom jag kombinerat bröst + tillägg i flaska tills för bara några dar sedan. Men min braiga man ska ta nattvagningen nu de nätter när vi ska få till 8h natt. Han har nästan bättre vagningsteknik än jag vid det här laget. Jag får väl gå och lägga mig i nåt annat rum om vargen kommer smygande :lol: :oops:
Åsa R
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Oj vad bra! :thumbsup: Och på första försöket så att säga!! :D

Jag flyttade nattmålet till 2 i natt och fick för första gången ett 6-timmarspass - helt utan ansträngning. :) Trots att han sov djupt när jag tog upp honom var han inte riktigt lika lätta att söva efter maten som vid 24 eller 1, tog 25 min vagnande av och till.
Men inte hjälpte det vargtimmarna ett dugg. Trots att han somnat strax innan 3 vaknade han 4.45, 5.15 och till sist 5.45 (maken tog morgonen) fick han vagnas till 6 då han inte var nöjd (sonen alltså, inte maken :P ).

Fick också rådet att införa 8-timmars natt och och flytta målet till 4 och kanske är vi redo för det redan nu? :?: :?

Jag är inte fast med sovtiderna under dagen. Mattiderna är heliga och läggdags 20.00 och hundpromenaden med vagn 11.30-13.00 har legat fast sedan hans treveckorsdag men för övrigt låter jag honom sova när han behöver. Ibland kan det behövas en extra 20 min power-nap för att få det att funka till nästa matpass eller inför kvällen men det är allt.
När jag startade det hela var jag superfast med sovtider men blev bara så deprimerad av att försöka väcka en djupt sovande bebis eller vagna en klarvaken och ilsket pigg, bara för att det stod så i mitt schema. Förhoppningsvis växer ett schema fram, typ Åsas, som vi kan spika på sikt.
Jag tycker att ni ät jätteduktiga men känner att jag måste använda detta verktyget som det passar oss.
En goding till son född 0603 :heart:
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

En tanke om vagningen på natten - jag vet ju inte hur ni gör - men kan det vara så att han kan ha vant sig lite vid att somna av vagningen och inte kan somna riktigt utan att vagnen rör sig? Kanske du behöver "backa" och sluta vagna lite tidigare - så att du är säker på att han inte somnat? Så att han lär sig somna själv? Så var det för oss. Vi hade nog vagnat lite för länge. Vi bestämde oss för att verkligen försöka vänja henne av med vagnandet. Det blev ett par nätter när jag tyckte hon skrek "hela tiden" medan vi vagnade. Då var vi jättenoga med att bara vagna korta korta pass, bara tills hon var i ro och utan att somna. I början reagerade hon med frågor så fort vagnen stannade, men vi härdade ut och tillslut somnade hon själv. Det tog några nätter, men tillslut har poletten trillat ned!

Ang schema på dan så är det självklart bara du/ni som kan betsämma vad som passar er. Det jag tänker är att när du testade fasta tider förra gången var bebisen så mkt mindre och kanske visste du mindre om bebisens egen rytm? Nu vet du ju, och bebben är större och mer mogen att ta emot tydligare rutiner. Då tänker jag att det kan vara enklare att göra ett schema som passar - utan att det behöver bli så som du beskriver innan (vagna en piggelin och väcka mitt i skönaste sömnen). För oss har det varit bra att få rutinerna satta - det har gjort att nätterna också rätat upp sig.
Åsa R
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Du har helt rätt om vagningen, slog mig igår att det kan vara anledningen till att vi upplever honom som trassligare att söva om kvällen nu mera? Vid midnatt har ingen (!) vagning alls behövts på 14 dagar så att vagna efter 2 var nytt. På morgonkulan, vargtimmen, är det likadant som alltid. Han sover inte mer än max 20 i sträck och så har det varit hela tiden. Men kvällar och dagar har han blivit knepigare att få till ro förmodligen för att vi vagnar "lite extra" för att slippa springa dit igen - och då har vi vagnat honom i sömn! :roll: :oops:

Du har nog rätt i schemabiten också, jag skrev ner precis hur han sov, idag punktligt 6 h under dagen och ganska likt de senaste dagarnas "schema" med liten variation. Jag börjar absolut se en struktur som jag tror att jag undermedvetet har hållt trots att den inte är nedskriven. Men visst, nu har vi gjort detta ett tag och börjar kanske bli mogna :?: :?
Har dock svårt att se hur detta skulle ordna till vargtimmen... problemet där är ju att hans kropp tror att han är "pigg" (ja, hungrig är han inte).

Spännande att se hur långt vi kommer i natt om vi siktar på fyra?! :?:
kram
Jennie
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej :D

Håller tummarna för er båda att få till 8 tim natt. Det kommer att gå galant!! Vi inför det först om någon vecka och då 9 tim. Vi kommer däremot göra tvärtom mot er, vi tar bort nattmålet kl.04.30 så vi får natt 22.30-07.30 och sen kommer vi förkorta kvällen vartefter tills 12 tim natt och då läggas 19.30 som storasyster. Vi gjorde så med storasyster och det funkade bra för oss.

Å som Åsa sa Jennie så måste ju alla göra som de känner är bäst. För oss är schemat superviktigt känner jag då storasyster är hemma och jag ensam med dem på dagarna (i lägenhet med minimal hiss så vagnen går ej att ta upp och ner) annars är det lätt att det blir en cirkus och vi varken kommer ut ordentligt eller får mat när det är tänkt.

Rapportera gärna hur det går för er :D

Bra Åsa att mannen tar de första nätterna för om du tror att hon fått för lite mat så är det svårt att vagna med attityden.

Sara
VilmaochViggo
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Tänkte bara berätta att vi införde 8h-natt i natt med finfint resultat. :D

Han var kvällstrassligare än vanligt igår (hade somnat i bilen och var "för pigg" även efter marginalkvarten) låg rosenrasande i vagnen mellan 20.15-21.15 och ingen vagning hjälpte - detta efter full kvällsrutin och massor av mattrugande. Började alltså inte så bra då ju jag tänkt väcka honom 22 för kvälls/nattmål!! :shock: Tog upp honon 21.15 (sova kunde han ju inte) och då var han minsann JÄTTEhungrig och bajsade ett lass också :wink: och efter att ha tömt båda brösten däckade han på näsa i vagnen 21.45 och hördes inte av förrän 4.35 (den tiden han normalt vaknar). Kunde sedan inte somna om på riktigt (blundade och smågnällde hela tiden) och jag vagnade av och till (korta drag) till 5.30 då det blev morgon, han kom ju inte till ro igen men skrek inte upp sig. :)
För visst är det ok med marginalhalvtimme första gången man påbörjar ny tidslängd?

Efter en vecka med denna nya ordning var han superenkel att lägga men nu sedan förra helgen är kvällarna allt trassligare, detta trots fasta tider och rutiner. :cry: Vi har klart gått kräftgång här och det är verkligen med bävan vi lägger honom då det kan gå på 0-10 min eller i värsta fall inte funka alls så vi ger upp efter en dryg timme som igår. Och då känner man sig inte så lyckad minsann... :oops: Oftast i samband med att tiderna ruckats i och med bilresor eller att vi varit borta och då är det verkligen knepigt att ha en fast sovtid samtidigt som den är guld värd när han blir äldre.

Hur går det för er då? :?:
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Den senaste veckan har varit bra - hon orkar var uppe längre och längre och dåsar inte till alls, nästan :) Vi har spikat schemat i helgen och det har gått jättebra. Som sagt har vi i princip levt efter det redan, men med lite vidare marginaler. Nån/några nätter har hon vaknat före sina 8 h, men varit lätt att få i ro. Och ja - marginalhalvtimme ska vara ok första natten!

Dock har vi gått över helt på flaska samtidigt, så först i dag (efter en vecka) känner jag att hon har accepterat beskedet att mat äter man i flaska. Det har varit en hel det jobb att övertyga henne :wink: :) Hon har fått i sig mindre än hon behöver under några dagar pga detta och därför sovit lite sämre både dagpass och natten. men nu börjar hon få i sig mer vid varje mål och är nöjdare igen! Kvällstrassel har hon i princip aldrig ägnat sig åt, så där har jag inga erfarenheter att dela med mig av - annat än att peppa att hålla i, helt plötsligt kommer det att ge sig!
Åsa R
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

...förresten - du skriver "det är med bävan vi lägger honom". Och det känner han såklart av! Försök peppa varandra till en positiv attityd så att ni inte "smittar" honom med er oro :!:
Åsa R
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej på er
som Åsa säger så känner han av er bävan. Attityden gör verkligen skillnad :D

Här går det bra, dock vaknar han oftast efter 45 min på dag passen fortfarande men vi jobbar vidare. Idag somnade han faktiskt om efter att han vaknat efter 1 vagning vilket han inte gjort innan om han sovit inne (förutom på natten för då har han alltid somnat om de gånger vi vagnat).

Natten är fortfarande 6,5 tim men vi inför 9 om ca 1 vecka. Kommer nu inte att ta upp honom direkt vid 04.30 om han vaknar utan ge honom en chans att somna om för att se om han självmant väljer att sova över det målet. I går natt så vaknade han nämligen 03.30 så vi fick påminna om att man skulle fortsätta sova vilket han gjorde (somnade efter 15 min) sen vaknade han vid 04.45 men skrek inte utan bara bökade så jag lät honom vara för att se om han kunde klara det själv, vilket han gjorde för jag vaknade sedan kl.06.10 igen av honom och då fick han mat då han började skrika. Så han sov 8 tim med ett kort uppvaknande :D Vi har satt en gräns vid 6, om han vaknar innan så får han nattmål 1 vecka till men vaknar han efter 6 så vagnar vi honom fram till morgon kl.07.30.

Vi har heller aldrig haft kvällstrassel så där kan jag tyvärr inte råda men det står mycket om det i BB.

Sara
VilmaochViggo
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej Jennie - läste ditt inlägg igen och kom att tänka på en sak till - ska läsa mer noga nästa gång :oops: :)

Du skriver först att ni varit hårda med rutiner och tider, men längre ned att det strulat på kvällen, ofta efter att tiderna ruckats när ni varit borta/bilturer osv. Tror absolut att det hänger ihop - förmodar att bebisarna behöver ganska lång tid av stabilitet där schemat inte ruckas i princip alls innan det sätter sig och "frågorna" blir färre. Och det kan ju vara olika länge för olika barn hur lång tid de behöver! För oss dröjde det absolut längre än uppföljningsveckan med storebrorsan.

Och om schemat/tider behöver ruckas så ställ in er på att det kan leda till frågor - då vet ni ju varför det trasslar just den dan! Om vi haft en dag där vi behövt ändra på tider osv så försöker jag vara noga med att följa schemat extra noga dagarna efter. Då får vännerna komma hem till oss istället för att vi åker dit :) :)
Åsa R
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Tack för råd och peppning! :D :D

Igår sov lillprinsen hela dagen och jag fick väcka honom vid varje mål, han orkade maximalt vara uppe 1,5 h i sträck och det var inte ofta. Alltså var det svårt att truga i honom tillräckligt med mat under vakentiden. Stort underskott sedan natten innan. Han somnade 19.40 och togs upp 22 för mat, däckade efter B1 av trötthet, inte mättnad. :sleep: Inte bra.... :? Vaknade vid 2, somnade med snabb vagning, vaknade 3, somnade efter lite mer vagning, vaknade 3.20 och nu var det panik och hungerångest i frågorna och han fick mat. Han åt massor men somnade inte om på länge då 4 är hans "favoritvakentid" :roll: , 4.35 blev det tyst och jag hoppasde på att han skulle ta sig till 6 på egen hand [-o<
Han vaknade 5.30 men fick sköta sig själv mestadels till 6 för det gick ju ingen nöd på honom...
Han var hungrig även då, ordentligt och somnade om vid 7, vaknade 8.30 ännu hungrigare. Här kan vi snacka om matunderskott sedan gårdagen. När jag väckte honom för 10-målet hade jag ersättning förberett och skarvade på efter amningen både 10 och 14. Nu ska han bli full :wink: nog att ta sig igenom kommande natt.

Det handlar för hans del enbart om maten, det är tydligt. Bortsett från vargtimmen, som vi nog få dras med ett tag till, är sömnen god nu för tiden både dag som natt. Han sover som en nyfödd, 16-18 h per dygn. Jag som skrev in på denna sidan för jag var så orolig då han bara sov 14 h per dygn och var så grinig.... :shock: :lol:

Jag uttryckte mig fel. :wink: När jag stratade körde jag fem dygn på fast schema (vagnade piggelin och försökte väcka trötter) men det övergav jag för spikade mattider och friare sömn. Där ungefär började sömnen och läggtiden att funka och fungerade enda tills förra helgen när mycket blev tokigt (min mor på besök :roll: ) och sedan dess har läggtiden varit vacklig. Fungerar nog med 30 min-marginaler ungefär.

Jag kör nog på med min "sammetsrevolution" även om det tar lite längre tid än om jag varit mer ortodox. Jag kommer att spika schema runt fyra månader och 11-12h natten. Nu kör jag på med fasta mattider, marginalhalvtimmar och låter honom sova mer trötta dagar och mindre när han orkar vara uppe. :D

Vi ska absolut tänka på attityden och inte "bäva" när det är sängdags på kvällen. Tillräckligt full med mat ska han sova gott då också! :sleep: :heart:
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

:) :roll: Mammor på besök ska man akta sig för *fniss* Samma sak hände för mig - men hon vara bara här två dagar...Det var svårt att stå emot mammas kloka råd, ialla fall innan jag själv var trygg och stensäker i min attityd...Och svårt att hinna förekomma henne - hon var snabbt där och plockade upp Jane när hon vaknade till - trots att jag sagt ifrån att hon skulle hjälpas somna om i stället. Och det var ju mysigt att sitta med en sovande/dåsande bebbe i famnen, tyckte mormor :roll: :lol:

Håller med om att det hänger på maten - samma sak här. Är hon mätt så funkar natten - annars inte. Så det gäller att truga på :D
Åsa R
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Åh kunde inte ha beskrivit det bättre själv! :!: Tror du din mor och min är släkt?? :lol: Precis så var det och min mor var här i tre dagar och hann göra en hel del skada genom att inte kolla på klockan, låta honom ta små powernaps i hennes famn och dra upp honom vid minsta gny, dag som natt. :roll: :roll: Detta trots instruktioner om vad vi höll på med. Fick höra att "han minns inte det ändå" och "men det funkar väl inte?" Hon avlastade oss mycket så vi fick sovmorgon men priset var högt. :!:

Det tog tid att styra tillbaka och var lite jobbigt för mig att peppa mig själv att orka fortsätta. Nu är vi dock på G igen.

Idag somade han redan 19.15 efter påfyllning med mjölk i flaska. Alternativet var att lägga in en 20-minutare vid 18.30 och hålla honom till 20, men jag vill gå över till 19.30 som läggtid så detta passar. Dessutom ska han ju upp vid 22 för mat igen. Och så vaknade han igen 19.45 och ligger och gnyr så vi får springa och dra vagn av och an. Förstår inte... :? :?:

Två frågor till er som har två barn och mycket mer erfarenhet:
Hur gör man när bebisen tjurar vid maten? Han äter bra och koncentrerat när han är riktigt hungrig men när det ska fyllas på, trugas eller matas när han inte är utsvulten eller trött blir han rasande och skriker argt när jag försöker insistera. Försöker med "ömma järngreppet", växel amma så det alltid rinner på maximalt men han arbetar upp sig blixtsnabbt och blir arg.
Vad gör man och har ni erfarenhet av detta?

Det andra: Har någon av er ett barn som är/varit kräkig av sig och fått upp stora delar av maten var varannan dag? Och vad kan göras och när blir det bättre?
Det är inte så illa att jag är orolig för magmunsbrock men det är mycket. En dålig dag går fyra bodys och massor av trasor + ombyten för mig.
På BVC fick jag rådet att amma liggande för det rinner långsammare, men då om något är det svårt att truga!! Fick också höra att rörliga barn som sprallar mycket kräks mer, och det förklara mycket då han aldrig är still. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"