Frågor från nybliven flaskmatare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Åsa R

Frågor från nybliven flaskmatare

Inlägg av Åsa R »

Har precis pratat med BVC om att jag börjar gå över till flaska/tillägg och fick några råd som känns knepiga. Vill gärna höra från några erfarna flaskmatare vad ni säger... Min dotter är 2 månader. Nu ger jag bröstet först och sedan urpumpad mjölk + tillägg i flaska så mycket dottern vill ha. På BVC sade hon dels att flasknappen ska ha så litet hål som möjligt för barnet ska få "jobba" med flaskan så att det inte går för lätt och att de kan "överäta" med större napphål för att det är enklare att dra i sig mycket mat via flaskan. Det kan då leda till att de går upp för mycket i vikt :?: Känner mig förvirrad, vad säger ni? Trugar ni i så mycket det går, eller håller ni er till någon ml-gräns varje mål?

Konstig fråga kanske, men ungefär hur lång tid tar det för era små att få i sig sitt mål på flaska? (Förstår såklart att det är högst individuellt, men på ett ungefär?) Ska man sikta på inom en timme precis som med amningen?

Nattmålet får hon nu bröstet. Jag tar upp henne sovande och lägger till. Hon äter bara på ena bröstet, sedan sover hon som en sten, sötisen :) Hon vaknar nu ofta till vid 05 (morgon egentligen 06). Min fundering är om hon verkligen blir mätt på det? Ska införa 8h natt till helgen och vill ju att lilla magen ska vara full... Kanske hon drar i sig mer om jag ger flaska istället? Har ni nån erfarenhet av det?
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Sommar

Inlägg av Sommar »

Hej!
Grattis till sötisen :D
När vår dotter var nyfödd fick hon gulsot som var väldigt envis. Så till slut, efter nästan en vecka fick vi börja flaskmata henne. Hon åt på mig till det "tog slut" sen åt hon så mkt hon ville av Baby Semp, alltså: så mkt hon ville :!: Vi använde en Dr Brown flaska för att hon inte skulle dra i sig en massa luft. Hålet i den var nog ganska litet tror jag, har provat att suga genom den själv :wink: Jag tror nog också att det är bra om inte hålet är för stort, för då går det för fort att få i sig maten, vi hade nämligen en flaska med större hål först, men då fick hon i sig maten så fort så hon spydde upp en massa efter :( Men hon åt MASSOR även med det lilla hålet, skillnaden var att hon inte kräktes lika mkt :) Nu är lilla Annie en matglad tjej, så det kanske är skillnad om man har en som inte är lika matglad..
Hm, hoppas du blev något klokare av mina erfarenheter :?
Dr Brown kan iaf varmt rekomenderas, superbra :!:
Kram från Emma
Mamma till Annie 051020
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Anledningen till att hålet i nappen ska vara litet är att det liknar mer det sätt maten kommer på i bröstet. Om hålet i nappen är stort kan det hända att barnet inte vill ta bröstet för att maten inte kommer tillräckligt fort. Det underlättar alltså amningen om du tänkt att amma parallellt med flaskmatningen.
När jag gett tillägg har jag gett då mycket Joel bara velat ha, inga begränsningar. När man ammar har man ju inte en aning om hur mkt barnet får i sig, man ammar ju tills att barnet är nöjt. Samma sak anser jag gäller för flaskan.
Lycka till med guldklimpen :)
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Tack! Hon är verkligen en klimp också - stor o go! Jag märker redan att hon inte är lika intresserad av bröstet efter bara drygt en vecka med kompletterande flaska, och då med litet hål på nappen. Men jag har fixat en superbra pump, så jag planerar att pumpa ur ett par gånger om dagen och och blanda med ersättningen - så länge jag orkar hålla på :)

Med litet hål på nappen (Dr Brown strl 1) tar det över en timme att få i henne runt 120 ml. I dag när vi testat med större går det ned ca 150 ml på mindre än en timme - utan att hon kräks upp något överskott, så nu kör jag på det!
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"