Alla tjatar om pott-träning...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Alexandra
Kontakt:

Alla tjatar om pott-träning...

Inlägg av Alexandra »

Virve är 2,5år nu... och påtryckningarna från familj m fl blir allt mer uttalad: "inte hade väl ni blöja när ni var 2 år" säger min mor med något äcklad min...
"om Virve bara vore torr så kunde vi ha henne lite oftare hos oss" säger min svärmor som är skadad i armen och tror sig inte kunna byta en bajsblöja...
Eftersom jag själv är uppfostrad i andan att "vad mor säger är alltid det rätta" så känner jag mig väldigt osäker i frågan, och som vanligt, rädd att göra "fel".
Virve kan kissa på pottan - men har inget intresse av det... Kissar hon i byxan i stället så konstaterar hon bara att det blev blött och vill ha nya kläder... Bajsen är det värre med... den kan bara komma i blöjan... verkar som om Virve måste röra på sig under bajsandet... och hon har väldigt ofta problem med hård mage.
Nu när det varit så varmt så har virve gått utan blöja på dagarna, byxorna har bara blivit kissade i nån gång, och hon har själv gått till pottan ibland oxå. Men återigen, bajsen... hon kan inte slappna av på pottan/toa vilket igår slutade i en smärre katastrof när Virve fick jätte ont av stenhård bajs och jag tillslut fick ge henne mikrolax för att lösa problemet... hon hade ju knappt bajsat alls de tre dagar hon gått utan blöja!
Gör jag rätt som känner att jag vill vänta ytterligare med pottträning... eller är det bara min latmask som försöker hitta "the easy way out". Det är ju sånt guldläge att börja träna på sommaren... men just nu känner jag mig bara stressad!
Hur har ni gjort??

Kram, Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Alexandra
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Oj, nu hamnade visst detta under fel kategori... "barnafostran" eller "mat och mage kanske vore lämpligare... men men ... är man en något stressad, på veckorna ensamstående, 2barns mor så får det bli som det blir...
:lol:
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Visst har du fått svar på annat ställe :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"