Magläge vid blöjbyte samt kastar sked vid matning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Novas mamma

Magläge vid blöjbyte samt kastar sked vid matning

Inlägg av Novas mamma »

Lillan är snart 8 månader och jag har lite funderingar kring hur jag ska hantera vissa situationer.
:arrow: När hon ligger på skötbordet vill hon absolut endast ligga på mage vilket inte är så praktiskt. Hon har alltid legat där på rygg tidigare utan problem.
Jag försöker hålla henne på rygg så jag kan tvätta och ta på kläder men hon vrider sig so en ål och illvrålar!
Nu har jag gett mig ett par gånger och hon ligger på mage och är nöjd.
Ska jag låta henne ligga så. Känns fel att hålla fast henne även om det är mer praktiskt för mig ( men uppenbarligen inte för henne :roll: )
:arrow: Vid matning får hon alltid en egen sked och tallrik, vilket hon fått sedan 4 mån ålder. Jag matar sedan från en annan tillrik som finns utom räckhåll för henne.
Numera kastar hon ner sked och tallrik hela tiden och hänger sedan över stolskanten för att titta vart "prylarna" har hamnat. Jag plockar upp och hon kastar igen.....Jag vet att hon lär sig genom att testa sig fram men är det fel att jag hela tiden plockar upp åt henne? Hon kan ju å andra sidan inte hämta sakerna själv.
Inga större problem egentligen men iallafall frågor som jag funderar på.
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härliga Nova, så full av liv och upptäckarglädje. Känner så väl igen situationerna du beskriver. Emil håller på precis likadant :) .

När han ligger på skötbordet har jag en arsenal av små spännande saker som jag kan servera så att han har något att pyssla med när jag byter på honom. Det är ju inte så kul med bajsblöjor över hela skötbordet. Sen när kläderna ska på sätter vi oss på golvet och fixar det medan han plockar med några små saker.

Vad det gäller maten så har Emil en egen sked som ganska fort far i golvet så hundarna "diskar" den :D , glada blir de och spännande är det att titta på tycker Emil. Vi har bara en tallrik och den håller jag hårt i :wink: och så slevar jag in maten i det lilla barnet. Han älskar att äta och brukar ta tag i tallriken med bägge händerna, lutar huvudet över, öppnar munnen och så är det bara för mig att skyffla in maten. Ibland tar Emil min sked och äter lite själv, då och då tar jag tillbaka den och matar in några tuggor.
Det som trillar på golvet under maten får ligga kvar, man kan ju ändå titta på dem men jag plockar inte upp dem för släpper jag tallriken så kommer den också fara i golvet.

Annan tid när vi sitter till bords och det kastas saker "överbord" kan jag eller Pappan plocka upp dem gång på gång och så slänger Emil ner dem gång på gång lycklig som få.

Hoppas att du mår bra för övrigt, sänder en varm kram från mig och Emil till dig och Nova :heart: .

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Kan bara skratta :lol: :lol: :lol:. Det är inte många dagar mellan Nova och Nils. Har inget råd, kan bara säga att det är trixit att byta blöja. Det finns så mkt spännande bakom huvudet (blöjor, tvättlappar, salvor). Vi brukar precis som Susan och Emil flytta ner på golvet för både byte av blöja och påklädning.

Vid matning sitter Nils antingen med egen sked eller en skorpa i handen. Skorpan håller han oftast kvar i handen och smaskar på mellan skedarna jag ger. Har han egen sked så är den aldrig så intresant som den jag har. Då brukar vi bytas av hela tiden. Jag matar honom, han tar den skeden, jag tar hans och fortsätter att mata osv. Det blir kladdigt, men det går.

Kul att höra om hur ni har det. Som sagt kan bara skratta igenkännande :wink: inte komma med kloka råd.

/Lollo
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Ja visst är de söta de små liven!
Hon kan verkligen inte vara stilla en sekund utan ska upptäcka allt :lol:
Jo, vi har också förflytta oss till golvet i vissa lägen för blöjbyte för att undvika att hon ska kravla av skötbordet ( har inga höga kanter runt...) så nu får jag snällt krypa efter med ny blöja i högsta hugg!
Samtidigt är det en underbar frihet för henne att kunna ta sig runt själv och jag unnar henne verkligen glädjen att upptäcka världen :lol:
Vi har också hund, som aldrig tidigare har suttit vid köksbordet men nu har han stationerat sig under Novas matstol och de gillar uppenbarligen varandra.
Stärkt av era kloka svar fortsätter vi som tidigare.
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
kvacke

Inlägg av kvacke »

Här är en till som skrattar igenkännande! :lol:

Min lillgumma kastar också allting i golvet och vid måltiderna är detta till hundens stora belåtenhet :wink: . Jag tycker till och med att han börjar bli lite rund om magen... :lol:

Blöjbytena är inte helt lätta, det vill till att ha många mutor och sen får jag va snabb på med ny blöja, upptäckarivern är verkligen stor!!

Vad underbara dem är våra små!! :lol:
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"