När började era barn att gå ?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LindaVega

När började era barn att gå ?

Inlägg av LindaVega »

hej :lol:

Jag är lite nyfiken när era barn började gå :?:

Vega, 1 år, har krypit på riktigt i snart tre månader. Hon har gått längs med möbler i ca två månader. Före hon kröp kravlade hon sig fram i ca en månad. Ett tag kändes det som om hon var på väg att försöka balansera utan stöd- och gjorde det några sekunder ett par gånger men det är säkert en månad sen det sista försöket nu.

Hmm- jag var helt övertygad om att hon skulle börja gå för länge sedan- med tanke på att hon har krypit så länge och att hon verkar ha så bra balans i övrigt. Det är precis som hon inte är intresserad av mer än att gå längs möbler och att krypa. Hon kryper i stort sett hela dagarna.

Är inte orolig, mest nyfiken ( och lite otålig kanske :oops: :? )

Det vore roligt att höra hur det har varit för er andra :lol:

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:
Emma går inte heller men nu står hon stadigt utan stöd och gör det mer eller mindre hela tiden, något steg lite då och då kan jag få henne att ta också men det är inte gång på allvar ännu 8)

Är också nyfiken på hur det har varit för er andra :P
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
lillan

Inlägg av lillan »

Hej på er!!!
Länge sen sist...*ler*
Här har tyvärr damen sprungit sen hon var 10 mån och 4 dar för att vara exact...
Hon började krypa strax efter 8 mån, sen tog det ett bra tag innan hon reste sig upp...
Hon gick däremot aldrig efter möbler, utan reste sig upp.
Sen en dag släppte hon och gick efter storebror...:)

Det tog inte förrän hon var dryga 11 månader innan hon började resa sig upp från golvet och gå...
Däremot så kröp hon till en vägg el. nått annat lämpligt att ta stöd mot så att hon kunde gå iväg...

Men många blåmärken har det blivit, hon är inte den lugnaste tjejjen, utan helt "galen"...*skratt*

Men kuligt värre, speciellt att köpa skor...riktigt sött är det :P

lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hej!

Min son började gå då han var 1 år 4 mån. :) Före det hade han inte tagit ett enda steg själv utan stöd. Han har alltid varit mera försiktig av sig, när det gäller den fysiska utvecklingen. Så olika är det... :wink:
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Sonen var ganska precis ett år.

:D
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Stora tjejen kröp när hon var runt 6 månader och började gå på riktigt när hon var 9 månader. Var egentligen alldeles för liten för det och slog sig en massa.

Lilla damen här började krypa när hon var 5 månader och ställde sig upp från ca 6 månader. Var väldigt aktiv och rörlig och jag trodde då hon skulle börja gå som storasystern. Men, inte, hon gick ett par steg sådär vid ca 11 månader och gick ordentligt vid året.

Ingen logik där inte... :wink:, förutom deras egen förstås.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hanna var ca. 17 månader!

/Pea
Mata

Inlägg av Mata »

Min äldsta var drygt 1 1/2 då hon började gå, den yngsta precis ett.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej igen

tack för svar :lol:

det finns alltså inget klart samband mellan hur länge de kryper till de börjar gå :lol: Eller snarare hur mycket de kryper innan de börjar gå :?:

Vega är ju som sagt en mästare på att krypa samt att gå längs med möbler. Hon har en gåvagn som hon kan gå med hur fint som helst. Hon kan klättra upp i soffan och på fotpallen till fåtöljen och nästan upp i vår säng. Hon har jättefin balans i övrigt men verkar nöjd och belåten som det är just nu.

Linda
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Widar är dryga 11mån nu men går inte.. har krypit klockrent sedan han var 7mån... Har en kompis med ett jämgammalt barn som kröp först för en månad sedan och nu går för fullt. Jag tror lite på teori att vissa barn går, andra pratar, för pratar det gör verkligen Widar.. och... han kryper ju så snabbt och bra så jag tror han inte riktigt har tid att lära sig gå.. Varför sega fram gåendes då man kan krypa fort "typ"... Både maken och jag kröp senare än Widar (8 resp 10 mån) och båda började gå 2dagar efter att vi fyllt 1.. ska bli intressant och se om även Widar gör det ;)
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej,

jag tror inte att det finns något sådant samband som du frågar efter. Hanna och Hampus började krypa ungefär samtidigt. Hampus var 12,5 mån när han gick, Hanna 17 månader.... Hampus började också sin bana som gångare ganska vingligt, precis som man kan tänka sig att barn gör, medan Hanna tycks ha bidat sin tid - när hon till slut började gå så var det som om hon aldrig gjort något annat.

Har också en kompis vars barn ALDRIG kröp (inte stjärthasade heller för den delen). Hon lärde sig att gå rakt av! (Men det tog tid innan hon kunde resa sig upp, så om ingen ställde henne upp så kunde hon inte heller gå! :roll: )

Ang A lies teori så tror jag också på den. Barn som går sent, pratar tidigare och tvärtom. Nu har jag inte så stort empiriskt underlag men tycker att den stämmer väldigt väl i min bekantskapskrets (och på mina två barn). Min kompis som är barndoktor hävdar också teorin med emfas.

/Pea
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Spännande läsning :lol:

jag har ju läst Domas bok om hjärnans utveckling och om hur viktigt det är med kravling och krypning. Hjärnan utvecklas i relation till hur mycket man kravlar och kryper i korsmönster. Exempel från boken visar att om man kryper mycket börjar man av naturliga skäl också gå tidigt ( Hege om du läser det här får du gärna rätta mig om jag har fel) Samtidigt kan man hoppa över hela krypsteget men ändå börja gå.

Vi hade slarvat lite med magläget när vega var liten bebis :oops: men var ihärdiga och vips både kravlade och kröp Vega i ett nafs.

Men det där med talet är ju intressant. Vega har verkligen exploderat talmässigt den senaste tiden. Hon babblar på dagarna i ända om än det ena än det andra. Hon har varit en riktigt tyst bebis tidigare, dvs knappt jollrat, så det här är ju örongodis för oss föräldrar. Jag vet att jag har hört detta också från flera håll, så det kanske stämmer.Honkanske tar en paus från "gåendet"

Kram
Linda
lillan

Inlägg av lillan »

hej!
kan nog h¨ålla med om det där med talet, men bara lite...*ler*

Min äldsta dotter var en sån där som kröp på alla 4 när hon var 6 mån, gick när hon var 9 månader och pratade hur bra som hellst vid 1 /15 år...nästan meningar om ni förstår...
kan säga att det mesta har gått fort för damen, duktig i skolan, väl godkänd i idrott, fast är måttligt intresserad av det...

Min son däremot han var exact utvecklingsmessigt som sin storasyster, men sa inte ett pip förrän han nästan var 3...på BVC trodde de att han hörde dåligt .m.m
SEN en dag när han vaknade sa han : gomorron mamma!
GUD va glad jag blev...och ungen pratade rent!!! Och meningar...konstigt hur det kan vara....

Den lilla i huset babblar åxå...och har gjort det länge...klocka, mamma, pappa, där, titta osv...( så att även omgivningen förstår henne, ibland i alla fall )

MEN alla mina barn har krypit på alla fyra, och gått relativt tidigt...kan det ha med hur de kryper el så???

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
lillan

Inlägg av lillan »

Jag menar inte att min dotter var 1/15 år...hon var ett och ett halvt år...:)
Lillan
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"