Mammig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chris

Mammig

Inlägg av chris »

Hej allihop.
Jag har en son som är 10 mån och har nu för en tid sedan blivit väldigt mammig. Undrar om det "bara" är 8 mån ångest som spökar eller men måste "lära" honom annat?
Grejen är det att jag har varit hemma med han hela tiden och har alltid låtit andra hålla å leka med honom, aldrig några problem -innan. Nu kan jag inte gå ut ur rummet, lämna honom till någon annan och jag sedan går, pappan duger ej när jag är hemma, han har blivit jätterädd för vissa av våra vänner osv. Är detta ett övergående beteende eller hur löser man det? Det är mest frustrerande när pappa skall se efter honom när jag är hemma och gör annat -jobbar, duschar, har egentid så att säga.
Är det någon som känner igen eller vet ett "svar" så är jeg tacksam!
Mamma till Felix F?dd 050705 samma som sin mamma!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit.
Jo det låter som åttamånadersångest.
Det innebär att trygghet, i form av en attityd av självklarhet är A och O nu.

Du måste alltså hela tiden agera som om du är säker på vad du gör. Tveka inte en sekund på att lämna honom hos pappa. Tvekar du så blir han osäker på om han kan lita på pappa, eftersom du inte verkar göra det.
När det gäller att lämna till andra, som han inte känner väl, så skulle jag nog avvakta med det ett tag. Annars är det samma sak.

Humor är bra! Lämna rummet och så fort du gått utom synhåll så vänd dig om och säg titt-ut. Lek leken ofta och gör bortavistelsen längre och längre. Då förknippar han att du går med något kul som kommer.

Ta med honom i det dagliga arbetet. Låt honom sitta i diskhon när du diskar, med diskborste och ågot att diska i händerna. Eller i tvättstugan - han kan langa tvätt, eller bara sitta och "sortera". Eller vad det nu är du gör, så länge han vill det.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"