Vagna bort nattmålet, 5v

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Åsa R

Vagna bort nattmålet, 5v

Inlägg av Åsa R »

Hej, laddar för att vagna bort nattmålet. Vet att man inte ska lägga tillrätta eller prata, utan bara ge besked via vagningen. Men vad gör man om lilla hjärtat råkar bajsa? Byter man då snabbt i mörkt rum (vi byter i vårt sovrum på nätterna) och fortsätter, eller? :?:
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja :!: Precis så har jag gjort :D Inget prat, mörkt och effektivt :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Åsa
såg att din Jane är född samma dag som vår Viggo :D
Vi laddar för att vagna bort första nattmålet till nästa helg. Du får gärna berätta hur det går för er.

:D
Sara
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Åsa R

..hon sov över själv i natt!

Inlägg av Åsa R »

Topp, då kör jag på snabbt blöjbyte som vi brukar om det händer! Dock kommer det numer sällan bajs på natten, antar att magen redan börjar ställa in sig på natt?

I går morse vagnade vi mellan 04-06 (inte hela tiden, bara tre korta pass), hon ville nämligen göra morgon redan vid 04. Det ville inte vi. Så plötsligt i natt sov hon ca 20.00 -02 utan att vakna. Åt en litet och snabbt nattmål 02 och sedan sov hon till 05.30. WoW! :D Som om hon hade läst mina tankar! Eller redan börjat förstå vinken, att natt är natt... Och vilken pra frukost det blev då, hungrig och utvilad. Vi får se hur det blir i natt. Nu kommer jag definitivt att vagna henne som det var tänkt om hon inte håller i själv!

Förundras varje dag över hur mycket hon lärt sig på de ynka dagar hon varit här hos oss. :D
Åsa R
Åsa R

Rapport från vagnnatt 1 - och nappfråga

Inlägg av Åsa R »

Tjejen vaknade 24.00, och pappa tog första vagnpasset. Det tog ca 45 min att få henne somna om. Trots att vagntekninken fungerar på dagen, upplevde jag att det drog ut för länge på tiden i natt. Vet inte varför? Hon ville inte alls komma till ro, så snart hon hade lugnat sig något så smackade och hackade hon och sedan var det till att börja om igen. Tillslut fick hon nappen för att kunna komma till ro. Då blev hon lugn, men jag fick göra ett par (mycket korta) omvagningar för att nappen hade trillat ut. Efter det sov hon till 02.45 och fick då sitt nattmål (hon somnar natt 21.00). Åt bara ca 5 min, sedan sov hon som en stock fram till 06.00 när vi gjorde morgon.

Är kluven över detta med nappen, hade helst velat klara oss utan den, men i natt valde vi det före att bli stående med vagnandet alldeles för länge. Vad säger ni som har erfarenhet av detta? Ska man härda ut utan napp, eller är det bättre att få henne till ro? Tacksam för råd inför i natt (onsdag) om någon kan!
Åsa R
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Åsa
har ingen erfarenhet av napp men instinktivt så tycker jag att ni ska ta bort den och ta allt på en gång så att säga. Om ni glömmer nappen så gör hon det också.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag har inte haft napp till alla barn, men de som haft den har använt den i 4-5 månader, då "ska" ju också det värsta sugbehovet vara borta :D
Jag tror inte det är nån katastrof om ni har den ännu ett tag :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"