Skippar jag nappen så skriker han hööööögt
För att ta det från början så har han LKG-spalt (läpp-, käk- och gomspalt) enkelsidig ej genomgående.
När han började äta så hade han inte opererade ihop läppen som han gjort nu. När jag gav han mat så åkte maten ofta ut genom spalten och han blev arg för han fick ingen mat i sig. Så en gång så blev jag trött på att han skrek för han var arg att han inte fick mat i sig så jag stoppade in nappen och ungen blev ju tyst och maten stannde i munnen upptäckte jag.
Sen har det bara fortsatt, vissa måltider har jag nästan kunnat mata han utan napp men nu går det inte längre, han äter inte om han inte får nappen i munnen. Han skriker....
Fördelen är att han äter allt men har han ingen napp så vänder han på huvudet och vill inte ha.
Nu är frågan hur jag skall vänja han av vid detta. Läste i barnaboken om barnen vill suga på skeden så skall man vänja dem av med det. MEN HUR???? (kände igen mig lite i detta påstående)
Skall jag låta han skrika eller jag succesivt "trolla" bort den? Eller jag skall..... jag vad skall jag egentligen göra, uscha känner mig kluven.
Jag kanske får sluta med nappen helt eller jag skall låta han ha nappen och suga i sig maten (han har ju fortfarande gomspalt) det kanske underlättar för han sen hoppas på att när han blir äldre så slutar han med den.
Har pratat med doktorn som opererade honom men han hade inga råd att ge mig och pratade bort det.
Då jag inte kunnat amma han så har nappen räddat mig många gånger vid tröst och gör fortfarande i andra lägen, då jag kanske skulle tagit fram bröstet istället.