Mammaeffekten?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
catta

Mammaeffekten?

Inlägg av catta »

Hej!
Vår son är 1,5 år, han har varit hemma med pappa nu i 7 månader. Allt går jättebra på dagarna :D . När jag kommer hem däremot, då ska tester gränsas: sonen börjar gnälla lite, vill ha nappen, kan bli lite allmänt mammig. Pappa blir ledsen, för dagen har varit helt utan napp, inget gnäll osv. :cry: Han tar mig i hand och vi ska helst in i hans rum för oss själva.
Varför denna gränstestning av mig? Det känns rätt jobbigt och det testar inte bara mig utan även vårt förhållande.
Mornarna är bäst, så tar jag upp sonen och vi myser lite i soffan med vällingen innan vi väcker pappa och jag går till jobbet.
Det är just kvällarna som inte känns bra.

Vad ska jag göra???
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
En flockmedlem har varit borta hela dagen och kommer hem. Ni bestämmer om det är ok för honom att ha dig för sig själv en stund eller om ni ska vara tillsammans allihop.
Men framför allt! TA DET INTE PERSONLIGT. Om du kommer hem och pappa varit hemma hela dagen, tro sjutton att du är roligare just då. Säg åt pappan att åka iväg en dag och komma hem på eftermiddagen, så kommer han troligen få uppleva exakt samma sak.

Vad gäller napp, så FÅR han den ju av dig, men inte av pappa - är det så konstigt då att han frågar efter den av dig???

Se hans agerande "testning" som frågor. Vad gäller nu? Är det mamma som är ledare nu när hon kommer hem eller är det fortfarande pappa?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"