Kan det göra så här ont att få tä

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mrs tall

Kan det göra så här ont att få tä

Inlägg av mrs tall »

Nu är Skruttis andra tand på väg upp (taggarna är redan igenom) och stackarn är helt tröstlös! Och nu menar jag "spruta på BVC" gråt, när man riktigt hör hur ont det gör! (Konstiga är att just det skriket alltid får mamma att gråta också.. :( )

Han var gnällig och ledsen även när den första tanden kom, men detta är något helt annat. Ni som har flera barn, kan det verkligen göra så här ont, eller borde jag kolla upp att det inte är något annat? Killen som alltid varit lätt att trösta, lugn och fin, har idag gråtit tröstlöst sedan han vaknade. Inte ens i famnen har han det bra, även om han lugnar ner sig något. (han slutar dock inte att gråta..) :cry: Ända in i sömnen hörde jag honom snyfta... Usch vad det är kämpigt att höra honom ha ont! (För ont gör det någonstans, men kan det verkligen vara tänderna?)

Jag gav honom lite värkmedicin och bedövningsgele på tanden före han somnade, och nu sover han sin första dagslur. Även natten gick bra, även om han var riktigt trött när det var "god morgon".

Någon som kan ge råd? :?:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej :D

Min lille kille haller ocksa pa att fa tänder nu, har fatt tre under loppet av tva veckor ock den fjärde är pa gang. Han är ganska gnällig men han har inte gratit riktigt när han fatt nagra av sina tänder (fick 2 för tva manader sedan).
Jag har bara gett smärtstillande under natten da man sett att tanden precis var pa väg genom tandköttet, annars inte.

Om jag hade varit du hade jag gatt till läkaren i morgon om han fortfarande är sa ledsen, bara föra att vara pa den säkra sidan sa att säga. Ge honom skorpor att tugga pa, det brukar hjälpa.

De som vet brukar säga att barn ocksa kan fa problem med magen när de far tänder, gaser osv alltsa. Kanske han har ont i magen....?

Inte mycket hjälp kanske men ända...hoppas det blir bättre :!:

Kram pa er, Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Han har varit pruttig under de senaste dagarna, men han brukar nog inte gnälla över magen. Och som sagt... gnäll är ju en sak, men han skriker som om han hade fasligt ont någonstans. Jag försöker distrahera honom så gott det går, och i stunder är han lugn, bara för att börja på nytt så fort han kommer ihåg "vad det nu är"... Jag har läkartid i morgon för 6 mån kontrollen, så vi försöker genomlida den här dagen, så kanske doktorfarbron hittar problemet imorgon.

Jag tror förresten att han håller på att bli förkyld nu i samma väva, näsan rinner och han nyser och hostar i ett... Stackars krake. :( Ingen rolig dag! :( Det är också himla svårt att hålla tiderna när han bara vill sova hela tiden... I min famn dessutom, vilket han ALDRIG har gjort. Som ni ser är allt är lite upp och ner i dag. Någon kanske smög in och bytte unge för oss i natt :) ?

Skorpor duger inte, inte bitringar heller. Han vägrar sätta någonting i munnen (gör väl så ont antar jag). Mjukisdjuret är det ända han tuggar på....

(Oj jösses, nu somnade han knallfall i sittande ställning här i famnen på mej! Han är banne mej inte sig själv idag!)
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Om han är sjuk, så låt honom sova :!: Jag tycker det låter mer som sjuka än tänder, eller kanske en kombination. Och sömn är bästa medicinen :D

Hoppas det blir bättre snart :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jap.. och nu kom febern. 39 c mätte jag just efter en lååång dagssömn. Vaken hålls han fortfarande inte, så det är nog bara att låta honom sova. Stackars liten Skruttis! :(
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hur är det med Skruttis :?
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Vi var till läkaren på kvällen eftersom han bara grät och grät, och visst var det öroninflammation igen! :( Det är redan andra under hans 6 mån lång liv.. Vi fick antibiotika och följande morgon var såväl skriket som febern som bortblåst. Skönt! Hans pappa var också ett riktigt öronbarn, så någonting har han fått av honom också tydligen....
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"