Ställer sig upp när hon ska sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
AKS

Ställer sig upp när hon ska sova

Inlägg av AKS »

Hej!

Tilda har just lärt sig att ställa sig upp själv och det är väldigt skakigt. Nu när jag ska lägga henne så ställer hon sig i spjälsängen hela tiden. Jag vågar inte låta henne stå och bara säga ramsan utan går in och lägger ner henne och trycker till och går direkt ut med ramsan. Hon ställer sig direkt igen och börjar skrika så jag går in igen etc etc. Nu när jag la henne tog det 20 min och hon ställde sig upp 19 gånger. Hon har ramlat några gånger och det låter riktigt otäckt. Vi har täckt in sängen med täcken men jag vågar ändå inte låta henne ramla/försöka lägga sig själv. Gör jag fel?

Någon som har några tips?

Hur länge kan denna fas av "jag kan ställa mig, men inte lägga mig igen" pågå?

Tacksam för svar.
/AKS

Mamma till T född september 2005
Mamma till M född august 2010

Två underbara flickor uppfostrade i barnabokens anda sen födseln
AKS

Inlägg av AKS »

Hej igen!

Nu har jag tagit en madrass samt 3 stycken dynor till utemöbler och madrasserat hela sängen och med detta arrangemang kan hon omöjligt slå sig när hon ramlar. Frågan är bara om det blir för varmt?????
/AKS

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Denna situation har jag varit med om med båda flickorna! :wink:

Det tog c:a 2-3 veckor, sedan var man av med problemet. Jag gick in blixtsnabbt, lade tillrätta, ramsade, gick. Igen, igen tills de sov.
Det var bara vid nattningen detta pågick, mitt i natten hände det inte.

Till slut lär de sig hur man gör när man kommer ner igen. :wink:

Jag madrasserade inte något extra, (förutom spjälskyddet) och ingen av dem slog sig.

Vet inte om det blir för varmt, med dina dynor. Men har du svalt i rummet f.ö, ska det nog gå bra.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
AKS

Inlägg av AKS »

Tack, då hoppas jag det blir lugnt igen om några veckor. Jag körde med madrasseringen i natt och hon fick sova utan täcke. Hon känders lite varm om huvudet, men kroppen var lagom. Jag tror jag fortsätter med detta några dagar till.

Hon vaknade en gång på natten och ställde sig upp och då fick jag ramsa några gånger. Och gissa hur lilla pluttan hade somnat när jag gick in för att titta till henne.... Hon stod och sov på knä mot väggen på spjälsängen.... så jag la till rätta och sen sov hon så gott!

En följdfråga till detta.

Ensamleken har börjat strula också. Jag har i och för sig aldrig fått till mer än 20 minuters ensamlek, men nu blir det gnäll redan efter några minuter och det beror antingen på att hon ställer sig upp eller vänder sig på mage och fastnar i ett hörn. Jag har provat sätta henne, men det går inte heller så bra. Några tips?
/AKS

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"