Grinig kille!
Grinig kille!
Sonen och jag brukar ta en promenad med vagnen efter lunch och sonen passar då på att ta sin lilla taktikvila på en halvtimme. Efter den luren är han ofta lite missnöjd och efter en timme kan han vara ordentligt gnällig. Timmarna tills han ska sova nästa gång känns otroligt många och långa (3) med en gosse som är på det humöret!
Är det någon som har nån idé om varför det kan vara så? Kan tillägga att han vaknar själv så det är inte jag som väcker honom.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Gnällvarning? Det känns tråkigt, sårande och ganska orättvist att du tycker det!
Men jag tar till mig kritiken och rannsakar mig själv. Jag kan erkänna att jag inte tillhör den skara som tycker föräldraskap är en promenad i parken och en dans på rosor. Jag tycker tvärtom att det många gånger kan vara rätt så svårt och vissa gånger rätt så jobbigt. Och det är inte menat som gnäll utan ett kallt konstaterande! Jag försöker, så gott jag kan, att åtgärda saker som inte verkar fungera men kan nån gång stirra mig så blind på ett problem så jag inte ser det uppenbara. Av den anledningen är det fint med ett forum där jag kan få en objektiv, uppmärksam hjälp som pekar ut det ibland självklara svaret för mig.
Så vad var problemet? Eftersom sonen varje dag, vid samma tid, gnällde och skrek i 3 timmar så var det ju uppenbarligen något som var fel med våra rutiner. Jag hade lite svårt att hitta lösningen på problemet men svaret låg trots allt i sömnrutinerna. Nu lägger vi promenaden något tidigare så vi hinner hem innan sovdags. Då somnar gossen i sin säng och sover 1½ timme istället för en halvtimme. Numera vaknar han och är sitt vanliga jag, en liten spelevink! Och när go'killen är glad så är mamma glad och behöver inte gnälla om hjälp på forumet.
Så allt löste sig men tack ändå!
Men jag tar till mig kritiken och rannsakar mig själv. Jag kan erkänna att jag inte tillhör den skara som tycker föräldraskap är en promenad i parken och en dans på rosor. Jag tycker tvärtom att det många gånger kan vara rätt så svårt och vissa gånger rätt så jobbigt. Och det är inte menat som gnäll utan ett kallt konstaterande! Jag försöker, så gott jag kan, att åtgärda saker som inte verkar fungera men kan nån gång stirra mig så blind på ett problem så jag inte ser det uppenbara. Av den anledningen är det fint med ett forum där jag kan få en objektiv, uppmärksam hjälp som pekar ut det ibland självklara svaret för mig.
Så vad var problemet? Eftersom sonen varje dag, vid samma tid, gnällde och skrek i 3 timmar så var det ju uppenbarligen något som var fel med våra rutiner. Jag hade lite svårt att hitta lösningen på problemet men svaret låg trots allt i sömnrutinerna. Nu lägger vi promenaden något tidigare så vi hinner hem innan sovdags. Då somnar gossen i sin säng och sover 1½ timme istället för en halvtimme. Numera vaknar han och är sitt vanliga jag, en liten spelevink! Och när go'killen är glad så är mamma glad och behöver inte gnälla om hjälp på forumet.
Så allt löste sig men tack ändå!
Hej! Vad skont att det loste sig for er! Jag tycker visst att du ska fortsatta att skriva in och be om hjalp! Det som ar det fina med det har forumet ar att man verkligen far arliga och bra svar fran folk. Ibland kan det innebara kritik och ibland kan det innebara medhall. Haller man inte med ar det bara att protestera, ibland kan det var asa enkelt att man har blivit missforstadd... Men vad som an hander tycker jag inte att du ska ta illa upp eller bli lessen, alla vill hjalpa och vill varandras basta! STOR KRAM och lycka till med det nya schemat!

3 fina...2005, 2007, 2010
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Grinig kille!
Tack, mamma SMille skrev:Timmarna tills han ska sova nästa gång känns otroligt många och långa (3) med en gosse som är på det humöret!![]()
Ja, i citatet har du gnällvarningen. Jag är ledsen att du blev ledsen.
Det är bra att du fått ordning på det hela med hjälp av lite ändrade sovrutiner.
Försök njuta barnet. Sovande som vaket.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jasså? Jag får nog tänka över mitt sätt att formulera mig.... Det var mitt, kanske klumpiga, sätt att beskriva situationen för att förklara att vi behövde hjälp. Jag kunde kanske ha använt andra ord men försvarar mig med att mitt fokus låg på problemlösning och inte formuleringar. Jaja, jag lär nog överleva även om jag blev stött i kanten.
Risken är ju dock att om man ber om hjälp och i slutändan känner sig tillrättavisad snarare än hjälpt så lär man dra sig för att fråga igen. Och det är ju trist!
Jag kan övertyga dig om att jag njuter i fulla drag av min bebis. Jag känner mig otroligt tacksam för att jag fått möjligheten till ett liv med denna fantastiska lilla människa!
Jag kan övertyga dig om att jag njuter i fulla drag av min bebis. Jag känner mig otroligt tacksam för att jag fått möjligheten till ett liv med denna fantastiska lilla människa!
Hej Mille
Såklart du ska be om hjälp när du tycker du behöver det, själv har jag fått mig några näsknäppar, men ta det inte personligt! Det är väl bra att det är högt i tak här
Förresten, hur gammal är han sonen? Problemens lösning varierar ju med ålder
Seså, upp med hakan nu, här kan du få hjälp med det mesta
Kram Mia
Såklart du ska be om hjälp när du tycker du behöver det, själv har jag fått mig några näsknäppar, men ta det inte personligt! Det är väl bra att det är högt i tak här
Förresten, hur gammal är han sonen? Problemens lösning varierar ju med ålder
Seså, upp med hakan nu, här kan du få hjälp med det mesta
Kram Mia