Hej!
Har en liten tjej på 5 veckor som lider av magknip och gaser, dygnet runt. Så har det varit ända sedan hon föddes och det blir inte bättre. Man kan riktigt höra hur det bubblar i magen och se hur hon drar ihop sig för att sedan skrika till. Jag har ett himla flöde på mjölken så när hon äter sväljer hon en massa luft och sätter i halsen så att hon tappar andan. Och nån rap kommer det bara i enstaka fall, hur enträget jag än försöker.
Jag har läst barnaboken och är motiverad att införa standardmodellen med förhoppning att få en mer harmonisk tjej (och mamma). Hittills har hon fått äta när hon vill och hon ligger gärna vid bröstet i timmar. När det kniper vill hon också tröstas vid bröstet, vilket hjälper. I princip ammar jag henne hela tiden då hon inte sover eller ligger på skötbordet (där hon är hur glad och pigg som helst). Sova kan hon göra i tre-fyra timmar, både dagtid och på natten, men om hon inte somnar i vagnen behöver hon mig som napp för att somna. Och hon stånkar och stönar hela tiden.
Vad jag undrar är om det är nåt särskilt man ska tänka på då man ska införa standardmodellen på en spädis med magknip? Finns det nån med erfarenheter? Har försökt hålla henne borta från bröstet i vaket tillstånd i en dryg timme men knipen gör att det blir ett ständigt tröstande och det slutar med att jag ger upp och låter henne äta. Antar att man verkligen måste vara bestämd. Tycker för övrigt att det är intressant att jag, en person som är otroligt ostrukturerad och flexibel, nu får lära mig hur viktigt det kan vara med struktur.
standardmodellen vid magknip och gaser?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Börja med att lägga henne på mage. (Du har väl larm
Hon är ingen "spädis med magknip", som om hon vore född med det, i princip
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022