Hundkoll - tv för hundfolk (och andra)!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Hundkoll - tv för hundfolk (och andra)!

Inlägg av Gäst »

:D I morgon startar en tv-serie som heter Hundkoll! Huvudpersonen är Jeppe Stridh (som jag kallar för hundarnas Anna Wahlgren :P ) och är min mentor som hundförare! Jeppe :heart: har blivit en nära vän till familjen och han är den människa som för 8 år sedan lärde mig vad ledarskap verkligen är. Den insikten om egen påverkan av olika situationer man hamnar i är den som fört mig till Barnaboken och engagemanget för föräldraskapets olika delar!

:idea: Hundförare eller barnförare - same same but different :wink: !

8) Trevliga, fria hundar som inte vet vad koppel är - ja, det har vi också :wink: !

:arrow: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=44561
:arrow: www.jeppe.org
Senast redigerad av Gäst den tis 11 apr 2006, 16:32, redigerad totalt 1 gånger.
Kit

Inlägg av Kit »

En programserie, som jag tänker följa med stort intresse! Jag har läst Jeppe Stridhs första bok och den lämnade ett frågetecken. Han talar väldigt mycket om att korrigera hunden, men ingenstans anger han definitionen på "att korrigera". Vad menas? Att säga något till hunden? Att putta till hunden? Att...vaddå? Nog förstår jag att det handlar om att dra åt i kopplet, rycka till. Så varför inte skriva det då? Det där är kontroversiellt, jag vet.

Detta är också orsaken till att jag alls inte vill göra en liknelse mellan JS och AW, för om något är ett signum hos Anna, så är det just att hon är så tydlig! Kanontydlig! :thumbsup: =D>

Jag har delvis använt mig av Anders Hallgrens idéer på de hundar jag haft hand om. Jag förstår inte riktigt liknelsen AH-AP, för jag är verkligen inte mesig med hundar. Men ok, jag kan inte påstå att jag tillämpar allt vad AH förespråkar. Kanske har jag missat just de kapitel, som eventuellt kan likna honom vid AP? :roll: Inte heller har jag haft hand om jakthundar med stor retning i närheten.

Nå, att JS inte förtydligar vad han menar med "att korrigera" gör mig misstänksam....Nu hoppas jag att han med glans kommer att sälja in sig även hos mig. [-o< För jag gillade allt övrigt i hans bok.

Så ska jag passa på att berätta om lille Findus, en rottweiler, som jag var dagmatte åt i några år. Han hade grundfostrats, men sedan hade det varit lite si och så med att omsätta teorin i praktiken. [-X

Eftersom det är viktigt att ha koll på 40 kg hund bland folk och fä och trafik, så lärde jag honom inkallning Hit och Fot. Han kom, gick bakom mig fint och kom upp på min vänstra sida och satte sig och placerade sin högra tass PÅ min vänstra sko! :lol: Varje gång! :heart:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Med liknelsen mellan AW och JS så kan jag säga att det är de förutfattade meningarna om respektive person som är en av grejerna :wink: . Och att de anses kontroversiella och "hårda". Sanningen är att det är de två personerna med de största :heart: jag känner - en för barn och en för hundar. Och båda för människor!

:idea: Ja, vad korrigera är det går - precis som Jeppe visar - inte att skriva och berätta. Man utgår från varje hund och dess mentala förutsättningar. Därför kan man inte skriva om det i en bok. Att hitta sin egen hunds "nyckel" för att avbryta ett beteende det måste man lära sig att hitta själv! Det kan handla om allt från att harkla sig till att ge ett snärtigt ryck i kopplet. Hunden bestämmer. Och om man tycker att det låter "hårt" så ska man veta att när man korrigerar med kopplet under kontrollerade former så behövs det kanske 30 gånger i en hunds liv (ca 10 år). Något att jämföra med hur många hundar som dagligen och stundligen hänger i kopplet och kastar sig i det samma för att göra utfall. Detta under helt okontrollerade förhållanden! Hunden sliter och drar och ägaren lika så... Och hur många gånger blir det i hundens liv... Och dessutom till ingen nytta :shock: :( !

:idea: Se programmet! Jeppe är kanske inte för alla men han är för mig :thumbsup: ! Precis som AW... :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Här kan man kika på Jeppe och hans tips till hundförare!

:arrow: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=44561

:idea: Dessutom berättar han om sin filosofi kring hundförarrollen - för den som undrar :thumbsup: !
Kit

Inlägg av Kit »

:cry: Kan inte få fram sådana länkar ... :cry: Men ikväll ska jag parkera mig och gloooooo!! :lol:

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup:
Kit

Inlägg av Kit »

Nu har jag sett Hundkoll med Jeppe Stridh och nu förstår jag vad jag läste mellan dina rader i går, Mammut Maria, när jag endast ifrågasatte den där detaljen om utebliven definition på "att korrigera". Allt övrigt i hans bok håller jag med om. (har bara läst den första). Men jag har aldrig träffat JS. Har aldrig hört honom tala!!! :shock: Det var mig en skåning, det! På bredaste skånska! :shock: VAD SA HAN??? :shock: Nä, jag skämtar. :lol: Nu säger jag bara;

Jeppe, Jeppe, he´s my man! :heart: Han tycker som jag! :lol:

Perfekt var det också att titta på programmet direkt efteråt, som handlade om den vackra vargen. Där har mången hundägare mycket att studera i vargens beteende och flockmentalitet, som finns kvar i hunden. Kolossalt intressant var det att notera vargarnas kroppsspråk, när de hälsade på människorna och ävenså när alfahannen kom seglandes in! :heart:

Det finns högt på min önskelista; att en dag få möjligheten att besöka varghägnet i Kolmården!!! :heart:

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ja, det finns ju text-TV som väl är! Kan behövas IRL ibland också! :lol:

8) Jag visste väl att du skulle gilla honom :heart: !

:roll: Tyvärr har det blivit dåliga reaktioner i tidningarna.... Som sagt - han är hundarnas AW (förstår du nu vad jag menar?) och jag skulle gärna vilja att du följde med och kikade på en kurs och träffade honom! Så kul vi kunde ha \:D/ ! Och slippa prata barn för en stund :oops: :lol: ! Säg till så sticker vi :thumbsup: !

:!: Men du! Han är MIN :twisted: :lol: !
Kit

Inlägg av Kit »

Mammut Maria skrev: 8) Jag visste väl att du skulle gilla honom :heart: !

:roll: Tyvärr har det blivit dåliga reaktioner i tidningarna.... Som sagt - han är hundarnas AW (förstår du nu vad jag menar?) och jag skulle gärna vilja att du följde med och kikade på en kurs och träffade honom! Så kul vi kunde ha \:D/ ! Och slippa prata barn för en stund :oops: :lol: ! Säg till så sticker vi :thumbsup: !

:!: Men du! Han är MIN :twisted: :lol: !
Kanon, Mammut Maria, jag följer jättegärna med och kikar på en kurs och träffar mannen! :thumbsup: För nu har jag sett reprisen av Hundkoll och upptäcker att jag uppenbarligen har missat några scener häromkvällen. Det var nog när liten katt propsade på att få bli utsläppt på balkongen.

Jag blev betryckt. Scenen jag hänsyftar på var när lilla dvärgschnauzern for som en liten vante hit och dit, då Husse röck :evil: bryskt i kopplet! Nej, nej, nej, säger jag... :cry: Vill inte godkänna sånt...och inte är det i AW-stil... :evil: Men jag hoppas det var Husses misstag och inget som JS förordar? :?

:arrow: Jag vill gärna bli övertalad! Va? Jaså, du tror han är din? Pytt, då känner du inte mej!!! \:D/

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det är just ryckandet som folk gått i taket över. Ungefär som när AW vagnat/buffat i TV och påstår att barn ska sova hela natten... Whiplash-varning och plågeri i andras ögon. Att vägleda åt rätt håll för andra... Man ser det man vill se istället för att reflektera över det hela, lyfta blicken och se målet!

:idea: Husse hade inte rätta knycken - han hade den vardagliga knycken som folk i allmänhet ägnar sig åt. Och han kunde inte "lyfta" hunden med beröm sekunden efteråt. Då ser det ut sådär. Men han lär sig. Hade Jeppe gjort det så hade det räckt med 2-3 ryck samt det direkt följande berömmet och därefter hade hunden aldrig mer behövt dra i koppel. Då hade kontakten med föraren varit viktigare och kopplet kan man då skänka bort till bättre behövande :wink: . Att tänka på är att det är hundägaren som ska lära sig. Lika väl som föräldrar måste få till rätt buffning/vagning. Mer dramatiskt än så är det inte.

:( Nåväl - jag är så trött på att försvara och förklara både mig själv, AW och JS vid det här laget ](*,) så jag slutar med det. För var och en får välja sin egen väg - vilket jag tycker att folk ska :thumbsup: . Övertala vill jag absolut inte - är inte min grej!

:idea: Att folk sedan hela tiden säger att vi har sådan TUR med våra barn och sådan TUR med våra hundar (den glada familjen som vi kallas :oops: :lol: ) - det tycker jag bara blä om. Det ligger en hel del reflektion, tanke, handlin och mål bakom både två och fyrbenta varelsers välbefinnande i den här familjen :heart: .

:idea: Du får gärna hänga med till Jeppe om du vill! Och du känner inte mig heller... :twisted: :wink: :lol: !
Lovis

Inlägg av Lovis »

:lol: Hahahaaaa! Min man och jag gapskrattade för han lät ju som "Kajan" i Hipp Hipp!! Tur att man semestrat i Skåne de senaste 10 åren för han är inte lätt att förstå den där Jeppe...
Fast är det Malmö/Lund dialekt?? Vi är alltid på Österlen och där pratar de väl inte så vad jag har hört.
Oj, lite OT blev detta....men skåningar är härliga människor så ni har säkert överseende med detta lilla felsteg! :D

Kram!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Ja, de kunde gott texta! Eller, om man är smart så använder man sig av text-tv s. 199 eller 299 :thumbsup: !

:D Jag är smålänning från början och träffade Jeppe ganska snart efter att jag flyttat till Malmö. Så jag gick både språkkurs och hundkurs på en gång :wink: ! Men vilken dialekt det är - jag vet inte :roll: .
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"