Jag tycker inte att det står beskrivet så tydligt under "Basbegrepp"...
matning
matning
Jag undrar lite över standardmodellen... Införde fasta mattider när vi kurade Elsa, men har nog inte riktigt förstått under vilken tidsintervall jag ska mata henne. Ska hon få så mycket mat som går ner under 1 timme eller under 30 min? (Har sett lite olika bud här och på det gamla forumet) Hon är drygt 5 månader. Om jag matar henne under en timme (med pauser för lek och blöjbyte såklart!) så blir det ibland lite tätt mellan målen tycker jag... :-k
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Min Ella har alltid ätit väldigt länge men vi har nu dragit ihop målen så att hon äter inom en timme (mat + byte + mat) för att därefter få umgänge och social delaktighet. Anna skriver i boken under 3-4 månader "själva ätandet i sina två till fyra omgångar bör rymmas inom högst en timme numera". Att äta under 30 min har jag inte sett någonstans men däremot blir det kanske mer naturligt ju äldre de blir. Min dotter är som sagt 2 månader yngre än din.... Jag ger henne 4 mål om dagen + nattslurk.
Hmmm... mitt svar var kanske inte mycket till hjälp... Hoppas någon annan också kan svara.
Hmmm... mitt svar var kanske inte mycket till hjälp... Hoppas någon annan också kan svara.
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 
Båda är barnaboksbarn från start
Båda är barnaboksbarn från start
Hej! Jag har tolkat den omtalade timmen (30 min har jag inte sett figurera) som en riktlinje för att närma sig en mer sammanhållen måltid i takt med att barnet blir äldre - till skillnad från ett nyfött barn (och upp till ett par månaders ålder) som mår bättre av att få fler men mindre portioner (plus det faktum att andra bröstet för ett äldre spädbarn inte längre fungerar som knockoutslurk inför nästa sovpass eftersom man då utökat den sociala delaktigheten efter andra bröstet).
Men när barnet självt börjar äta större portioner mer effektivt kan själva måltiden ta kortare tid och det är väl bara bra så länge barnet verkligen blivit mätt. Jag tror alltså inte det är nåt egenvärde i att dra ut på en måltid i en timme ifall man har ett barn som ätit klart snabbare. När min dotter var ca 3-4 mån behövde jag verkligen hela timmen för att hon skulle få lagom paus mellan varje bröstomgång, annars gick det inte ner tillräckligt med mat. Men nu känns det som om hon inte behöver särskilt mkt paus emellan. Magsäcken har väl vant sig vid att hantera större mängder, antar jag.
Obs, detta är bara min egen tolkning så vi kan ju hoppas att nån av de mer erfarna också svarar
/Lena
Men när barnet självt börjar äta större portioner mer effektivt kan själva måltiden ta kortare tid och det är väl bara bra så länge barnet verkligen blivit mätt. Jag tror alltså inte det är nåt egenvärde i att dra ut på en måltid i en timme ifall man har ett barn som ätit klart snabbare. När min dotter var ca 3-4 mån behövde jag verkligen hela timmen för att hon skulle få lagom paus mellan varje bröstomgång, annars gick det inte ner tillräckligt med mat. Men nu känns det som om hon inte behöver särskilt mkt paus emellan. Magsäcken har väl vant sig vid att hantera större mängder, antar jag.
Obs, detta är bara min egen tolkning så vi kan ju hoppas att nån av de mer erfarna också svarar
/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)
Tack för svar!
Mitt "problem" är att Elsa äter väääldigt fort nuförtiden. Hon blir klar med ett bröst på mindre än 5 min (utom första målet på morgonen då hon äter lite längre). Jag har svårt att veta NÄR inom den här timmen jag ska erbjuda henne andra bröstet. Hon verkar ju inte hungrig igen inom 1 timme, men kan självklart få i sig mer mat när jag ger henne. Det är då jag brukar ge henne andra bröstet efter ca 30 min, men eftersom hon bara äter i ett par minuter så är det ju lång tid tills timmen är slut. Do I make ANY sense?
Har slutat med extraslurk (utom inför natten) för jag läste ett svar som AW gav på en annan fråga då hon sa att det inte behövs när de är 4-5 månader, att det blir för tätt mellan matningarna då. Kanske är jag ändå lite orolig för att hon får i sig tillräckligt (men hon går ju upp fint i vikt om man säger så - 8,6 kg och 68 cm vid 5 månader!
)
Egentligen är det väl inget problem, men skulle ändå vilja höra hur ni andra gör som ammar era 5-6-månaders.
Mitt "problem" är att Elsa äter väääldigt fort nuförtiden. Hon blir klar med ett bröst på mindre än 5 min (utom första målet på morgonen då hon äter lite längre). Jag har svårt att veta NÄR inom den här timmen jag ska erbjuda henne andra bröstet. Hon verkar ju inte hungrig igen inom 1 timme, men kan självklart få i sig mer mat när jag ger henne. Det är då jag brukar ge henne andra bröstet efter ca 30 min, men eftersom hon bara äter i ett par minuter så är det ju lång tid tills timmen är slut. Do I make ANY sense?
Har slutat med extraslurk (utom inför natten) för jag läste ett svar som AW gav på en annan fråga då hon sa att det inte behövs när de är 4-5 månader, att det blir för tätt mellan matningarna då. Kanske är jag ändå lite orolig för att hon får i sig tillräckligt (men hon går ju upp fint i vikt om man säger så - 8,6 kg och 68 cm vid 5 månader!
Egentligen är det väl inget problem, men skulle ändå vilja höra hur ni andra gör som ammar era 5-6-månaders.
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Hej!
Eftersom min lillkille inte verkade bli mätt på ett bröst erbjöd jag alltid båda och gav sedan påfyllning från båda ca 30 minuter efter. Nu ammar jag bara en gång vid varje mål (förutom första) eftersom vi kompletterar med mat och gröt.
Jonatan äter också fort nu precis som Elsa, men de verkar suga mer effektivt nu när de är äldre.
Om Elsa är mätt och nöjd och sover bra till nästa mål är det nog bara att fortsätta som nu. Annars kan du erbjuda mat tre gånger, bara du håller dig inom timmen.
Anna
Eftersom min lillkille inte verkade bli mätt på ett bröst erbjöd jag alltid båda och gav sedan påfyllning från båda ca 30 minuter efter. Nu ammar jag bara en gång vid varje mål (förutom första) eftersom vi kompletterar med mat och gröt.
Jonatan äter också fort nu precis som Elsa, men de verkar suga mer effektivt nu när de är äldre.
Om Elsa är mätt och nöjd och sover bra till nästa mål är det nog bara att fortsätta som nu. Annars kan du erbjuda mat tre gånger, bara du håller dig inom timmen.
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars
ok!
Tack för svar! 
Jenny, mamma till
Elsa