Kräks slemmigt och gulaktigt

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lena

Kräks slemmigt och gulaktigt

Inlägg av Lena »

Hej på er!

Vår dotter har varit förkyld i en vecka, samtidigt som jag själv. Hon har hostat en del och varit lite snuvig men ej jättetäppt. Äter och sover utan problem. Däremot har hon kräkts mkt mer och oftare än vanligt. En dag kom två jättekaskader (har nästan aldrig hänt förr), och andra dagar har det ibland kommit bara småfläckar men ibland halvstora omgångar. Dessa små och halvstora kräkningar är ofta tjocka, lite slemmiga och nästan gulaktiga. Jag tolkar kräkningarna som en effekt av förkylningen (hon kan ju inte harkla sig och snyta sig på vuxet vis), men jag vill för säkerhets skull gärna höra här om andras erfarenheter av liknande :roll:

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

När Saga var mindre och fortfarande höll på att kräkas och ha sig lite då och då, så kräktes hon alltid mer och slemmigare när hon var förkyld. Det tolkade jag alltid som att det måste komma ut någonstans ifrån... För som du säger, de kan ju inte snyta sig!
heartworn

Inlägg av heartworn »

Hej!
Kräkningar under förkylning har vi aldrig råkat ut för. Vår dotter brukar däremot lämna ifrån sig rejält med snor i bajsblöjan när förkylningen är som värst. Det låter ju som samma sak fast olika dumpningsplatser. Förmodligen är det förkylningen som spökar eftersom hon äter och sover som vanligt, men jag skulle nog ända slå BVC en signal för att stilla den lilla oron som så lätt smyger sig på.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Förkylningar orsakas som ni kanske vet av virusar och det finns många olika soretrs virus som ger förkylningar. (Kan passa på att trycka på att antibiotika inte har någon effekt på virusar, de vinner snarast på det.) Små barn (spädbarn och enstaka år gamla) reagerar ofta med både magtarmkanalen (kräkningar, diarreer) och luftvägarnas slemhinnor (snuva, nästäppa, hosta, halsont, kletiga ögon) på samma infektion. Vi vuxna brukar av samma virus bara få luftvägssymtomen.
Förkylda inflammerade slemhinnor sväller och producerar mer slem än vanligt och den största delen slem från näsan och lungorna sväljs ner utan att vi tänker på det. Barnet kräks helt enkelt upp eländet när det blir för mycket i lilla magsäcken, det är helt ofarligt. Alternativt lastar ut det bakvägen istället precis som Heartworn noterat. Tyvärr åker ju en del mat med i kräkningarna ibland också, men det får man ta.
Som vanligt är det barnets allmäntillstånd som är det viktiga och det värnar man bäst genom att förhindra att barnet blir uttorkat. Erbjud vätska (bröstmjölk, ersättning, vätskeersättning el vatten) ofta, varje tagen klunk är bra, samt håll koll på blöjorna.
Ett allmänpåverkat barn är slött, slappt, ointresserat och brukar inte skrika utan verkar strunta i allt och tro mig, när ert barn blir allmänpåverkat så märker ni det!
Blir ni oroliga så kontakta sjukvården, ring hellre tio gånger i onödan än en gång för lite om era spädbarn!
Krya på sig!! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Lena

Inlägg av Lena »

Tack för era svar! Värdefullt att höra. Då har jag sannolikt gjort rätt bedömning. Skönt nog verkar tösen nästan helt återställd nu; har knappt kräkts igår eller idag, bara litelite snuva kvar.

Kram på er :)
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Halloj igen!
Nu har jag erfarenhet inte bara från en massa andra barn utan även från FACIT, min egen juvel!!! :D och jag har noterat ett intressant fenomen:
lille E har aldrig kräkts i princip (fick väl inte nog med mat( :shock: :cry:) men nu när han varit snuvig för första gången i sitt liv har hans kräkreflex uppenbarligen aktiverats med racerfart. Han har på ett högst odramatiskt sätt fyllt först babysittern, sedan pappas skrev och slutligen återigen pappas kläder, (tur han har en pappa) med rejäla uppkastningar, prydliga strålar med allt som fanns i magen, mat i samtliga fall. Detta på minimala retningar som en liten hostning, liten smakis lite för långt bak i munnen och tom vid krystning när han skulle göra 2:an (kletigt byte sen, krävdes ett bad för att avlägsna alla kroppsvätskor). Uppenbarligen är det någon form av skyddsreflex att de kräks lättare under förkylning, förutom att de kräks upp ev slemöverskott. Intressant för en naturvetenskapare som mig! Forskning i hemmiljö är sällan fel :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"