Göra äta roligt?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mammamy

Göra äta roligt?

Inlägg av mammamy »

Alla kloka forummedlemmar, snälla hjälp mig med detta!
Kort historik: Jag dog nästan av komplikationer efter förlossningen, 3 dygn på iva gjorde att vi missade amningsstarten och tvingades använda amningsnapp de första 2 månaderna (han fattade inte annars). Jag var inte bekant med AW från början tyvärr och fick lite stöd från BB, de var bara lättade att jag inte dött. l
ille E var fullt frisk men jag orkade tydligen inte producera tillräckligt med mjölk, (eller han orkade inte suga ut den med nappen?) och jag begrep inte att han var hungrig och han utvecklade ett klassiskt mönster med gnällighet, magont, gaser, skrik vid bröstet, omöjlig söva, etc. Vi gjorde ett försök med AW:s "kolikkur" vid 7-8 veckors ålder men jag var för utmattad och sjuk för att lyckas, så problemen fortsatte och de första tre månaderna var jättetunga, trots att vi är så lyckliga över att ha fått detta underverk till son!! :D :D :D
Han har fått bröst + tillägg från 3 veckors ålder. Köpte larm och började använda AW:s verktyg vid 3,5 månads ålder med underbart resultat: han sover utmärkt, hela nätter, är numera en glad skit och livet leker verkligen.
Vårt enda kvarvarande problem är fortsatt maten och jag förstår ju att orsaken finns i vår usla start, men jag vill ha hjälp med lösningen.
lille E är fortsatt svår att mata och en sann slowfood-anhängare, vilket iofs är helt okej, men jag vill att han ska gilla att äta. Får brösten först till varje mål, det lilla som där finns. Har börjat med smakportioner men han tar jättelite (öppnar inte munnen) men jag trattar oförtrutet in det som går under glada miner.Tyvärr hinner jag sällan avbryta innan han blir grinig. Varje mål kompletteras med bröstmjölk men det är jättejobbigt att flaska honom, har varit så från början. Han skriker, vrider sig undan, sprattlar. Kör ömma järngreppet och han skriker mest hela tiden. Av och till tar han i och äter och då går det plötsligt ner 50-100 ml varför vi inte tycker oss kunna låta bli att fortsätta truga (med lugn och självklar attityd), trots obehaget. Detta gör att han som regel tar emot 140-200 ml tillägg varje mål.
Har ni några råd om hur vi ska bryta denna trista vana vid matningen, det är verkligen jättejobbigt att måsta utsätta lille E för detta vid varje måltid men han måste ju bli mätt! (Dålig viktuppgån både vid 3 och 7 veckor, nu strålande rund och gosig :D )
Tyck tll och ge mig lite råd snälla!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Åhh vilken jobbig start, men vilken tur att allt gick bra tillslut.

Ang maten... Jag skulle ha fortsatt trugandet med absolut så lite koncentration på barnet som möjligt. Titta på TV, prata med ngn spela musik och sjung eller ngt liknande. Däremellan skulle jag fortsätta med smakisar. Ge honom en sked också så att han har ngt att koncentrera sig på samt ställ fram talriken så att han får klämma och känna lite medans du trattar in. Då ska du se att han snart inser hur härligt det är med mat.

Hos oss så var det ganska länge (1-2 mån) lite trassligt att ge vanlig mat. Om han var för hungrig så verkade det som om han inte riktigt litade på att han skulle bli mätt av det där gegget som jag petade i honom. Så den första tiden gick det ibland bättre att ge lite flaska först och ta smakportionen sen.

Men som sagt... mitt råd är på med glada minen och mata på så ska du se att det släpper. Han går ju upp i vikt som han ska så koncentrera dig lite mindre på millilitrarna eller antal tuggor. Fin viktuppgång = tillräckligt med mat. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
K-ina

Inlägg av K-ina »

Hej Mammamy!

För det första! Vad skönt att ni mår bra båda två och att livet leker! :D

Vet inte om jag kan komma med några lösningar men några funderingar kanske?

Jag är själv en superflaskare om jag får säga det själv! Har flaskat två små med stor framgång efter två lika totala katastrofer till amning! :wink:

Jag vet hur det där med dålig viktuppgång sätter sig på hjärnan! Du är ju medveten om er dåliga start och vad den medfört och det är toppen! När du skriver att du matar med lugn och självklar attityd så kan jag ändå inte låta bli att undra om det inte finns massor med känslor och oro som du fortfarande håller på att bearbeta som oroar dig och Lille E. Minns själv hur jag mådde när mina var i samma ålder som Lille E. Den första tidens supermamma (förutom dåliga amman var jag alltså SUPER!) slogs ut av en enorm trötthet och jag var gråtmild och sliten som få. Undrar just hur jag hade mått om jag hade varit med om en sådan förlossning som du!??! Jag tycker att du är en otroligt stark mamma som orkar refletera över er situation runt maten! Och jag tror att ni är på väg att lösa det! =D>

Du skriver: - Han måste ju bli mätt... Då är min fråga: Är han hungrig? När man upplevt trassel med maten och dålig viktuppgång så tror jag att matandet blir ännu mer centralt än vad det annars är... Mat = liv... Det självklara är att man vill tippa i dem tills de spricker och det är ju också det man ska göra, MEN en klok medmamma sa till mig: Du har en bäbis som måste lära sig vad det är att vara hungrig och hur härligt det är att äta, när Gustav var liten och inte ville suga... Lille E upplevde hungern när han var yttepytteliten och då stillades den inte... men vad händer nu när han är större om han blir riktigt vrålhungig? Har du vågat testa? Kanske du ska låta honom äta litet mindre något/några mål så han får uppleva den där riktiga hungern och koppla den till den underbara mättnadskänslan som du ju nu kan erbjuda honom!? Bara brösten kanske? Och så en superstor när han verkligen ber om den? :shock: :lol:

Detta var som sagt bara några tankar och inga lösningar! Hoppas du får många kloka svar här!

Kramar!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
K-ina

Inlägg av K-ina »

Alltså en superstor flaska skulle det vara! Inte en superstor geléråtta eller morot... :lol: :lol: :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena Mammamy! Du är en kämpe! Heja dig! Du har fått flera bra råd ovan, men här kommer ytterligare nåt som kanske kan vara till nytta.

(Jag kan dock inget om flaskmatning så egentligen borde jag inte uttala mig på den punkten, du har säkert koll på olika hålstorlekar i nappflaskan, eller kan det vara nåt sånt som gör sonen irriterad? :? Jag jämför med min dotter som suger mkt snabbare från bröstet nu jämfört med för ett par månader sedan, amningen tar mkt kortare tid, inbillar mig att trycket i bröstet ökat så att mjölken strålar ut mer)

Vad gäller smakportioner tror jag det bästa är att låta honom sitta med så mkt som möjligt vid föräldrarnas gemensamma måltider. Mata honom samtidigt som ni själva äter och konverserar i glad stämning om allt annat än grabbens ätande. :) Då känner han att det är trevligt att vara med vid matbordet och han ser hur ni slevar in mat i era munnar. Låt honom få gegga lite och även hålla i skeden själv med din hand utanpå, så kan du styra in den mot munnen. När han efter några dagar (eller vad som nu krävs) börjat bli mer nyfiken och öppnar munnen gäller det att sleva på med tempo i början av måltiden, givetvis med små naturliga pauser när du själv käkar från din egen tallrik, och sedan låta honom hjälpa till mot slutet, då vaknar hans intresse på nytt med den egna handen runt skeden (och din hand utanpå).

Jag har ju själv kämpat tidigare med vår dotters små smakportioner, och tyckte att jag var lugn/entusiastisk/inte överkoncentrerande, men det absolut bästa var att äta mat med andra vuxna samtidigt som tösen fick sina smakportioner (inte så lätt såklart till vardags om fadern är på jobbet, men bjud hem annat folk till vardags och utnyttja kvällar och helgerna med fadern till max)

Kram, Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej och tack för bra tips!
Vi har testat napp med större hål men han storknade direkt. Det var ju iofs någon vecka sen så det kan vara värt prova igen. Bra råd om att äta tillsammans, suverän tajming då vi åker till mina föräldrar på måndag och får sällskap till varje måltid (och maten lagad till varje mål, hurra! :D ). Att ge lille E en egen sked lönar sig inte än på några dar då han ännu inte griper ordentligt efter nåt direkt, fast att hålla i skeden med hjälp av hans hand går ju alltid (man skulle behöva elva armar, minst :lol: ).
Ska definitivt testa att inte truga så hårt och se om det går bättre målet efteråt, kanske han är hungrigare då. Är egentligen inte orolig för vikten längre då han växer som han ska nu, men jag är jätterädd om vår nyvunna goda nattsömn, hurra för Anna Wahlgren som ger en riktig bruksanvisning för barn, och nattsömnen bygger som bekant på mätta barn :D .
Har märkt att han äter mycket bättre och med mindre bråk om det blir en rejäl paus mellan brösten och flaskan men nu ska ju målen rymmas inom en timme helst, hmmmm.....
Vi kämpar på helt enkelt och trugar lite mindre!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Lena

Inlägg av Lena »

Hej igen Mammamy!

Såg i en annan tråd nyss att din lille juvel blivit snuvig för första gången. Tänkte bara säga att om han har lite halsont just nu så var inte besviken om smakportionerna blir minimala. Det var iallafall min erfarenhet mellan jul och nyår då tösen var förkyld. De första dagarna knep hon ihop munnen, kanske var det obehagligt att äta mer fast föda med öm hals. Hur som helst blommade hon ut fullkomligt efter förkylningen och gapar nu som en liten fågelunge :!: Jag som trugat, lockat och pockat med smakportionerna så många veckor tycker nu det är ljuvligt roligt att mata henne eftersom hon fått sån aptit (och där min främsta lärdom alltså var att just vara mer noggrann med att äta gemensamma måltider). Så det passar ju perfekt om er grabb förhoppningsvis repat sig någorlunda tills nästa vecka då ni kan ha massor med gemensamt ätande med morföräldrarna. :D

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"