Hur hanterar man magsjukan på natten?
Hur hanterar man magsjukan på natten?
Har läst lite andra trådar om bebisar som har magsjuka men hittar inget om hur ni hanterar dem på natten? Vår 6-månaders bebis har haft diarré sedan 14 idag ungefär och vid 17 började han kräkas. Har teskedsmatat honom med vätskeersättning och låtit honom amma lite snuttvis. Jag la honom som vanligt vid 19, han gnydde till 19.30 men sen somnade lillskrutten. Sen dess har han sovit. Gick in vid 20.30 och gav honom lite bröstmjölk på flaska i sömnen. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Ska han få sova vidare eller ska jag in och ge honom mer vätska då och då med risk att han vaknar?
Eller ska jag vänta tills han själv säger till och vad gör jag då? Ger vätskeersättning eller bröstmjölk?
Detta är verkligen heeeemskt så jag hoppas att han kryar på sig snart, han är ju så liten! Hjälp mig!
Eller ska jag vänta tills han själv säger till och vad gör jag då? Ger vätskeersättning eller bröstmjölk?
Detta är verkligen heeeemskt så jag hoppas att han kryar på sig snart, han är ju så liten! Hjälp mig!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
Katarina-Mamma duracell
- Kontakt:
låt lillen sova, men var uppmärkssam på hans allmäntillstånd. barn kan bli uttorkade snabbt vid magsjuka om de inte får vätska, men växla med vätskeersättning och bröstmjölk tills han piggnar till igen. börjar han bli apatisk och kissar dåligt när diarren upphört så bör du kontakta läkare. Hoppas lilleman kryar på sig och att han snart är pigg igen.
Kram
Kram
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna
blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Vår lilla var också magsjuk för ett tag sedan och det var inte kul!!! Men jag gjorde så att jag tog bort all "vanlig" mat och gick tillbaka till majsvälling och tillägg och sen fick han äta så mkt som han ville varje gång. Kändes liksom inte riktigt rätt att ge honom teskedsvis när han faktiskt var HUNGRIG. Det som stannade kvar stannade kvar. Han fick bevisligen i sig det han behövde och magskjukan gick över ganska fort (i alla fall kräkningarna).
När han sov (nattetid) så fick han sova tills han själv sa till att han ville ha mat. Däremot så fick han äta så många gånger per natt som han själv ville... höll alltså inte på att han skulle sova sina timar innan det var matdags.
Dagtid försökte jag hålla så gott det gick på mat och sovtider men lät honom sova mer med hjälp av marginalkvartar i båda ändar av sovpassen och småmatade lite mellan målen ifall han inte hade fått i sig så bra.
Hoppas att lilla Adrian kryar på sig snart.
När han sov (nattetid) så fick han sova tills han själv sa till att han ville ha mat. Däremot så fick han äta så många gånger per natt som han själv ville... höll alltså inte på att han skulle sova sina timar innan det var matdags.
Dagtid försökte jag hålla så gott det gick på mat och sovtider men lät honom sova mer med hjälp av marginalkvartar i båda ändar av sovpassen och småmatade lite mellan målen ifall han inte hade fått i sig så bra.
Hoppas att lilla Adrian kryar på sig snart.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Tack snälla ni för hjälpen. Jag lät honom hantera sömnen själv. Han vaknade 23.30, 3.30 och 5.30 och då gav jag honom vätskeersättning. Han kräktes inget under natten. Lyckades hålla kvar honom i sängen tills det var dags att gå upp 6.30. Han har somnat om direkt efter han fått dricka i natt så det har varit en helt OK natt för honom. För mig däremot har det varit bedrövligt för jag låg och lyssnade och oroade mig.
Nu på morgonen har han fått amma och så har jag gjort en blandning av vätskeersättning och NAN2 eftersom han var mer hungrig efter amningen (har nästan ingen mjölk kvar). Han har bara kräkts lite lite och ingen diarré. Så nu fortsätter jag på detta sätt under dagen, kanske varvar lite med majsvälling så att lilla magen får lite lugn och ro.
Nu på morgonen har han fått amma och så har jag gjort en blandning av vätskeersättning och NAN2 eftersom han var mer hungrig efter amningen (har nästan ingen mjölk kvar). Han har bara kräkts lite lite och ingen diarré. Så nu fortsätter jag på detta sätt under dagen, kanske varvar lite med majsvälling så att lilla magen får lite lugn och ro.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Hej Kokos!
Uttorkning är ett bökigt kapitel och den största faran vid maginfektioner hos våra små. Ett lätt uttorkat barn är törstigt, ett mer uttorkat barn förlorar törsten och ett mycket uttorkat barn blir allmänpåverkat dvs slappt i kroppen, svårt att väcka och skriker inget utan är apatiskt. Sjuka barn som skriker har hälsan någorlunda i behåll!
Utgå alltid ifrån att barnet kan ta emot mer vätska och erbjud det så fort barnet vaknar ifall det har feber, diarre eller kräkningar. Håll koll på blöjorna, de kan vara lättare än de brukar men bör inte vara helt torra mer än högst nåt enstaka byte, då är bebin för torr. Väg blöjan på elektronisk hushållsvåg för att vara säker på ifall det finns kiss i den, om det är svårbedömt. Allmänpåverkade barn ska alltid ses av läkare men många söker läkare då de tror att barnet inte får i sig vätska och väl på sjukhuset visar det sig att barnet tar vätska med sked om det erbjuds, så prova alltid det!
Bröstmjölk är det bästa om man har tillgång till det, brösten fyller på sig igen på ca 30 min har jag för mig. Bröstmjölken innehåller ämnen som hämmar virusarna som gjort barnet sjukt och ger förutom vätska som lätt tas upp dessutom näring. Vätskeersättningen tas ju också upp lätt så jag tycker det låter som om du hanterade natten på bästa sätt.
Prioritera aldrig sömnen före vätska hos ett febrigt eller magsjukt barn helt enkelt!
Uttorkning är ett bökigt kapitel och den största faran vid maginfektioner hos våra små. Ett lätt uttorkat barn är törstigt, ett mer uttorkat barn förlorar törsten och ett mycket uttorkat barn blir allmänpåverkat dvs slappt i kroppen, svårt att väcka och skriker inget utan är apatiskt. Sjuka barn som skriker har hälsan någorlunda i behåll!
Utgå alltid ifrån att barnet kan ta emot mer vätska och erbjud det så fort barnet vaknar ifall det har feber, diarre eller kräkningar. Håll koll på blöjorna, de kan vara lättare än de brukar men bör inte vara helt torra mer än högst nåt enstaka byte, då är bebin för torr. Väg blöjan på elektronisk hushållsvåg för att vara säker på ifall det finns kiss i den, om det är svårbedömt. Allmänpåverkade barn ska alltid ses av läkare men många söker läkare då de tror att barnet inte får i sig vätska och väl på sjukhuset visar det sig att barnet tar vätska med sked om det erbjuds, så prova alltid det!
Bröstmjölk är det bästa om man har tillgång till det, brösten fyller på sig igen på ca 30 min har jag för mig. Bröstmjölken innehåller ämnen som hämmar virusarna som gjort barnet sjukt och ger förutom vätska som lätt tas upp dessutom näring. Vätskeersättningen tas ju också upp lätt så jag tycker det låter som om du hanterade natten på bästa sätt.
Prioritera aldrig sömnen före vätska hos ett febrigt eller magsjukt barn helt enkelt!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag sökte rätt på det. Tack för kloka råd! Han börjar bli friskare nu. I natt sov han till 5 innan han ville ha vatten. Idag har han druckit risvälling utan större problem. Han har fortfarande diarré men inte lika ofta och han kräks inte längre. Börjar bli spralligare än någonsin så då är det nog ingen fara 
Om diarren håller i sig vill jag tipsa om att banan och blåbär är stoppande. Blåbärspure kan du späda i vatten och ge som dricka. Däremot är i princip alla andra frukter lösande så dem kan det ju vara ide att vänta med tills magen stabiliserat sig lite 
Linda
hmmm... Fick tips om rårivet äpple av bvc så det har jag gett honom, hoppas att det inte är det som gör att inte diarrén försvinner??? Tror att jag ska testa med lite morotspuré till lunch idag för nu verkar han stabil vad gäller kräkningar så det kanske kan stoppa lite. Blåbär var en bra idé.
Däremot hade vi en heeeemsk vargtimme i natt mellan 4.30 och 6, han stökade på som aldrig förr! Det var en tillfällighet, säger vi...
Däremot hade vi en heeeemsk vargtimme i natt mellan 4.30 och 6, han stökade på som aldrig förr! Det var en tillfällighet, säger vi...
Stämmer stämmer... glömde äpple. Precis som du säger så är rårivet äpple bra för små lösa magar
Mitt BVC sa att det skulle göra så att avföringen liknade just rårivet äpple... Morot är ju också bra men jag har upplevt att en liten orolig mage även kan reagera tvärtom på just morot. Lite starkt kanske???
Linda
Sådärja! Nu har vi klarat oss igenom en magsjuka också. Vi körde schemat som innan, förutom att vi bytte ut alla måltider mot risvälling/amning och allt eftersom lite äpple/potatis. Vi lät plutten få alla marginalkvarter som gick på dagarna och gav vätskeersättning så mycket han ville mellan måltiderna. Nätterna har gått över förväntan. När han har vaknat har vi gett vätskeersättning och bytt blöja/kläder/sänglinne och allt som en magsjuka kräver. Visst har det varit en del gnäll, men i natt sov han som en liten gosegris igen så nu är vi på spåret.
Tack för allt stöd!
Tack för allt stöd!