Vill försvara mig...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Kristin

Vill försvara mig...

Inlägg av Kristin »

ang att jag i ett inlägg skrev att jag var nervös för att plutten skulle gå upp för mycket i vikt om han åt för mycket.....

BVC (allas vår älskling :wink: ) pratar ju hela tiden om sina "kurvor". Äter barnet för lite är det inte bra och äter det för mycket är det inte heller bra :evil: :!:.

Min oro grundar sig inte på att jag är orolig för att plutten skall bli tjock och att det har med estetik att göra. Jag är orolig för hans hälsa. Eller, jag är inte orolig NU, men skulle hans vikt dra iväg och han hamna på BVCs svarta lista över överviktiga barn, så skulle ju det inte vara så kul.. Det måste ju finnas en för hoppningsvis god anledning till att barnen inte skall vara på den övre viktkurvan eller hur?

Ville bara säga det!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
br

Inlägg av br »

Att oroa sig över att små barn är "tjocka" känns onödigt! Jag tror att man inte ska brya sig så mycket förrän barnen är tre år och är runda för att de får läsk, kakor och godis och chips! Kurvorna på BVC är ju mer till som ett stöd och för att se att inte ngt barn rasar i vikt eller inte går upp alls pga sjukdom el annat! Vad är det för BVC som oroar sig för att et så litet barn äter för mycket? :shock:

Barn som ammas eller äter nyttig mat ska man inte oroa sig över! MIn stora tjej har aldrig varit ngt matvrak, och har alltid varit en liten tjej! Jag har många gånger önskat lite hull på henne för vid sjukdomar och dyl så har hon inget att ta av! Lillebrorsan han är normalstor men för oss är han ett gigantiskt barn jämfört med dottern! (han är vid ett år ålder lika stor som storasyster var när hon var två år!)
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
br

Inlägg av br »

ett tillägg
Glömde skriva att dottern som liten och smal är "flaskmatad" och den gigantiske sonen är bröstmjölksbarn ( började matas med annat vid 4 mån och vägrade att bli ammad med när han var drygt 7 mån)
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Kristin skrev:Jag är orolig för hans hälsa. Eller, jag är inte orolig NU, men skulle hans vikt dra iväg och han hamna på BVCs svarta lista över överviktiga barn, så skulle ju det inte vara så kul..
Är du orolig för hans hälsa eller att han ska hamna på BVC:s svarta lista :?: (Vad är DET förresten :shock: ?)
När de börjar närma sig två/tre år och de är "överviktiga" så kan man börja oroa sig, men att prata om oro för hälsan när den lille är fem månader (så var det va?) är att vara helt ute och cykla :!: Man kan inte ge så små barn för mycket mat, man SKA ge vad man kan tycka är "för mycket"! "Mat, mat och mera mat!" Nej, BVC verkar inte ha fattat det HELLER :!: Därför kan de uttala sig om att barn inte "ska äta för mycket", men som sagt, de vet ju inte vad de pratar om många gånger! Så vad ditt BVC än skulle ha för "god anledning" att barnen inte ska ligga på den övre viktkurvan (eh, återigen, va? :? :shock: ) när de är spädbarn, så kan du med gott samvete strunta även i den :!: :twisted:

Kurvorna är till för att se så att inga barn rasar i vikt -då måste man göra något "åt" det! De är inte till för att föräldrar ska känna sig odugliga för att ens barn ligger "fel" på något vis! Saga har hela tiden legat på övre kurvan (se bilden om hon verkar stor...), men hon har hålit sig där konstant, med en prydlig kurva som inte avviker den minsta millimeter! Och skulle jag få reda på att hon låg på någon "svart lista" över överviktiga barn som det måste hållas koll på, så skulle det ta hus i hel*ete -det garanterar jag :!: :twisted:

Jag har sagt det förut, men det tål att sägas igen: Skit i pluttens vikt, rent ut sagt :!:
Och tyvärr, jag kan fortfarande inte tycka att det är något försvarbart resonemang trots BVC:s anledningar till whatever :!: Kan inte tänka mig något bra argument heller även om jag försöker. :?

Förresten, har inte BVC "goda anledningar" till att ungarna ska ligga på rygg också :?: :wink:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej igen,

låt mig förtydliga: jag är orolig för att hans HÄLSA skulle äventyras OM hans vikt drog iväg. Glöm det där med "svarta listan" (om nu BVC har någon :roll:). Jag tänkte att de kollar ju noga upp de barn som väger för lite/inte går upp i vikt, så då tänkte jag att de kanske har en för lite tyngre barn också... That´s what I mean.

Det MÅSTE finnas en anledning till att det existerar en övre kurva annars skulle de ju inte ha en, eller hur? Jag skall fråga min BVC-sköterska varför denna övre kurva existerar (om hon nu vet det.....jag gillar ju inte henne egentligen...).

Jag får känslan av era svar att ni tror jag är en knäppgök :roll: , men jag försöker ju bara förstå mig på allt det nya med att vara förälder och att ta han om en bebis behov..... Kanske blir jag också lite kaxig när jag ev får ett barn till :wink: ....

Vi får ju aldrig sluta att fundera och analysera eller hur? Lite kritik mot varandras åsikter är väl också sunt. Även här på forumet :wink:.

Ang att sova på rygg/mage. Enl min BVC-sköterska (hon refererade till forskningen) så har man funnit att en stor del av de barn som dött i plötslig spädbarnsdöd hade sovit på mage.

Natti natti

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:lol: Din knäppgök :wink: :lol:

Nejdu, så kaxig är jag egentligen inte, men i detta vet jag i mitt hjärta att jag har rätt -så är det bara :wink: (Så känner väl säkert du också med vissa andra saker, eller hur!?)
Bra att jag ska glömma Svartalistan, för det har jag redan gjort :wink: :roll:

Naturligtvis har hon sagt att barn som sover på mage löper större risk att dö i PSD, det är ju så i all statistik, det är ju bland det första de tutar i en! Men de sover en annan sorts sömn, och det är därför man bör (vara kritisk) och använda andningslarm och lägga dem på mage istället! Läs mer här:

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=25

Sen kan man välja att lita på antingen:

1. Anna Wahlgren (indirekt mig själv, eftersom all logik gör att det känns rätt i min hjärna i alla fall...)
2. BVC (som inte ger vettiga råd ofta)

Valet är ganska självklart för mig, läs länken så förstår du vad jag menar :!:

:D
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

"Kurvan", den berömda kurvan...
Barn som är "standardmodellerade" ( :D ) har förmodligen en annan kurva
än barn som skriker i överlevnadsångest nätterna igenom?!
Vår son väger 8,4kg, och jag är stolt! Han är härlig!

Om nu BVC hade en "svart lista", så vore jag stolt medlem på den :lol: 8)
:D
K-ina

Jag som är rätt godtrogen

Inlägg av K-ina »

och vill tro de flesta om gott - kanske lite väl godtrogen ibland??? Jag tror inte att BVC har några svarta listor och heller inte att de tycker att det är speciellt oroväckande om någon ligger över eller under medelvärdet! De kommer att följa barnets vikt och längd ända till skolhälsovården tar över och jag antar att det är en god hjälp för dem att se att barnen växer någotlunda "enligt sin kurva". Det är avstickarna uppåt och nedåt som är intressanta! Ofta kan man förklara ett ras nedåt med en tids sjukdom om barnen är små. En hastig ökning uppåt när de är stora kanske beror på dåliga matvanor och lite motion... Men runda goa bäbisar som följer överkurvan eller sånadär långa smala småkrakar som jag tjocka mamman fått bryr de sig inte så mycket om! Det är iallafall min erfarenhet - men ibland när man läser BVC-rapporter inser man att man haft en del tur! :roll:

Släpp tankarna på vikten! Överkurvan handlar inte om överVIKT, vilket namnet ju gärna ger association om! KRAM!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
J och Å

Inlägg av J och Å »

Glöm kurvan.

För att få medelvägen måste någon ligga över och någon ligga under, annars är det svårt att få en medel.

Tänk om jag som 1,57 cm över havet var tvungen att växa till mig till medellängden för svenska kvinnor på 28 år. Usch, hemska tanke.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Kristin!
Det svassar vargar runt dina fötter i onödan! BVC ska inte oroa sig för hur mycket eller lite barnen äter utan om de bryter sin kurva, precis som alla andra också sagt :roll:
Längd/vikt-kurvorna som BVC använder är BRA men inte alla kan tolka dem. De är mycket känsliga intrument för att tidigt upptäcka om ett barn har något allvarligt fel, tex glutenintolerans (kurvor neråt) eller ämnesomsättningsrubbning (kurvor uppåt), men det är de barn som passerar genom kurvorna som är i farozonen och inte de barn som "ligger högt". Om ett barn ligger högt eller lågt har ingen betydelse så länge det följer sin kurva eller sin kanal någorlunda. Bryter barnet kurvan kollar man någon extra gång bara och kontrollerar att det inte är en utveckling som fortsätter, då utreder man. Se kurvorna som en försäkring om att eventuellt elände upptäcks tidigt!
Hushållningssällskapet har gett ut en bra folder som heter "Matstart" om hur man gör smakisar av det mesta i början, försök få tag på den (fick min från BVC). Där står allt om tillagning, mängder, lämplig takt osv. Lämplig tid att börja med smakisar är nu för er, tycker jag. Välj den tid på dagen som passar dig bäst och ge samkisen samma tid varje dag. Vi kör själva på sedan flera veckor men det går sakta, lilleman har inte fattat att han måste öppna munnen så det mesta på skeden skrapas av redan på vägen in! :lol:
Smakportioner heter det för övrigt bara för att de bara ska smakas på av barnet i början, mängd typ en tesked per mål. Därav namnet. Efter några veckor kanske man kommit upp i någon/några matskedar om det går bra. Vi har tragglat i tre veckor drygt, men lille E äter bara någon enstaka matsked och det mesta hamnar på omgivningen. Jag litar på att trägen vinner dock :D
Och gå för allti världen över till bara baby plus nu, håll inte på och harva med flera sorter, tar bara tid och är helt onödigt. Jag fick rådet av min utmärkta BVC-sköterska att blanda gamla och nya ersättningen fifty-fifty några dar vid byte för att vänja magen (lille E har känslig sådan), men ni har ju redan kommit förbi det så kör på bara.
Lycka till i köket och se till att handla flera haklappar, man får skölja upp dem efter varje mål! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"