Banta en 5 månaders bebis????
Banta en 5 månaders bebis????
Hej! Jag va i kontakt med "vår" sköterska på bvc i dag för jag ville ha lite råd om mat. Min son är 5 månader och en vecka och ganska rund.Det är mitt första barn. Han har knappt blivit ammad utan får ersättning. Jag har börjat med smakpoprtioner vid "lunch-målet" och det tycker han e jättegott. Snart är det en hel portion. Hittills har jag bara gett honom potatis, palsternacka, gröt, morot och olika frukter. Men jag vill gärna börja med typ kött, fisk, kyckling. Då jag frågade sköterskan om råd fick jag till svar: "Han är redans så tjock, han behöver ingen mat!" Jag blev alldeles paff och visste inte vad jag skulle säga. Jag kände mig skitdum och jätteusel. Det är ju inte första gången hon har fällt märkliga kommentarer om att han är tjock. Typ pekat på kurvan och sagt att "nu får han inte gå upp mer i vikt för det finns inte plats här på pappret..." osv. Visst... Min son är inte trådsmal men jag tycker inte att han är smällfet heller. Jag blev jätteledsen för det hon sa. kände mig som världens sämsta mamma. Finns det nån här på forumet som kanske kan hjälpa mig med hur jag ska fortsätta med matandet? Jättetacksam för svar Åsa.[color=blue][/color]
Ursäkta, men jag blir så vansinnigt ARG!!!
Du ska INTE bry dig om hennes kommentarer, sånt där ska man inte bry sig om innan två eller tre års ålder eller vad det nu är! Behöver ingen mat??? Människan borde anmälas till förtroendenämnden!
Ni får ursäkta men jag är så allergisk mot såna dumheter sedan BB då mina sköterskor lurade i en alldeles nybakad osäker överviktig förstagångsmamma att man ska ge dom mat enbart var fjärde timme, och vi vill väl inte att hon ska bli lika stor som sin mamma heller osv
Grrr, om jag inte var så arg så hade jag säkert kommit på något konstruktivt att säga till din BVC-tant men jag avstår nog -det är bäst så
*svallande graviditetshormoner*
Det är så otroligt tråkigt när man som sjukvårdspersonal uttrycker det på det oprofessionella sättet
"Normalvikten" för bebisar i den åldern har ju ett otroligt spann. Får man fråga vad han väger?
Bägge mina gossar har vägt mkt vid den åldern och min minsting var uppe och snuddade vid den översta streckade linjen
men min underbara bvc-sköterska sa inget om det och inte tänkte jag på det heller. Jag har bara varit tacksam att man inte behövt truga i dem mat, (som min mamma har fått gjort med mig när jag var liten)
Så var du glad över att han äter bra!
*kram*
Så var du glad över att han äter bra!
*kram*
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Apetitten bruker å avta under det andre leveåret.
Vend det døve øret til sköterskans kommentarer
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
Hej!
Det var bland det värsta jag hört!
HELT fruktansvärt av din BVC-sköterska att säga så!
VIDRIGT!!
Lyssna inte på henne!!!!!!
BRY dig inte om henne!!!!!
Klart du ska fortsätta mata honom med riktig mat!
Så mycket som går ner!!
Vad glad över sonens aptit!
Små bebbar tre-dubblar sin vikt första levnads-året, och då kan du tänka dig hur mycket mat du själv skulle behövt äta för att göra det
Efter första året börjar han gå och röra sig, och får bort lite hull, som om nu DET skulle skada att ha:roll:
Du ska mata, mata, mata, tills det tar stopp.
Jag är så "snäll" av mig att jag säkert inte skulle gjort det jag nu säger att jag tycker du ska göra...
Men jag tycker ändå du ska BYTA BVC-sköterska! Det har du rätt att göra.
Följ annars AW:s klassiska svar på tal "-Ja, det ska jag verkligen tänka på" och sedan gör du som du själv vill i alla fall
Själv går jag dit och väger och mäter, fråga har jag slutat med, man får inga vettiga svar ändå, det får man ju här av alla góa människor på Forumet i stället
kram anna
Det var bland det värsta jag hört!
HELT fruktansvärt av din BVC-sköterska att säga så!
VIDRIGT!!
Lyssna inte på henne!!!!!!
BRY dig inte om henne!!!!!
Klart du ska fortsätta mata honom med riktig mat!
Så mycket som går ner!!
Vad glad över sonens aptit!
Små bebbar tre-dubblar sin vikt första levnads-året, och då kan du tänka dig hur mycket mat du själv skulle behövt äta för att göra det
Efter första året börjar han gå och röra sig, och får bort lite hull, som om nu DET skulle skada att ha:roll:
Du ska mata, mata, mata, tills det tar stopp.
Jag är så "snäll" av mig att jag säkert inte skulle gjort det jag nu säger att jag tycker du ska göra...
Men jag tycker ändå du ska BYTA BVC-sköterska! Det har du rätt att göra.
Följ annars AW:s klassiska svar på tal "-Ja, det ska jag verkligen tänka på" och sedan gör du som du själv vill i alla fall
Själv går jag dit och väger och mäter, fråga har jag slutat med, man får inga vettiga svar ändå, det får man ju här av alla góa människor på Forumet i stället
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
Gäst
Byt BVC-sjuksköterska, en sådan oprofessionell människa skall inte vara din familjs vårdgivare. Vi har fritt val av vårdgivare i landet, ingen kan neka dig det. Om du är orolig, dubbelkolla med någon annan om han verkligen är för tung - kanske behöver man kolla sköldkörtelhormonerna eller något. Ring husläkaren och fråga. Men att snåla in på maten är inte den rätta vägen!
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
banta...
Hej Åza
Stackars dig, vilken hemsk bvc-tant.
Jag ska berätta om mina jättebebisar. Min äldste som är numera 7 1/2 år och pinnsmal. Han vägde 4,4 när han föddes och spjutade iväg över övre kurvan tills han var över 1 1/2 och började springa av sig. När han var 6 mån vägde han 9.830 g.
Jag var faktiskt väldigt glad över att han var knubbig för han var mycket förkyld första året och jag behövde ändå aldrig oroa mig över att han inte fick i sig tillräckligt. Jag fick ibland en del kommentarer av andra mammor om att han var så stor och det sved, ska jag säga. Sen helt plötsligt fick han lite mer hår och skrattgropar och var gladast och sötast av alla och då teg de minsann. 8)
Min lille elvamånaders vägde 4,7
när han föddes och stack iväg på samma sätt som storebrorsan. Vid 5 1/4 mån vägde han 9.600g.
Även om din lille plutt väger mer ska du inte oroa dig för det. Man kan inte ge för mycket mat det första året förutsatt att det inte är en massa socker. Mat, mat och mera mat.
Jag slår vad om att han är helt bedårande
Byt BVC-sköterska. Skit i vad hon tycker, du behöver inte förklara dig. Prata direkt med en annan om att du vill byta.
Smaklig måltid till din älskling

Stackars dig, vilken hemsk bvc-tant.
Jag ska berätta om mina jättebebisar. Min äldste som är numera 7 1/2 år och pinnsmal. Han vägde 4,4 när han föddes och spjutade iväg över övre kurvan tills han var över 1 1/2 och började springa av sig. När han var 6 mån vägde han 9.830 g.
Min lille elvamånaders vägde 4,7
Även om din lille plutt väger mer ska du inte oroa dig för det. Man kan inte ge för mycket mat det första året förutsatt att det inte är en massa socker. Mat, mat och mera mat.
Jag slår vad om att han är helt bedårande
Byt BVC-sköterska. Skit i vad hon tycker, du behöver inte förklara dig. Prata direkt med en annan om att du vill byta.
Smaklig måltid till din älskling
mamma may
mamma till Felix -97a och Leo f. 040110
mamma till Felix -97a och Leo f. 040110
Hej Åsa!
Strunta i puckade BVC-sköterskans kommentar om att din bebis är tjock, det är skitprat. Jag tror att många av alla (även kunniga) BVC-sköterskor har gått igång lite väl mycket på de ökande problemen med överviktiga barn vi ser idag och inte fattat att det intehandlar om så små barn. Kanske har din sköterska haft i åtanke att ditt barn huvudsakligen fått ersättning och att det bäddat för hennes obetänkta kommentarer? Bröstmjölk anpassar sig helt efter barnets behov vilket aldrig ersättningen kan göra i samma utsträckning och detta kan ge barnet en snabbare viktutveckling första året, men det jämnar ut sig framöver, lita på det!
Längd/vikt-kurvorna som BVC använder är BRA men inte alla kan tolka dem. De är mycket känsliga intrument för att upptäcka om ett barn har något allvarligt fel, tex glutenintolerans, men det är de barn som sjunker genom kurvorna som är i farozonen och inte de barn som "ligger högt". Om ett barn ligger högt eller lågt har ingen betydelse så länge det följer sin kurva eller sin kanal någorlunda. Bryter barnet kurvan kollar man någon extra gång bara och kontrollerar att det inte är en utveckling som fortsätter. Se kurvorna som en försäkring om att eventuellt elände upptäcks tidigt!
Och ditt barn ska absolut få riktig mat nu, inget snack om saken! Roligt att han äter med sån aptit, det visar ju att han är redo för käket! Hushållningssällskapet har gett ut en bra folder som heter "Matstart" om hur man gör smakisar av det mesta i början, försök få tag på den (har fått min av BVC). Annars är "Anna och Hugos barnmatsbok" bra tycker jag, köpte min på Bokia-bokhandeln.
Lycka till och fortsätt mata med glatt humör!
Strunta i puckade BVC-sköterskans kommentar om att din bebis är tjock, det är skitprat. Jag tror att många av alla (även kunniga) BVC-sköterskor har gått igång lite väl mycket på de ökande problemen med överviktiga barn vi ser idag och inte fattat att det intehandlar om så små barn. Kanske har din sköterska haft i åtanke att ditt barn huvudsakligen fått ersättning och att det bäddat för hennes obetänkta kommentarer? Bröstmjölk anpassar sig helt efter barnets behov vilket aldrig ersättningen kan göra i samma utsträckning och detta kan ge barnet en snabbare viktutveckling första året, men det jämnar ut sig framöver, lita på det!
Längd/vikt-kurvorna som BVC använder är BRA men inte alla kan tolka dem. De är mycket känsliga intrument för att upptäcka om ett barn har något allvarligt fel, tex glutenintolerans, men det är de barn som sjunker genom kurvorna som är i farozonen och inte de barn som "ligger högt". Om ett barn ligger högt eller lågt har ingen betydelse så länge det följer sin kurva eller sin kanal någorlunda. Bryter barnet kurvan kollar man någon extra gång bara och kontrollerar att det inte är en utveckling som fortsätter. Se kurvorna som en försäkring om att eventuellt elände upptäcks tidigt!
Och ditt barn ska absolut få riktig mat nu, inget snack om saken! Roligt att han äter med sån aptit, det visar ju att han är redo för käket! Hushållningssällskapet har gett ut en bra folder som heter "Matstart" om hur man gör smakisar av det mesta i början, försök få tag på den (har fått min av BVC). Annars är "Anna och Hugos barnmatsbok" bra tycker jag, köpte min på Bokia-bokhandeln.
Lycka till och fortsätt mata med glatt humör!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!