Buffa eller vagna 2-manaders?!?
Buffa eller vagna 2-manaders?!?
Jag har en son pa exakt 2 manader. Har letat i forumet efter svar men inte hittat sa hoppas nagon har tid att svara pa mitt inlagg.
Hans rutiner fungerar relativt bra med laggtid klockan 20 och morgon 8.00. En lur ca 30 min 10-11, 2,5 timmar mellan 12.30-1500 och 30 min 17.00-18.00 (om jag lyckas fa honom att sova, skippar ofta eftermiddagsluren).
Han ar en valdigt pigg och alert liten kille som latt blir distraherad och ovetrott. Han ar en san som vaknar sa fort vagnen kommer in och slutar rora sig. Nu somnar han vid brostet eller pa min mage...
Nu ar det dags att fa honom att sova i sin vagga och i vagnen vilket han vagrar och jag undrar om man ska vagna eller buffa?? Han sover pa rygg och verkar inte gilla mage men jag ar beredd att testa igen om ni tror det gor skillnad (har andningslarm).
Han vaknar for mat ca 2.00 och 4.30. Iblad upplever jag att han inte ar hungrig utan bara vill ha brostet sm hjalp att somna om igen.
Min man ar bortrest nasta helg och da tankte jag sla slag i saken nar jag kan ha all fokus pa bebis och sovtraning.
Snalla ge mig lite tips pa hur jag ska gora och speciellt med buffning/vagning!!!
Tack!!
Hans rutiner fungerar relativt bra med laggtid klockan 20 och morgon 8.00. En lur ca 30 min 10-11, 2,5 timmar mellan 12.30-1500 och 30 min 17.00-18.00 (om jag lyckas fa honom att sova, skippar ofta eftermiddagsluren).
Han ar en valdigt pigg och alert liten kille som latt blir distraherad och ovetrott. Han ar en san som vaknar sa fort vagnen kommer in och slutar rora sig. Nu somnar han vid brostet eller pa min mage...
Nu ar det dags att fa honom att sova i sin vagga och i vagnen vilket han vagrar och jag undrar om man ska vagna eller buffa?? Han sover pa rygg och verkar inte gilla mage men jag ar beredd att testa igen om ni tror det gor skillnad (har andningslarm).
Han vaknar for mat ca 2.00 och 4.30. Iblad upplever jag att han inte ar hungrig utan bara vill ha brostet sm hjalp att somna om igen.
Min man ar bortrest nasta helg och da tankte jag sla slag i saken nar jag kan ha all fokus pa bebis och sovtraning.
Snalla ge mig lite tips pa hur jag ska gora och speciellt med buffning/vagning!!!
Tack!!
Alfred född 02.12.2011
Olivia född 16.09.2014
Olivia född 16.09.2014
-
Irmasmamma
Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?
Hej och välkommen till Späda barn och små!
Grattis till lilleman, vad fint ni verkar ha det!
Först lite praktikaliteter: Kan du vara snäll att gå in på kontrollpanelen och skriva in lillens födelsedatum i din signatur? Det gör det lättare för oss att hålla reda på hans ålder i framtida inlägg...
superbra översikt!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416
Jag tror att det bästa är att antingen ha hela luren i rullande vagn (eller gå ut på slutet, så att det är dags att vakna lagom tills ni kommer in) eller allra helst hela luren i stillastående vagn/säng så att han vänjer sig vid det.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Lycka till!!

Grattis till lilleman, vad fint ni verkar ha det!
Först lite praktikaliteter: Kan du vara snäll att gå in på kontrollpanelen och skriva in lillens födelsedatum i din signatur? Det gör det lättare för oss att hålla reda på hans ålder i framtida inlägg...
Ja, visst är det skönt med rutiner!? Dock tycker jag att det låter som om hans sömntimmar är något i underkant för en tvåmånaders... Jag skulle föreslå t.ex. 11-1,5-2-1,5 istället. Ta en titt på TorsMammasAlfredo skrev: Hans rutiner fungerar relativt bra med laggtid klockan 20 och morgon 8.00. En lur ca 30 min 10-11, 2,5 timmar mellan 12.30-1500 och 30 min 17.00-18.00 (om jag lyckas fa honom att sova, skippar ofta eftermiddagsluren).
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416
Känns igen!!Alfredo skrev:Han ar en valdigt pigg och alert liten kille som latt blir distraherad och ovetrott. Han ar en san som vaknar sa fort vagnen kommer in och slutar rora sig.
Jag tror att det bästa är att antingen ha hela luren i rullande vagn (eller gå ut på slutet, så att det är dags att vakna lagom tills ni kommer in) eller allra helst hela luren i stillastående vagn/säng så att han vänjer sig vid det.
Det är en smaksak! Jag vet att många tycker det är enklast att vagna så små barn, men själv fick jag aldrig kläm på tekniken och tycker att buffning har funkat finfint! Kolla in de här filmklippen och sätt igång att öva!Alfredo skrev:Nu ar det dags att fa honom att sova i sin vagga och i vagnen vilket han vagrar och jag undrar om man ska vagna eller buffa??
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Jag tror personligen de flesta småttingar sover bäst på mage när de väl har vant sig, så ge det en chans till tycker jag! Dessutom är det ju omöjligt (vad jag vet) att buffa när de ligger på rygg!Alfredo skrev: Han sover pa rygg och verkar inte gilla mage men jag ar beredd att testa igen om ni tror det gor skillnad (har andningslarm).
Lycka till!!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Tack for svar! Jag ar nog blind men hittar inte var man skriver fodelsedatum, men ska titta igen.
Tanken ar att han ska sova mer. 1 timme formiddag, 2,5 lunch och 1 timme eftermiddag men han vaknar alltid tidigare. Enda luren han utnyttjar ar lunchtid. Om han sover hela passen blir det ratt, 16,5 timme per dygn men vet inte riktigt hur jag sk fa honom att sova timmen ut.
Buffningen har jag sett klipp pa och kanner att jag kan klara medan vagningen har jag bara last beskriven sa osaker pa om jag kommer att gora ratt. Kan man vagna pa dagen (han sover i sin vagn) och buffa pa kvallen (vaggan) eller blir det fel?
En till fraga: enligt AW ska ju en 2-manaders bebis sova 8 timmar i strack. Alfred sover max 6 men ofta bara 4. Ska jag vagna nar han vaknar for tidigt eller ska vi ta det har med sova i egen sang forst? Eller fixar man bada problemen pa samma gang sa att saga? Om han tex vaknar efter 4 timmar och skriker ska jag mata eftersom han formodligen ar hungrig eller fortsatta buffning/vagning tills jag tycker tat det ar "dags" for mat?
Tanken ar att han ska sova mer. 1 timme formiddag, 2,5 lunch och 1 timme eftermiddag men han vaknar alltid tidigare. Enda luren han utnyttjar ar lunchtid. Om han sover hela passen blir det ratt, 16,5 timme per dygn men vet inte riktigt hur jag sk fa honom att sova timmen ut.
Buffningen har jag sett klipp pa och kanner att jag kan klara medan vagningen har jag bara last beskriven sa osaker pa om jag kommer att gora ratt. Kan man vagna pa dagen (han sover i sin vagn) och buffa pa kvallen (vaggan) eller blir det fel?
En till fraga: enligt AW ska ju en 2-manaders bebis sova 8 timmar i strack. Alfred sover max 6 men ofta bara 4. Ska jag vagna nar han vaknar for tidigt eller ska vi ta det har med sova i egen sang forst? Eller fixar man bada problemen pa samma gang sa att saga? Om han tex vaknar efter 4 timmar och skriker ska jag mata eftersom han formodligen ar hungrig eller fortsatta buffning/vagning tills jag tycker tat det ar "dags" for mat?
Alfred född 02.12.2011
Olivia född 16.09.2014
Olivia född 16.09.2014
-
Irmasmamma
Gå in på Kontrollpanel, sen Profil och sen Ändra signatur.Alfredo skrev:Tack for svar! Jag ar nog blind men hittar inte var man skriver fodelsedatum, men ska titta igen.![]()
Skulle ändå rekommendera 1,5 timmarslurar på för- och eftermiddagen istället, eftersom 1 timme inte är ett naturligt sömnrytmpass. Och så förslagsvis 2 timmar mitt på dagen och 11 timmarsnatt till att börja med.Alfredo skrev:Tanken ar att han ska sova mer. 1 timme formiddag, 2,5 lunch och 1 timme eftermiddag men han vaknar alltid tidigare. Enda luren han utnyttjar ar lunchtid. Om han sover hela passen blir det ratt, 16,5 timme per dygn men vet inte riktigt hur jag sk fa honom att sova timmen ut.
Är lillen tillräckligt proppmätt när han läggs att sova på dagen? Brukar vara den vanligaste orsaken till skarvar. Försök tanka i lite till!!
Jag hade nog valt ett av sätten för att undvika förvirring....Alfredo skrev: Buffningen har jag sett klipp pa och kanner att jag kan klara medan vagningen har jag bara last beskriven sa osaker pa om jag kommer att gora ratt. Kan man vagna pa dagen (han sover i sin vagn) och buffa pa kvallen (vaggan) eller blir det fel?
Jag tänker så här: Fortsätt på det här sättet ett tag till, och försök se till att han blir ännu mättare vid varje måltid, och när sen daglurarna funkar bättre brukar den sammanhängande nattsömnen komma av sig själv....Alfredo skrev: En till fraga: enligt AW ska ju en 2-manaders bebis sova 8 timmar i strack. Alfred sover max 6 men ofta bara 4. Ska jag vagna nar han vaknar for tidigt eller ska vi ta det har med sova i egen sang forst? Eller fixar man bada problemen pa samma gang sa att saga? Om han tex vaknar efter 4 timmar och skriker ska jag mata eftersom han formodligen ar hungrig eller fortsatta buffning/vagning tills jag tycker tat det ar "dags" for mat?
Och har den inte gjort det om någon vecka till kan du kanske börja fundera på att aktivt jobba bort nattmålet. Måste ju vara ganska säker på att liten inte är hungrig när man sätter igång att vagna/buffa på natten! Dessutom är det nog bra om du får in tekniken innan det är dags!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Fick till min signatur nu!
Kommer att buffa eftersom det kanner jag mig saker p. Ramsan lite forvirrande men den ar val anda inte dte absolut viktigaste for ett sa litet barn.
Nar jag fatt honom att somna och han sedan vaknar lat saga efter 1,2,3 eller 4 timmar tar jag upp och erbjuder mat. Sedan ner i sangen och gor om samma procedur med buffning, blir det ratt? Och sa fortsatter jag sa hela natten. Maste ju veta att han inte ar hungrig.
Hur gor man med ett magsovandes barn under dagen? Kan ju inte ha honom pa mage i vagnen nar vi ar ute och gar.
Ang. dagslurarna. Om han vaknar for tidigt tex 1fter 30 minuter nar han ska sova 1,5 timme, amnar jag honom i vagnen hela tiden och buffar om han skirker?
Ofta har han inget emot att laggas i vagnen om han inte ar overtrott. Ligger och jollrar i 20 minuter men nar han inte lyckas somna skriker han, han forstar alltsa inte att han kan somna dar...vad gor man at det?
Manga fragor:)
Kommer att buffa eftersom det kanner jag mig saker p. Ramsan lite forvirrande men den ar val anda inte dte absolut viktigaste for ett sa litet barn.
Nar jag fatt honom att somna och han sedan vaknar lat saga efter 1,2,3 eller 4 timmar tar jag upp och erbjuder mat. Sedan ner i sangen och gor om samma procedur med buffning, blir det ratt? Och sa fortsatter jag sa hela natten. Maste ju veta att han inte ar hungrig.
Hur gor man med ett magsovandes barn under dagen? Kan ju inte ha honom pa mage i vagnen nar vi ar ute och gar.
Ang. dagslurarna. Om han vaknar for tidigt tex 1fter 30 minuter nar han ska sova 1,5 timme, amnar jag honom i vagnen hela tiden och buffar om han skirker?
Ofta har han inget emot att laggas i vagnen om han inte ar overtrott. Ligger och jollrar i 20 minuter men nar han inte lyckas somna skriker han, han forstar alltsa inte att han kan somna dar...vad gor man at det?
Manga fragor:)
Alfred född 02.12.2011
Olivia född 16.09.2014
Olivia född 16.09.2014
-
SaraMilana
Hej! 
Med nätterna finns det olika strategier. En del ställer klockan och tar upp för mat på bestämda tider och vagnar/buffar däremellan. Andra tar upp för mat när det vaknas till och lägger allt krut på dagarna, så faller nattmålen oftast bort av sig själv sen. Dock har jag svårt att tro att han är hungrig om han vaknar redan en timme efter ett nattmål. Då kanske du först kan ge honom en chans att somna om själv och sedan buffa lite om det behövs.
Men börjar han skrika efter ett tag, så kliver du in och buffar honom lugn.

Det är bra, gör det du känner dig säker på så överför du tryggheten till lillkillen. Ramsan brukar kunna användas som verktyg från ca fyra månader, innan dess söker barnet efter personen som pratar. Däremot kan man införa ramsan tidigare genom att säga den vid varje läggning. Då förknippas ramsan med sömn och den är redo att användas sen!Alfredo skrev:Kommer att buffa eftersom det kanner jag mig saker p. Ramsan lite forvirrande men den ar val anda inte dte absolut viktigaste for ett sa litet barn.
Alfredo skrev:Nar jag fatt honom att somna och han sedan vaknar lat saga efter 1,2,3 eller 4 timmar tar jag upp och erbjuder mat. Sedan ner i sangen och gor om samma procedur med buffning, blir det ratt? Och sa fortsatter jag sa hela natten. Maste ju veta att han inte ar hungrig.
Med nätterna finns det olika strategier. En del ställer klockan och tar upp för mat på bestämda tider och vagnar/buffar däremellan. Andra tar upp för mat när det vaknas till och lägger allt krut på dagarna, så faller nattmålen oftast bort av sig själv sen. Dock har jag svårt att tro att han är hungrig om han vaknar redan en timme efter ett nattmål. Då kanske du först kan ge honom en chans att somna om själv och sedan buffa lite om det behövs.
Så länge vagnen är hyfsat rymlig tycker jag det fungerar bra att sova på mage i vagnen. Annars är det mysigt att gå ut under vakentiden, fälla ner suffletten och låta den lille titta på omgivningen (på rygg alltså).Alfredo skrev:Hur gor man med ett magsovandes barn under dagen? Kan ju inte ha honom pa mage i vagnen nar vi ar ute och gar.
Att vakna i skarven (vanligt efter 45 minuter, men en del skarvar efter 30 minuter), innebär förmodligen att lilla magen inte var helt mätt. Fyra rejäla SM-mål om dagen ska han ha (och en nattslurk), låt det gå minst 3 timmar mellan målen och max 4. Ge honom en chans att somna om själv först, gör en massa husljud så att han inte har en chans att missa att du finns i närheten och håller vakt. Behöver han hjälp att lugna ner sig buffar du.Alfredo skrev:Ang. dagslurarna. Om han vaknar for tidigt tex 1fter 30 minuter nar han ska sova 1,5 timme, amnar jag honom i vagnen hela tiden och buffar om han skirker?
Ligga och jollra får man göra, det tillhör privatlivet.Alfredo skrev:Ofta har han inget emot att laggas i vagnen om han inte ar overtrott. Ligger och jollrar i 20 minuter men nar han inte lyckas somna skriker han, han forstar alltsa inte att han kan somna dar...vad gor man at det?
Tycker det ar svart att halla det till 5 mal mat om dagen. Blir sa radd att han ar hungrig och jag nekar honom, han ar extremt tuttig till foljd av det och skriker efter brostet aven nar han ar matt. Har borjat delamma och trappa ner sa formodligen blir det latttare med regelbundna maltider nar han far metstadels ersattning.
Sa ramsan behover jag inte nu? Bara solfjader och buffning?
Sa ramsan behover jag inte nu? Bara solfjader och buffning?
Alfred född 02.12.2011
Olivia född 16.09.2014
Olivia född 16.09.2014
-
SaraMilana
Hej igen!

Om man äter ofta äter man lite i taget men blir nog aldrig sådär skönt mätt. Jämför med att själv att gå och småäta en hel dag och aldrig få en rejäl lunch eller middag. Har du läst i Barnaboken om standardmodellen? Det är ju det vi baserar allt på här inne.Alfredo skrev:Tycker det ar svart att halla det till 5 mal mat om dagen. Blir sa radd att han ar hungrig och jag nekar honom, han ar extremt tuttig till foljd av det och skriker efter brostet aven nar han ar matt. Har borjat delamma och trappa ner sa formodligen blir det latttare med regelbundna maltider nar han far metstadels ersattning.
:thumbsup:Alfredo skrev:Sa ramsan behover jag inte nu? Bara solfjader och buffning?
Jo jag vet:
Han halkade ner pa sin viktkurva och jag fick borja komplettera med ersattning och efter det blev jag paranoid! Men nu okar han bra sa maste ga tillbaka till fem strikta mal mat som vi hade det innan. Det var ju inte de fem maltiderna utan min mjolk som var problemet.
Pa torsdag borjar vi, da ar han redan 10 veckor sa hog tid att sova i egen sang hela natten!!!
Pa torsdag borjar vi, da ar han redan 10 veckor sa hog tid att sova i egen sang hela natten!!!
Alfred född 02.12.2011
Olivia född 16.09.2014
Olivia född 16.09.2014
-
SaraMilana
När vi började med standardmodellen tog min lillflicka två skutt upp bland viktkurvorna, så att smådutta med maten gör ingen som helst nytta för vikten. 8)

Gjorde ett forsta forsok idag, mest for att testa infor kvallens nattning sa jag verkligen har grepp om det. Han ALSKAR buffningen. Misslyckades om man sager sa for han lyckades somna under en buffning trots att jag forsokte sluta i tid. Ikvall ska jag forsoka vara snabbare sa han inte hinner slumra in medan jag buffar 
Alfred född 02.12.2011
Olivia född 16.09.2014
Olivia född 16.09.2014
-
Irmasmamma
Hur gick natten?!? 
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Han lyckades somna under solfjadern
Det gar kvickt nar ogonen sluts och han slocknar...Tog tjugo minuter med buffning innan det hande. Han vaknade 2 (6 timmar senare) och det tog 35 minuter att buffa honom, lyckades nastan somna under avslutande solfjader dar ocksa. Tycker det ar sa svart nar man att ta bort handerna snabbt! Kanns som att jag lar honom att somna av bufningen? Kanske ska lata honom grata lite langre innan jag kommer och buffar? Kanske ar sa att han ar pa vag att somna men grater lite och da kommer jag och buffar och ger honom en genvag till att somna eller? Kanns som att man glommer allt man last nar man val star dar...
Alfred född 02.12.2011
Olivia född 16.09.2014
Olivia född 16.09.2014
Alltsa jag ammade honom saklart vid 2 nar han vaknade (markte att det kunde misstolkas)
Efter amningen och rap lade jag ner honom i sangen och buffade..
Sedan vaknade han 6.20 nasta gang och da var han sa pigg sa vi fick stiga upp och borja dagen!
Sedan vaknade han 6.20 nasta gang och da var han sa pigg sa vi fick stiga upp och borja dagen!
Alfred född 02.12.2011
Olivia född 16.09.2014
Olivia född 16.09.2014
-
Irmasmamma
Jag tycker det låter som om ni är på god väg!!Alfredo skrev:Han lyckades somna under solfjadernDet gar kvickt nar ogonen sluts och han slocknar...Tog tjugo minuter med buffning innan det hande. Han vaknade 2 (6 timmar senare) och det tog 35 minuter att buffa honom, lyckades nastan somna under avslutande solfjader dar ocksa. Tycker det ar sa svart nar man att ta bort handerna snabbt! Kanns som att jag lar honom att somna av bufningen? Kanske ska lata honom grata lite langre innan jag kommer och buffar? Kanske ar sa att han ar pa vag att somna men grater lite och da kommer jag och buffar och ger honom en genvag till att somna eller? Kanns som att man glommer allt man last nar man val star dar...
Här kommer ett citat från Yazz som jag själv blev väldigt hjälpt av när jag var på väg ner i buffningsträsket:
Och kom också ihåg att inte underskatta effekten av HUSLJUD!! Dock inte på natten såklart, men dagtid och vid kvällsläggningen. Det var när jag själv insåg det som buffningen tog ett jättekliv tillbaka hos oss!Yazz skrev:Etter denne laaaange erfaringen har det dukket opp et bilde på "verktygen" som jeg har lyst til å dele:
Vi voksne har en tendens til å svare barn (i alle aldre) med alt for lange svar. Dette frustrerer barn og gjør dem "arga". Jeg har jo også en 10 åring og en 4 åring og ser dette veldig klart.
Verktygen er derimot KORTE svar med KORTE og ENKLE forklaringer: "nei, nå skal du sove, FORDI du er trett/det er natt!" og END OF STORY! Etter ditt svar skal barnet få lov til å reagere og få tid til å lugne ned seg uten mer inngripen!
Men svarer vi slik: "nei, nå skal du sove, fordi, bla, bla, bla, bla og mamma synes at bla, bla bla, bla...., får vi et barn (stort som lite) som blir ARGT og fortvilet over alt pjattet! Dette gjelder både i ord som i handling!
ALTSÅ verktygen, er enkle og magiske i sin effekt når de brukes på denne måten, som KORTE svar til barnet. Barnet må få svare tilbake og ha tid til å lugne ned seg i sitt tempo! Når du lar dette være et utgangspunkt, hører man fort forskjell på virkelig skrik (på hjelp til å lugne ned seg) og protest skrik/nedvervningsskrik som svar!
Min dialog med mitt lille barn er som forvandlet fra og med i går kveld, når jeg forsto dette! Han er idag våken ved brystet HELE tiden, kan derfor også legges våken med sang og skratt, og våkner glad og fornøyd.
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof