Hej!
Min dotter är 7,5 månad, men föddes i vecka 35 och har legat lite efter vad gäller vikt och utveckling. Till exempel så ligger hon på den undre kurvan vad gäller vikt och längd, och hon är ganska petig med maten. Jag jämför med hennes storebror, som åt bra, satt ganska stadigt och sov hela nätterna vid halvåret.
Jag ammar inte längre dagtid, men fortfarande på natten.
Min önskan är att sluta amma helt och försöka få henne att sova bättre om nätterna.
Såhär ser hennes dygn ut:
06.00 Vaknar
07.00 Gröt
10.00 Frukt
11-12 Lunch, lite puré på rotfrukter och kött/fisk/kyckling
15 Frukt ev gröt om hon åt dåligt vid lunchen
17 Middag, puré
19 Välling ca 100-150 ml
Hennes sovtider på dagen varierar väldigt. Ibland sover hon bara en timme på morgonen och då blir det 3 sovpass per dag. Ibland sover hon längre, då blir det oftast två pass. Jag försöker få henne att inte sova efter kl 16.
Hon sover i sin säng, magläge och buffas till sömns, dag som natt.
Såhär ser hennes natt ut:
19 Sover för natten i sin säng.
23-01 Någonstans här vaknar hon, ammas båda brösten, somnar om.
04 Här vaknar hon igen. Jag brukar amma för att söva om, men hon verkar inte hungrig. Kan krångla, gråta, svårt att komma till ro. Buffa, vagga etc fungerar ibland. Ibland är hon pigg och vaken en timme... Oftast somnar hon om, ibland i sin säng, ibland liggammandes.
06.00 Här vill hon vakna för dagen.
Som ni ser blir det väldigt hattigt. Jag mår inte heller bra av denna sönderhackande sömn, eftersom jag ofta har svårt att somna innan hon vaknar för det första målet. Dessutom kommer storebror in om nätterna ibland och väcker oss.
Min oro är väl att hon inte får i sig tillräckligt med mat om dagen för att orka sova hela natten. Jag försöker alltid truga i henne mat, men är det stopp så är det. Och hon är ganska petig, vill helst ha fruktpuréer och sådant. Men inte ens det äter hon mycket av. Hon är helt enkelt en liten tjej och liten i maten.
Med storebror var det lättare - han gapade som en fågelholk och vägde nästan 2 kg mer vid den här åldern!
Har ni några råd så vore jag oändligt tacksam.
Hur får jag min 7-månaders flicka att sova hela natten?
-
frk Carlsson
Re: Hur får jag min 7-månaders flicka att sova hela natten?
Hej och välkommen hit 
Om du är intresserad av SHN så råder jag dig att köpa el låna boken "Internationella Sova Hela Natten" av Anna Wahlgren. Där står allt du behöver veta om hur man går till väga för att hjälpa sitt barn till det antal timmar sömn/dygn som det har rätt till
SHN är en livsfilosofi som man måste gå in till 100% för. Det finns inga genvägar, halva sätta att göra på eller egna metoder som man kan plocka ihop lite hur man vill
Det är det som är så bra, för när man "köper konceptet" så betyder det oxå att det faktiskt funkar
Barnen kommer att vakna i framtiden även fast man kurat dem, men med de verktyg som SHn tillhandahåller så är man snabbt tillbaka på banan igen.
Man jobbar både på dagen och på natten med strikta rutiner, t ex har man 3-3.5 tim mellan varje måltid - 5 måltider/dag då man proppar barnet med mat för att det sen ska vara mätt under natten och orka sova utan att vakna av hunger. Ett barn på 7 månader skall enl SHN sova 3 tillfällen/dag med ca 2-2.5 tim mellanrum , 2 kortare pass på 45 min och ett längre på 1.5 tim.Att låta natten vara mellan ca 19- ca 07 är ganska vanligt i den åldern (ser att du skriver att din flicka oftast lägger sig kl 19 så där har ni ett bra utgångsläge tänker jag).
Läs igenom boken noggrant och anpassa det schema som du skrivet ner efter hur det "ska" se ut efter de tider som din dotter har idag. Du får säkert lägga till och dra ifrån både här och där.
Välj ut ett lämpligt tillfälle för när ni ska köra kuren - 4 nätter och 3 dagar - då måste ni utesluta all aktivitet i övrigt och bara fokusera på att vara hemma och låta er dotter ta till sig det nya. Efter det 7 dgrs uppföljningsvecka då det också är viktigt att man respekterar det nya i barnets liv, så därför skall denna vecka också vara så lugn som möjligt och får inte innehålla ngr avsteg från schemat.
Här på forumet kan man få stöttning, pepp och råd från andra som kurar samtidigt som en själv eller från oss som kurat förut :thumbsup: .Det är skönt att ha under tiden
eftersom man stöter på många frågor. Läs gärna pepptråden "Livet efter kuren" som ligger på forumets startsida.
Du skriver att din dotter är liten i maten. Många barn som sover dåligt har ingen aptit helt enkelt, för att de är så slutkörda. Bara ngn dag in i kuren brukar de flesta märka hur aptiten formligen exploderar hos barnet, tack vare att det får sova och kan börja glädjas åt allt det härliga som erbjuds det
Att sluta amma är ingen match! 8) Jag slutade i samma veva som jag kurade min son när han var 5 månader. Första natten på kuren bröt jag amningen - tredje natten på kuren sov han 12 tim! Han brydde sig inte nämnvärt heller den där första natten som jag inte gav honom ngt att äta, han var fullt upptagen med att lära sig ramsan 8)
Allt handlar bara om att bestämma sig. Vill ni köra detta så gör det - vi är många här som finns till för att stötta er under vägens gång. Men som sagt - ge SHN-boken en ärlig chans först och BESTÄM er, som sagt. Känner ni minsta lilla tvekan till att köpa tänket rakt av, då ska ni låta det vara, för man måste tro på detta för att det ska funka - annars märker barnet att man inte är övertygad...och då blir det pannkaka
Så, vad säger du?
8)
Mvh Sanna
Om du är intresserad av SHN så råder jag dig att köpa el låna boken "Internationella Sova Hela Natten" av Anna Wahlgren. Där står allt du behöver veta om hur man går till väga för att hjälpa sitt barn till det antal timmar sömn/dygn som det har rätt till
SHN är en livsfilosofi som man måste gå in till 100% för. Det finns inga genvägar, halva sätta att göra på eller egna metoder som man kan plocka ihop lite hur man vill
Man jobbar både på dagen och på natten med strikta rutiner, t ex har man 3-3.5 tim mellan varje måltid - 5 måltider/dag då man proppar barnet med mat för att det sen ska vara mätt under natten och orka sova utan att vakna av hunger. Ett barn på 7 månader skall enl SHN sova 3 tillfällen/dag med ca 2-2.5 tim mellanrum , 2 kortare pass på 45 min och ett längre på 1.5 tim.Att låta natten vara mellan ca 19- ca 07 är ganska vanligt i den åldern (ser att du skriver att din flicka oftast lägger sig kl 19 så där har ni ett bra utgångsläge tänker jag).
Läs igenom boken noggrant och anpassa det schema som du skrivet ner efter hur det "ska" se ut efter de tider som din dotter har idag. Du får säkert lägga till och dra ifrån både här och där.
Välj ut ett lämpligt tillfälle för när ni ska köra kuren - 4 nätter och 3 dagar - då måste ni utesluta all aktivitet i övrigt och bara fokusera på att vara hemma och låta er dotter ta till sig det nya. Efter det 7 dgrs uppföljningsvecka då det också är viktigt att man respekterar det nya i barnets liv, så därför skall denna vecka också vara så lugn som möjligt och får inte innehålla ngr avsteg från schemat.
Här på forumet kan man få stöttning, pepp och råd från andra som kurar samtidigt som en själv eller från oss som kurat förut :thumbsup: .Det är skönt att ha under tiden
Du skriver att din dotter är liten i maten. Många barn som sover dåligt har ingen aptit helt enkelt, för att de är så slutkörda. Bara ngn dag in i kuren brukar de flesta märka hur aptiten formligen exploderar hos barnet, tack vare att det får sova och kan börja glädjas åt allt det härliga som erbjuds det
Att sluta amma är ingen match! 8) Jag slutade i samma veva som jag kurade min son när han var 5 månader. Första natten på kuren bröt jag amningen - tredje natten på kuren sov han 12 tim! Han brydde sig inte nämnvärt heller den där första natten som jag inte gav honom ngt att äta, han var fullt upptagen med att lära sig ramsan 8)
Allt handlar bara om att bestämma sig. Vill ni köra detta så gör det - vi är många här som finns till för att stötta er under vägens gång. Men som sagt - ge SHN-boken en ärlig chans först och BESTÄM er, som sagt. Känner ni minsta lilla tvekan till att köpa tänket rakt av, då ska ni låta det vara, för man måste tro på detta för att det ska funka - annars märker barnet att man inte är övertygad...och då blir det pannkaka
Så, vad säger du?
Mvh Sanna
Hej! Tack så hemskt mycket för svar!
Jag ska låna boken och försöka hitta ett bra schema för oss.
Jag tror att det kommer passa oss bra.
Tack igen för råden!
Jag ska låna boken och försöka hitta ett bra schema för oss.
Jag tror att det kommer passa oss bra.
Tack igen för råden!
-
frk Carlsson
Kanon :thumbsup:
Hojta gärna till om det är ngr frågor. Vi finns här

Hojta gärna till om det är ngr frågor. Vi finns här