Hej hopp, upp som en måne och ner som en pannkaka skulle man kunna sammanfatta det hela som utspelade sig. Jag hade laddat och förberett mig och hade attityd och spelade teater men det blev katastrof.
Frukosten var avklarad och mamman fick telefonsamtal och pratade på övervåningen och jag och barnen var kvar på nedervåningen. Barnen höll på och lekte med varandra (höll varandra i handen och gick runt, runt mellan kök, hall, vardagsrum och kök igen medan de skrattade och hade roligt). När de började avsluta det de höll på med så tyckte jag det var dags att ta tag i tandborstningen.
Jag: Om ett tag är det dags att borsta tänderna.
Stora A: Jag vill att mamma ska borsta tänderna!
Jag: Hjälp! Det är ett stort tandtroll som hoppar runt i din mun (riktat till stora A)! Det måste vi få bort!
Stora A: Stannar upp lite med nästan ett leende på läpparna, men sen så kommer: Jag vill att mamma ska borsta tänderna!
Jag: Oj, oj, oj. Hur ska vi göra nu? Vi måste till toaletten och ta fram tandborsten! Skynda er!
Stora A: Lägger sig på golvet och börjar gråta, skrika, sparkar med benen och gnälla om och om igen: "Jag vill att mamma ska borsta tänderna!"
Jag känner här att stora A börjar närma sig vanmakt. Oavsett vad jag säger eller gör nu så får jag bara svaret "Jag vill att mamma ska borsta tänderna!" (och håller båda händerna för munnen mellan varven). Lilla A börjar undra vad det är som händer och klänger på mig medan jag känner hur stressnivån stiger inom mig. Det är en fruktansvärd känsla att se ens barn må dåligt och inte veta hur jag kan hjälpa min dotter att hitta en väg ut från vanmakten och bryta det hela.
När mamman kommer ner för trappen så lugnas allt på sekunden nästan (känns det som i alla fall).
Det är jättebra tips jag har fått från er, men jag står ändå helt handfallen när det blir på den här nivån.
På kvällen så är det jag som brukar bada barnen och borsta deras tänder se till att håret blir tvättat när det är dags för det osv. Tandborstningen då brukar aldrig vara något problem av det här slaget. Nästan alltid så flyter det på bra och stora A öppnar munnen på vid gavel så att det ska gå lätt för mig att borsta hennes tänder.