Är hon magsjuk?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Tetz

Är hon magsjuk?

Inlägg av Tetz »

Tvååringen här hemma kräktes upp lunchen i lördags när hon skulle sova (ropade mamma en gång innan hon somnade, men jag gick ju inte in eftersom hon inte var ledsen eller sa nåt mer...), så hon sov i det i 1,5 h tills vi väckte henne. Sedan var det lugnt resten av dagen, men hon hade ingen vidare aptit. På kvällen kräktes hon upp vällingen och fick sedan 38,5 i temp. Sov sedan hela natten utan ett pip, och vaknade feberfri.

Igår var hon sig själv och åt bra, tills det var dags för middag. Då fick hon diarré och vägrade äta. Innan sängdags fick hon 100 ml välling och sov sedan hela natten igen. Ingen mer diarré.

Och imorse studsade vällingen upp igen efter ca 45 minuter. Hon är pigg och glad, men väldigt törstig. Hon har druckit vatten nu och ätit en riskaka.

Vad tror ni? Är hon magsjuk eller har magen bara svårt att ta emot mat efter att ha ätit som en fågelunge? Alla teorier är välkommna :)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Är hon magsjuk?

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Kräkningar och diarrér är i mina ögon magsjuka. (visst kan man få samma symptom om man är allergisk, men då reagerar man ju "bara" på det och inte på allt man får).
Om hon vill ha mycket att dricka så ge henne det! Vätska är jätteviktigt så att inte kroppen torkar ut. :!:
Vätskeersättning är oxå bra att ge för att återställa salterna. Man kan göra den själv, så slipper man köpa för dyra pengar. Sök på www.vardguiden.se (Där står visserligen att man bör undvika att blanda egen till barn, men är du bara noga så är det ingen fara.)

För övrigt så hade jag valt att ta det lugnt med mat ett tag nu 1-2 dagar, eller tills magen stabiliserat sig lite. När du väl börjar med mat så ger du BRAT-mat
B - banana (banan, hellre grön än brunprickig)
R - Rice (Ris, men inte risgrynsgröt med mjölk, mjölk är inte bra!)
A - Apple (äppel, äpplejucie är bra!)
T - Toast (vitt lätt rostat bröd, eller smörgåsrån)

Först när älsklingen slutat kräkas och diareér upphört hade jag valt att sakta överå till vanlig mat igen.

Krya på lilla älsklingen!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Tetz

Re: Är hon magsjuk?

Inlägg av Tetz »

Tack för svar! :heart:

Lillskruttan har varit väldigt hungrig idag, men jag har försökt att ge henne lite i taget för att se att hon får behålla det. Hon är väldigt företagsam och tar fram mat om jag inte agerar tillräckligt fort, så hon släpade fram broccoli ur frysen och pekade uppmanande på micron "Goccoli mamma!" :lol:

Men annars har jag gjort som du tipsar om - hon har fått äta riskakor och äpple. Och så lite av den gamla klassikern blåbärssoppa! En hyffsat normal bajsblöja har hon haft, så det känns som om det vänt [-o<
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"