Vill sluta amma - men hon tar inte flaskan!
Vill sluta amma - men hon tar inte flaskan!
Hej, jag har ammat min dotter utan större problem, men det har varit jobbigare än med första och jag känner mig lite färdig med det. Dessutom har min produktion blivit pajko. Lillis vägrade ett par dagar ena bröstet vilket resulterade i att mjölken har slutat att komma där och jag kan bara amma på det ena. Gissa hur snygg man är... Hade velat sluta helt, men hon är inte intresserad av flaska. Vi har MAM:s flaskor och har testat både ersättning, majsvälling och vanlig välling. Hon har några sugtag, tar sedan ut flaskan och vill inte ha mer! Är det någon som har något bra tips, alt vet någon bättre flaska? Tyvärr har lillis varit dålig i magen i över en vecka, måste snart kolla upp det igen, men hon bajsar en massa och jag känner att jag måste amma utöver målen för att ge henne extra vätska.
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
-
Fd Medlem
Re: Vill sluta amma - men hon tar inte flaskan!
Hej!
Ja, du kan ju inte gå runt med slagsida!
Och hon är så pass stor att en kampanj för att gasa igång det tomma bröstet är ju inte riktigt realistiskt.
Hon behöver egentligen inte flaskan längre, nu kan hon äta vanlig mat och gröt alla mål. Kanske kan du ge lite bröst på morgnarna som övergång? Vatten kan hon få i pipmugg eller läppja lite ur vanlig mugg.
Annars kan man framhärda med flaskan om man vill att den ska vara med. Två av mina har varit väldigt skeptiska mot flaskan, men ett litet knep som funkat för oss är att ha bebis på skötbordet, i varma sköna badrummet. Där ligger man och myser och tittar på något fint, och så kan man tänka sig att suga tag lite...
KAN funka. Eller så är det "ömma järngreppet" och Attityd av stål som gäller. Och att hon är rejält hungrig inför målet.
Lycka till!
Ja, du kan ju inte gå runt med slagsida!
Hon behöver egentligen inte flaskan längre, nu kan hon äta vanlig mat och gröt alla mål. Kanske kan du ge lite bröst på morgnarna som övergång? Vatten kan hon få i pipmugg eller läppja lite ur vanlig mugg.
Annars kan man framhärda med flaskan om man vill att den ska vara med. Två av mina har varit väldigt skeptiska mot flaskan, men ett litet knep som funkat för oss är att ha bebis på skötbordet, i varma sköna badrummet. Där ligger man och myser och tittar på något fint, och så kan man tänka sig att suga tag lite...
KAN funka. Eller så är det "ömma järngreppet" och Attityd av stål som gäller. Och att hon är rejält hungrig inför målet.
Lycka till!
Slagsida, haha, kunde inte ha sagt det bättre själv!
Vi har lite problem här. Lillis vill inte mat, och definitivt inte min egen! Satt nyss med god sötpotatis och fick kvälvningar och kräktes lite. Försökt länge med flaskan, både på skötbordet och med hjälp av järngreppet. Två sugtag kanske. Sedan pallade jag inte mer utan ammade henne, och då åt hon friskt! Hon var hungrig inför målet då det gått fyra timmar sedan det tidigare. Gröt går jättebra, och hon får det två ggr per dag. Frukt går ok. Hur får jag till maten och ett alternativ till bröstet? Kram.
Vi har lite problem här. Lillis vill inte mat, och definitivt inte min egen! Satt nyss med god sötpotatis och fick kvälvningar och kräktes lite. Försökt länge med flaskan, både på skötbordet och med hjälp av järngreppet. Två sugtag kanske. Sedan pallade jag inte mer utan ammade henne, och då åt hon friskt! Hon var hungrig inför målet då det gått fyra timmar sedan det tidigare. Gröt går jättebra, och hon får det två ggr per dag. Frukt går ok. Hur får jag till maten och ett alternativ till bröstet? Kram.
Vår familj förtjänar att njuta!
-
Fd Medlem
Det krassa svaret angående maten är: Det finns inget alternativ... Alla måste äta, så det är bara att fortsätta. Det kan ta ett tag. Det åker ut, det ratas. Muta gärna med lite söt fruktpuré på skedspetsen. Blanda i kallpressade oljor, så att hon får i sig fett.
Gröt av olika slag går utmärkt. Du kan ju röra i lite rotfruktpuré i gröten för att överlista henne, och allt eftersom öka menyn och mängden.
De flesta är lite skeptiska i början. Men det ger sig. Kom ihåg den där Attityden. Man får lägga sin egen oro, undran och ängslighet på hyllan, servera med stor övertygelse och helt enkelt bara skeda in maten. Har du läst om matintroduktion i Barnaboken? Det är superbra!
Lycka till!
Gröt av olika slag går utmärkt. Du kan ju röra i lite rotfruktpuré i gröten för att överlista henne, och allt eftersom öka menyn och mängden.
De flesta är lite skeptiska i början. Men det ger sig. Kom ihåg den där Attityden. Man får lägga sin egen oro, undran och ängslighet på hyllan, servera med stor övertygelse och helt enkelt bara skeda in maten. Har du läst om matintroduktion i Barnaboken? Det är superbra!
Lycka till!