Hejsan!
Nu behöver jag era råd igen.
De senaste veckorna har ju nätter och mornar fungerat kanon men dagslurarna börjat krångla. Nu har även vargtimmarna kommit tillbaka igen...

Jag gissar att det är en kombination av flera saker:
- förkylning (jag är jätteförkyld nu och tror att det kan vara på gång hos Oliver också)
- tänder (han dreglar och är lösare i magen)
- han ålar upp i knasiga ställningar i sängen och kan inte sova
De senaste dagarna har det blivit en hel del trafikering under dagslurarna. Läggningarna är glada och fina som vanligt men efter 10-30 min blir han ledsen och börjar storgråta och "ropa". Jag går då in något kliv i rummet så att jag precis kan se honom i sängen och avgöra om jag ska gå fram eller ej (han har fotänden mot dörren). Oftast handlar det då om att han krupit upp på täckeskorven och ligger i en omöjlig ställning med huvudet uppåt och bröstet mot spjälorna. Han har inte kläm på hur man backar och kommer därför inte ner igen... Då går jag snabbt fram och flyttar ner honom, stoppar om och ramsar mig ut. Då blir han nöjd och tyst och kan somna efter ett tag.
I går morse vaknade han redan 05 men somnade om av och till själv fram till 06 då han blev riktigt ledsen. När jag kom in (ninjastyle i mörkret) låg han på rygg med täcket nersparkat och trassligt vid fötterna, han var riktigt kall om benen så han hade nog legat så ett tag. Jag lade tillrätta och gick snabbt ut utan ramsa eller liknande. Han var tyst och nöjd och somnade om efter någon minut.
Igår kväll ropade han och jag hörde att han förmodligen hamnat knasigt igen. Gick in och lade tillrätta och gick ut
utan ramsa. Men den gubben gick inte! Han blev jätteledsen över att han inte fick någon lugnande ramsa så jag fick slinka in igen och ramsa ut - då blev han lugn!

Ganska intressant tycker jag att en vanlig tillrättaläggning i vargtimman inte behöver ramsa men att det behövs övriga tider!
När dessa saker händer och han hör/ser min skugga från dörröppningen brukar han bli tyst omedelbart, antagligen för att han vet att jag är på väg in för att hjälpa honom. Än så länge har det inte hänt mer än 1 ggr per lur så han tycks inte göra det som underhållning. Jag tror snarare att han vid läggningarna på dagslurarna inte kommer till ro direkt utan istället kravlar upp på täckeskorven för att kunna undersöka spjälskyddet och spjälorna samt se bättre ut.

Funderar på om jag ska ta bort täckeskorven eftersom det tycks vara den som ställer till det? Hur gör ni andra? När tog ni bort täcke och spjälskydd?
Kram till er mina kära medmammor