Stora förändringar för Lille O
-
majbrittsanna
-
frk Carlsson
Rätt tänkt! Dom har ju oxå rätt att ha en lite sämre natt/gnöla etc - precis som vi gör...men man hispar upp sig SÅ LÄTT! Men nu har vi slutat med det - eller hur? =; Nu tar vi det koolt hädanefter och räknar till 10 (minst) innan vi beslutar oss för vad vi ska göra!Katten77 skrev:ha ha, så kan man ju också se det.![]()
Du har så rätt så... man blir liksom ställd när man gjort framsteg och så plötsligt blir det ett steg tillbaka - då undrar man vad man gjort fel och så står man där och duttar och petar och joxar istället för att bara acceptera att ibland BLIR det bakslag utan att man kan rå för det.![]()
Det är ju liksom inte några robotar vi har att göra med utan yttepyttesmå människor...
Kram
Det finns dock en positv sak av att göra misstag - man lär sig av dom - och sen brukar man aldrig göra om det igen...
Låter som att ni har läget under koll. Fortsätt så. Tack själv för peppa och stöd. Ha det bra
Mvh Sanna
Halloj i vintermörkret! Fy sjutton för all snö, hoppas det inte snöar mer nu. Inte speciellt smidigt att bo på landet med låååååång och stooooor garageuppfart att skotta när man har en liten 5-månaders parvel... Och så står det på löpsedlarna att det ska bli en ruskig vargavinter.
](*,)
Idag hände något rätt läskigt här hemma. Jag gick med lillskrutten i famnen nerför trappan till bottenvåningen, när jag var nästan nere halkade jag och studsade på ryggen och rumpan nerför resterande trappsteg. När jag slog i golvet gled min älskling ur mina armar, landade på golvet och slog huvudet i nedersta trappsteget. Han började storgråta och jag blev LIVRÄDD!!! Min lilla krake... Upp med honom i famnen och trösta, det tog MAX en minut innan han tystnade men jag vill lova att det var mitt livs längsta minut någonsin!
En noggrann besiktning av hans lilla huvud visade inga märken och tackolov var han sig själv 2 min efter olyckan. Snacka om änglavakt!!! [-o< Jag själv däremot har varit rätt skakis resten av dagen, tankarna kretsar kring vad som kunde ha hänt om jag trillat högre upp i trappan, om han fallit med huvudet före i klinkergolvet osv. Och så analyserar jag honom hela tiden, man blir ju så ängslig när lilla älsklingen slagit i huvudet så man är ju superuppmärksam på hur han sover, äter osv.
Tycker att han har varit lite kinkig med maten idag; han åt knappt någon banan innan lunchluren men sov riktigt bra ändå; skarvade 3 ggr men jag fick glädjen att väcka när luren var slut, tjoho!!! \:D/
Samma sak vid kvällsgröten - med mycket tålamod och lirkande fick jag dock i honom maten till slut.
Natten som gick var kanon. Vid läggningen stånkade (!) han i 2 minuter, sedan var det tyst. Vargtimman kom som vanligt tidigt, redan 05:05. ](*,) Eftersom babyvakten inte hade kommit igår har jag sovit i soffan på övervåningen. Babyvakten fick jag hem idag men den ska stå på laddning i 10 timmar innan man kan börja använda den, så det blir att sova på soffan i natt också.
Ha ha, efter lunchluren överraskade den lilla filuren mig. Han låg och lekte i sitt rum och jag satt i hallen utanför och sågade av en gardinstång som ska vara till hans rum. Så tycker jag att det är väldigt tyst i hans rum. När jag går fram till tröskeln så har min älskling ålat nästan ända fram till tröskeln, kanske 1,5 m. Han var väl nyfiken på vad mamma sysslade med eftersom det lät så mycket ute i hallen.
Lite senare när jag håller på att sätta upp stången hör jag ett argt skrik bakom mig Då hade han ålat upp på sin lekmatta, ställt sig som ett uppochnedvänt V med fötter, händer och huvud i mattan och rumpan rakt upp. Där står han och gastar ilsket för att han inte klarar att ställa sig upp helt och hållet. 
Nu ska jag leta halkskydd till trappan på internet.
Natti natti mina vänner!
Idag hände något rätt läskigt här hemma. Jag gick med lillskrutten i famnen nerför trappan till bottenvåningen, när jag var nästan nere halkade jag och studsade på ryggen och rumpan nerför resterande trappsteg. När jag slog i golvet gled min älskling ur mina armar, landade på golvet och slog huvudet i nedersta trappsteget. Han började storgråta och jag blev LIVRÄDD!!! Min lilla krake... Upp med honom i famnen och trösta, det tog MAX en minut innan han tystnade men jag vill lova att det var mitt livs längsta minut någonsin!
En noggrann besiktning av hans lilla huvud visade inga märken och tackolov var han sig själv 2 min efter olyckan. Snacka om änglavakt!!! [-o< Jag själv däremot har varit rätt skakis resten av dagen, tankarna kretsar kring vad som kunde ha hänt om jag trillat högre upp i trappan, om han fallit med huvudet före i klinkergolvet osv. Och så analyserar jag honom hela tiden, man blir ju så ängslig när lilla älsklingen slagit i huvudet så man är ju superuppmärksam på hur han sover, äter osv.
Tycker att han har varit lite kinkig med maten idag; han åt knappt någon banan innan lunchluren men sov riktigt bra ändå; skarvade 3 ggr men jag fick glädjen att väcka när luren var slut, tjoho!!! \:D/
Samma sak vid kvällsgröten - med mycket tålamod och lirkande fick jag dock i honom maten till slut.
Natten som gick var kanon. Vid läggningen stånkade (!) han i 2 minuter, sedan var det tyst. Vargtimman kom som vanligt tidigt, redan 05:05. ](*,) Eftersom babyvakten inte hade kommit igår har jag sovit i soffan på övervåningen. Babyvakten fick jag hem idag men den ska stå på laddning i 10 timmar innan man kan börja använda den, så det blir att sova på soffan i natt också.
Ha ha, efter lunchluren överraskade den lilla filuren mig. Han låg och lekte i sitt rum och jag satt i hallen utanför och sågade av en gardinstång som ska vara till hans rum. Så tycker jag att det är väldigt tyst i hans rum. När jag går fram till tröskeln så har min älskling ålat nästan ända fram till tröskeln, kanske 1,5 m. Han var väl nyfiken på vad mamma sysslade med eftersom det lät så mycket ute i hallen.
Nu ska jag leta halkskydd till trappan på internet.
Natti natti mina vänner!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
Fy tusan va läskigt!!!
Jag blir skakis bara jag lälser ju! Vilken tur att han inte skadade sig!! 
Underbart att det går så bra för er. Så roligt att läsa om er framgångar! :thumbsup: Och visst är de ljuvliga när de börjar upptäcka världen! Ronja är så snabb nu. Lägger jag henne i köket, vänder mig om och sen vänder tillbaka så är hon redan två rum bort. Tur att Freja håller koll på var Ronja är!
Ha det så bra i natt!

Bianca
Underbart att det går så bra för er. Så roligt att läsa om er framgångar! :thumbsup: Och visst är de ljuvliga när de börjar upptäcka världen! Ronja är så snabb nu. Lägger jag henne i köket, vänder mig om och sen vänder tillbaka så är hon redan två rum bort. Tur att Freja håller koll på var Ronja är!
Ha det så bra i natt!
Bianca
-
majbrittsanna
MEN... du store tid vad läskigt
Fy bubblan. TUR att han inte föll i klinkersen och att din rygg/bakdel tog den värsta smällen (ajajaj!). Det är riktigt riktigt läskigt det där, risken att ramla med de små i famnen. Jag är ganska (läs mycket
) klumpig av mig så har tänkt mycket på det där.. bär upp och ner i trapphuset flera ggr per dag och särskilt i denna väderleken är det ju så lätt att halka. Man får verkligen gå försiktigt. Men en olycka kan ju ändå hända! För någon månad sedan när vi skulle iväg med bilen missbedömde jag avståndet och dängde (huu!!) Loas huvud i dörrkarmen när jag skulle sätta henne i bilbarnstolen. Det gick en sekund och sen gallskrik!! Som tur var lugnade hon sig också på mindre än 1 minut och ingen skada skedd men hemskt var det.
Gonattkram!!
Gonattkram!!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
He he... Gräslig jag är men det är skönt att det är fler än jag som "misshandlar" sina barn...
Skämt åsido, vad hemsk man känner sig när sådant händer. Jag är MYCKET försiktig i trappan nu vill jag lova!
Just nu har vi lite problem med matningarna. Eller snarare JAG har problem...
Oliver har kommit på att det är vansinnigt roligt att göra pruttljud med munnen när jag har stoppat in mat. Han gör det med ALLA tuggor. Jag stoppar in en sked i hans mun. Han sprutar ut maten. Jag skrapar upp så mycket jag kan och stoppar in i hans mun igen. Han sprutar ut det igen och flinar. ](*,) Jag skrapar upp. Stoppar in. Han sväljer lite. YES! NO! Han har bara hamstrat det längst in i munnen och nu trycker han ut det med tungan så det rinner som en lavaström nerför hakan och in under haklappen.
](*,) Jag skrapar upp. Stoppar in. Äntligen sväljer han! \:D/ Tar en ny sked och stoppar in i hans mun. Och så börjar det om igen. Jag överdriver nog inte om jag säger att jag just nu har ungefär 1/2 burk Sempers Kalops i håret och på tröjan.
Och dessa FLÄCKAR!!! Varför å VARFÖR kan inte haklapparna sluta tätt vid halsen? Alla hans tröjor är nerfläckade. Det är ju stört omöjligt att få bort banan- och katrinplommonfläckar. Funderar på att sluta med tygkläder och istället klä både honom och mig i sopsäckar...
Nog gnällt för den här gången.
Kram!
Just nu har vi lite problem med matningarna. Eller snarare JAG har problem...
](*,) Jag skrapar upp. Stoppar in. Äntligen sväljer han! \:D/ Tar en ny sked och stoppar in i hans mun. Och så börjar det om igen. Jag överdriver nog inte om jag säger att jag just nu har ungefär 1/2 burk Sempers Kalops i håret och på tröjan.
Och dessa FLÄCKAR!!! Varför å VARFÖR kan inte haklapparna sluta tätt vid halsen? Alla hans tröjor är nerfläckade. Det är ju stört omöjligt att få bort banan- och katrinplommonfläckar. Funderar på att sluta med tygkläder och istället klä både honom och mig i sopsäckar...
Nog gnällt för den här gången.
Kram!
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
-
majbrittsanna
Hahaha
Förlåt att jag skrattar, men du vet, finns inget som igenkänningshumor
Loa håller nämligen på med det där pruttandet ibland också.. inte så mycket (ännu
) men en del. Hamstrande ägnar hon sig dock åt!! Och ett otroligt kladdande, efter varje måltid har hon mat ja, på hela tröjkanten, samt ändå bak i nacken och nackhåret. OCH underlaget i babysittern som nu är så j-a äckligt för jag kan inte tvätta det efter VARJE måltid, då tar handdukarna slut på 2 dagar typ. Ändå har vi världens lager och jag ränner i den där tvättstugan JÄMNT. Hon har även en faiblesse för att nysa under måltid, vilket resulterar i att skåpluckorna två ggr per dag sprayas med gröt alternativt puréer av diverse slag.
Idag när VI dammsög, rundade jag ett hörn och missade att vi var två som for runt och inte bara en, Loas lilla huvud fick sig återigen en törn
Hon kan lätt skylla på mig om hon inte får alla rätt på framtida matteprov
Kram!
Idag när VI dammsög, rundade jag ett hörn och missade att vi var två som for runt och inte bara en, Loas lilla huvud fick sig återigen en törn
Kram!
Ha ha ha.... Nysningarna ja.... dem glömde jag... Oliver nyser inte på köksluckorna. Oliver nyser på MIG!
Och så sätter han i halsen: hostar och hackar och ut med tungan så han ser ut som den där snubben i Kiss (eller vad de nu hette). 
Fniss, stackars Loa. Vi får börja ha hjälm på våra småtroll.
kram
Fniss, stackars Loa. Vi får börja ha hjälm på våra småtroll.
kram
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
-
majbrittsanna
Mm borde kanske skaffa hjälm för att rädda de där matteresultaten. Har man en mamma som kallas "Dunderklumpen" finns det faktiskt fog för extremåtgärder..
Varför bor du inte i Stockholm Catarina?! Det hade varit kul tycker jag 
Natten (och kvällen) som gick var ganska intressant;
1) Läggningen var tyst och fin men efter en stund började han hacka och smågråta. När det gått 15 minuter (det är mycket för att vara min lilla gosse) var han riktigt ledsen!
Så jag tänkte att han kanske kravlat upp i spjälskyddet igen och gick alltså in till honom. Han var mycket ledsen men låg som han skulle. För säkerhets skull flyttade jag ner honom och stoppade om täcket lite extra. Men jag kände mig rätt förvirrad, varför var han så ledsen? Så jag stod där och tvekade och hyschade (?!) och insåg plötsligt att jag hade ca 200 vargar som flåsade runt spjälsängen. Så jag samlade raskt ihop dem och marscherade ut med dem under armen, samtidigt som jag ramsade glatt och betryggande. Skrutten blev tyst redan på första ramsan
. Väl utanför dörren sneglade jag på vår radio och så slog det mig; jag hade inte dragit upp volymen tillräckligt så Oliver hörde förmodligen inte musiken in till sig genom den stängda dörren! Det var såklart därför han blivit orolig och ledsen - han saknade de vanliga husljuden!
Så jag drog upp volymen till "det vanliga" och efter 2 min sov min lilla ängel. 
2) Jag lade mig rätt tidigt men precis när jag skulle somna hörde jag Oliver i babyvakten. Eller snarare; jag hörde att han bökade runt i sängen. Han sa inte ett ljud men han möblerade om i säkert 30 min innan det blev tyst. Snacka om att det är bra ljud i babyvakten!
3) Vaknade kl 01 av att Oliver pep. Han gnällde lite, det kom ett "Eeeeeh?" men efter någon minut var det helt tyst igen så han somnade tydligen om.
4) Klockan ringer 06.30. Herregud, har något hänt med gossen? Han brukar ju väcka mig redan vid 5-tiden? Rusar upp på övervåningen, öppnar dörren försiktigt och får äran att göra glad morgon för en mycket glad och nöjd liten räka!
\:D/
Sedan måste jag berätta att vi hade en FANTASTISK lunchlur igår! Lite mummel i skarvarna men jag behövde inte ramsa en enda gång och fick väcka när luren var slut! \:D/ Hoppas att dagens lunchlur blir lika bra! [-o<
Kram!
1) Läggningen var tyst och fin men efter en stund började han hacka och smågråta. När det gått 15 minuter (det är mycket för att vara min lilla gosse) var han riktigt ledsen!
2) Jag lade mig rätt tidigt men precis när jag skulle somna hörde jag Oliver i babyvakten. Eller snarare; jag hörde att han bökade runt i sängen. Han sa inte ett ljud men han möblerade om i säkert 30 min innan det blev tyst. Snacka om att det är bra ljud i babyvakten!
3) Vaknade kl 01 av att Oliver pep. Han gnällde lite, det kom ett "Eeeeeh?" men efter någon minut var det helt tyst igen så han somnade tydligen om.
4) Klockan ringer 06.30. Herregud, har något hänt med gossen? Han brukar ju väcka mig redan vid 5-tiden? Rusar upp på övervåningen, öppnar dörren försiktigt och får äran att göra glad morgon för en mycket glad och nöjd liten räka!
Sedan måste jag berätta att vi hade en FANTASTISK lunchlur igår! Lite mummel i skarvarna men jag behövde inte ramsa en enda gång och fick väcka när luren var slut! \:D/ Hoppas att dagens lunchlur blir lika bra! [-o<
Kram!
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
-
majbrittsanna
Men jisses va kul \:D/ \:D/ Såna framsteg :thumbsup: Måste kännas så jäkla skönt att den där förbannade lunchluren börjar ge sig! Och vargisen också! Snacka om att trägen vinner Det är mitt SHN-mantra

Hej på dej och tack för sist, fint ni bor! Nu har vi börjat kura...första natten just nu. Nervöst! Läggningen tog 1,15 och sen har hon vaknat två ggr. När jag buffat i 45 min och hade kramp i handen och tvivlade på allt tänkte jag på hur himla smidigt det var när du la Oliver. Detta ska jädrar gå...så vill jag också ha det!!
Ha en bra helg!
Ha en bra helg!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Och till Jacob född 151128-SM från start
Godmorgon allihopa!
Så sitter man här i vaaaaaaaargtimmen igen.... Började redan 05:05 idag. ](*,)
Gårdagens lunchlur gick sisådär, han klarade 2 skarvar själv men sedan gick det inte, trots ramsa. Han sov 1 1/2h totalt så det var hyfsat iaf. OCH att han klarade en del skarvar utan panikskrik är ett stort steg i rätt riktning... :thumbsup:
Nattningen blev ÄNNU intressantare än den förra natten:
Först var han tyst, sedan låg han och sjöng och jollrade, men efter kanske 20-25 min började han gråta och bli mer och mer ledsen. Så efter kanske 5-10 min gav jag upp och tänkte att NÅGOT måste ju vara fel?!
Så jag tassar in i mörkret. Och upptäcker att min lilla älskling har lyckats vända sig på rygg och hamnat liksom snett uppåt i spjälsängen så att han ligger med huvudet inknölat i ena hörnet i en alldeles omöjlig ställning.
Inte konstigt att han var ledsen! Jag lade honom snabbt tillrätta medan jag lugnt mumlande "att det här fixar mamma" och därefter ramsade jag mig ut. Tystnad. 
Har hört honom ett par ggr på kvällen och natten i babyvakten men det har bara varit något enstaka rop eller gnäll som tystnat direkt. Vet inte om detta är ett nytt fenomen eller om han alltid gjort så men att det är först nu jag hör det iom att babyvakten har så bra ljud. Kanske en kombination av båda...
Babyvakten ja....
Om det är någon som ska köpa en babyvakt så kan jag VARMT rekommendera Philips Avent 498. Jag köpte min på www.barabus.se då de just nu hade kampanjpris; 795 kr!
- Ljudet är KRISTALLKLART, både när vi hör Oliver och även när man använder Talkback-funktionen.
- Inga störningar. Med den förra babyvakten brusade och knastrade det när man kom nära andra elektronikprylar. Dessutom höll man på att få en hjärtattack när sändningarna började då det brusade till något fruktansvärt. Inte så trevligt när man ligger och sover...
- Båda enheterna kan drivas med både batterier och nätadapter. Nätadapter är ju en nödvändighet om man använder babyvakten som vi gör, dvs 12h varje dygn.
- Laddningsbara batterier i föräldraenheten. När enheten står i laddningsstället drivs alltså enheten via elnätet samtidigt som batterierna laddas.
- Känslighet (hur högt ljud som krävs för att sändning ska påbörjas) och volym justeras på föräldraenheten så man behöver inte gå in till sin älskling när man vill justera dessa. Volymen för Talkbackfunktionen justeras på babyenheten.
Sådärja, då har man gjort lite reklam för Philips, undrar om man kan kräva provision från dem?
Så sitter man här i vaaaaaaaargtimmen igen.... Började redan 05:05 idag. ](*,)
Gårdagens lunchlur gick sisådär, han klarade 2 skarvar själv men sedan gick det inte, trots ramsa. Han sov 1 1/2h totalt så det var hyfsat iaf. OCH att han klarade en del skarvar utan panikskrik är ett stort steg i rätt riktning... :thumbsup:
Nattningen blev ÄNNU intressantare än den förra natten:
Först var han tyst, sedan låg han och sjöng och jollrade, men efter kanske 20-25 min började han gråta och bli mer och mer ledsen. Så efter kanske 5-10 min gav jag upp och tänkte att NÅGOT måste ju vara fel?!
Så jag tassar in i mörkret. Och upptäcker att min lilla älskling har lyckats vända sig på rygg och hamnat liksom snett uppåt i spjälsängen så att han ligger med huvudet inknölat i ena hörnet i en alldeles omöjlig ställning.
Har hört honom ett par ggr på kvällen och natten i babyvakten men det har bara varit något enstaka rop eller gnäll som tystnat direkt. Vet inte om detta är ett nytt fenomen eller om han alltid gjort så men att det är först nu jag hör det iom att babyvakten har så bra ljud. Kanske en kombination av båda...
Babyvakten ja....
Om det är någon som ska köpa en babyvakt så kan jag VARMT rekommendera Philips Avent 498. Jag köpte min på www.barabus.se då de just nu hade kampanjpris; 795 kr!
- Ljudet är KRISTALLKLART, både när vi hör Oliver och även när man använder Talkback-funktionen.
- Inga störningar. Med den förra babyvakten brusade och knastrade det när man kom nära andra elektronikprylar. Dessutom höll man på att få en hjärtattack när sändningarna började då det brusade till något fruktansvärt. Inte så trevligt när man ligger och sover...
- Båda enheterna kan drivas med både batterier och nätadapter. Nätadapter är ju en nödvändighet om man använder babyvakten som vi gör, dvs 12h varje dygn.
- Laddningsbara batterier i föräldraenheten. När enheten står i laddningsstället drivs alltså enheten via elnätet samtidigt som batterierna laddas.
- Känslighet (hur högt ljud som krävs för att sändning ska påbörjas) och volym justeras på föräldraenheten så man behöver inte gå in till sin älskling när man vill justera dessa. Volymen för Talkbackfunktionen justeras på babyenheten.
Sådärja, då har man gjort lite reklam för Philips, undrar om man kan kräva provision från dem?
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19