7 man svar att mata

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
knyttet

7 man svar att mata

Inlägg av knyttet »

hej, min dotter pa 7 manader ALSKAR mat men vi har kommit in lite i en ond cirkel da hon oftast blir ledsen under matningen. Vart mat schema ser ut sa här;

7h ammning
8h bovete gröt (1,5dl vatten + 1,5msk mjöl) med 1/3 mosad banan och ngra matskedar pumpad mjölk
11.30h grönsakspuré med ris el potatis (ca 1dl) o nagra droppar raps/olivolja + 2msk kött/fisk/linser och ca 2-3msk 10% yoghurt till efterätt och vatten att dricka (vill oftast ej ha vatten)
14h amning
17h grönsakspurée (ca 1,5dl) och Fruktpurée (ca 1dl)
18.30h 240 ml hirsvälling (ersättining blandat med hirsmjöl)

Hon väger över 10kg...

morgon gröten är aldrig nagra problem, men lunchen och middagen är ibland lite krangliga da hon verkar vara jätte hungrig och gapar alltid som en liten fagel unge men ganska ofta börjar hon grata efter halva portionen. Om jag inte langar in skedarna i en rasande fart blir hon ilsken som ett bi, men sen verkar det som hon iallafall inte vill ha mer helt plötsligt. Sedan kastar hon sig pa efterätten, och har jag inte trugat i henne lite mer av grönsaker och kött sa vill hon gärna äta tre ggr sa mkt yoghurt och frukt än mat. Jag är rädd att ge henne sötad tand om jag ger för mkt frukt och mjölkprodukter ska man ju undvika tills 12man...Men det verkar pa ngt vis som om hon har fattat att det kommer ngt godare efter och om man börjar illskrika sa slutar mataren men grönsakerna och ger en sött. Det värsta är pa lunchen när yoghurten är slut, da gapar hon och sa kommer det ingt mer, da blir hon sa besviken och ledsen att det är ett himmla sja att försöka avdramatisera och fokusera pa ngt annat. Jag känner mig jätte hemsk, som om jag inte lät henne äta sig mätt. Men hon äter ju duktigt av grönsakerna tills hon absolut inte vill ha mer (och där trugar jag alltid lite extra) och när man väl har lyckats fa henne att fokusera pa ngt annat sa verkar hon ju mer än nöjd fram till nästa mal (jag menar om hon inte fick tillräckligt sa skulle hon väl bli grinig innan nästa matning)

Borde jag slopa efterätt och ge frukt pa mellanmal (alltsa aldrig i sammband med maten)? Eller borde jag lata henne äta tre ggr mer frukt än mat tills hon är nöjd? (om det är möjligt...en ggn at hon en hel banan till efterrätt)

Det känns som om hon helt klart har fatt daliga associationer till maten och börjar ofta grata sa fort jag sätter henne i matstolen, sen blir hon lugn om maten kommer tillräckligt fort och är tillräckligt god. Da äter hon som en varg och vid varje tugga säger hon "nam, nam"! Det är uppenbart att hon gillar att äta sa jag skulle sa gärna vilja att matstunderna blir lugna och trevliga.

Tack pa förhand
Hälsn. Stina
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Stina! Grattis till ditt glada matvrak! :lol:
Jag tycker att du ska mata på i en rasande fart, det är många så som blir irriterade och otåliga om det går för sakta.
Jag skulle inte känna behov av restriktioner kring frukt i den här åldern (inte för några friska barn). Men häll gärna lite fina fetter i fruktpuren, kallpressad linfröolja eller likande ger mättnad och är bra på många vis.
De är födda med en smak för det söta det är mänsklighetens överlevnadsgrant, men gott om frukt nu gör henne inte till sockerjunkie i vuxen ålder.
Du kan försöka ge henne sötma i maten, använd rotfrukter som sötpotatis och palsternacka brukar vara populärt. Då får hon sötman där.
Ställ undan desserterna utom synhåll under måltiden.
Och komplettera gärna med lite plockmat till henne nu, en skorpa, ett par äpplebitar, mandarinklyftor, rivna pannkakor, kokta bitar rotfrukt, små biter köttbullar och fiskbitar, avokadobitar, bananbitar, katrinplommon, russin, riskakor...
Sätt gärna en sked i handen på henne också, så kan hon "skopa in" lite, dvs hålla sig sysselsätt medan du petar in mat.

Det är mina spontana tips!

Lycka till - och håll måltiderna korta!

Kram
Ulrika
inger
Kontakt:

Du har fått jättebra råd

Inlägg av inger »

Vill bara inflika att det finns havreyoghurt om du vill vara lite restriktiv med mjölkprodukter.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
knyttet

Inlägg av knyttet »

Ah tack sa jätte mycket för ditt svar.

Jag trodde att jag kanske stressade henne när jag kastade in maten i munnen, men hon gapar sa stort och blir sa arg om det ej kommer ngt sa jag körde sa ända. Skönt att veta att jag kan fortsätta med detta.

När det gäller plock maten sa tror jag det skulle vara toppen! Precis vad hon vill!! Men hon har inga tänder och kan ej sitta ännu (matar i babysittern) och när jag provade att ge henne en riskaka att suga pa bet hon av en rejäl bit som hon sedan försökte svälja men satte i halsen. Efter det blev jag lite rädd att ge henne bitar, hon verkar inte tugga/mosa utan försöker suga och svälja. Är det inte farligt med russin tex? Riskakan tyckte jag verkade läskig. Hur stora äpple bitar menar du att man kan ge? Hur mosar hon sönder ett ratt äpple innan hon sväljer...?

Tusen tack igen,
Stina
knyttet

Inlägg av knyttet »

tack för tips om havreyoghurt, ska försöka hitta detta! Later jätte bra!
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Vi bullade upp med kuddar bakom ryggen och på sidorna i en sån där billig stol med bricka framför. Det gick jättebra :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Och vår dotter har knappt några tänder än (14 månader) och hon har typ ätit själv sedan 7-8 månader. Kanske ska du inte ge henne dom hårdaste bitarna utan kolla vad som känns lite mjukare som hon kan tugga med gommarna :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
knyttet

Inlägg av knyttet »

Alltsa jag har försökt sätta henne i den där vanliga ikeastolen med bord framför men hon bara lutar sig framat och kastar sig bakat och at alla hall (trots kuddar och filtar) och tycker tillslut att den är väldigt obekväm när hon inte kan röra sig. Men vi kanske bara maste träna lite mer...(jag övergav den da hon matningen blev lite kaos och vi ville göra allt sa trevligt och bra som möjligt)

Jag ska prova lite välkokta grönsaker imorgon, hihi spännande!

Tack för svaren.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

De mosar det mesta fint mot gommen. Det är klart att mandel kan vara en utmaning, men mjuka saker och saker som blöts upp går fint. Risken att sätta i halsen finns ALLTID - med allt. Men man kan ändå inte leva på puré. Munmotoriken måste få en chans och det får den bara genom övning.
Jag skulle ge henne äpplebitar storlek klyftor, som hon hon gnaga på. Äppleskruttar går också fint. Bananbitar, som sagt. Mjuka päron är poppis.
När pincettgreppet är på plats kan hon få mindre saker, som hon kan ta mellan tumme och pekfinger.
Och ger er i kast med den riktiga stolen, skule jag säga. Det är en vanesak. Är hon sju månader ska det inte vara några prpblem att sitta i den, möjligen med lite rullade handdukar eller något annat smart som stöd.

Hoppas att ni har havreyoghurt i Paris! Se upp med sockret där bara, i Sverige har det precis lanserats en osötad variant, förr har alla varit sockrade. Och det kan man ju leva utan när man är 7 månader...

Hurra för matglädjen!

Ulrika
knyttet

Inlägg av knyttet »

Tack tack igen. Toppen att veta vad man kan ge utan att behva vara rädd att det är farligt.

Imorse hade vi världens mysigaste frukost! Jag satte henne i höga stolen med bord. Efter gröten fick hon en riskaka att gnaga pa (trots min noja) medans jag at frukost. Hon var saaa NÖJD :D Hon pillade och gnagde och smaskade (hosta lite när det kom fôr mycket i halsen men ingen fara) och man riktigt sag hur stolt hon var att äta frukost tillsammans vid bordet!!

Det gick faktiskt mkt lättare med stolen när jag satte pa bordet (har kört utan bord innan)

Ska nu ga pa jakt efter havre yoghurt, de har rätt mkt samma märken här pa ekologisk barnmat (HIPP, HOLLE etc) sa kanske att det finns. Jag sag till exempel att det svenska märket OATLEYs havremjölk finns, men det var salt i den...kan man ge ända??

Tack och kram
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ja, du kan ge henne den, Oatly. Det ÄR lite salt i, men det är pyttelite. Och BVC strösslar råd här hemma att nu (runt 7-8 månader) är det inte lika kinkigt med salt i maten för de små. njurarna ska ha hunnit i kapp. Men man ska förstås inte salta på maten eller ge helfrabrikat med en massa salt i. En skvätt havremjölk med yttepytte salt i går dock fint.
Oatly har precis lanserat en HAVREGURT :lol: här hemma, naturell. Hoppas ni får den också!

Ulrika
knyttet

Inlägg av knyttet »

Hmm, det fanns ingen havregurt men jag hittade en annan havre dessert. Den innehaller dock fôljande;
85% havredryck (vatten, havre 11%, solrosolja, salt), koncentrerad vindruvsjuice, icke modifierad majsstärkelse, xanthangummi, icke rafinerat havssalt
Verkar ju lite lâskigt med gummi osv, eller vet ngn vad det är?

Min barnläkare sa att jag skulle sluta amma vid lunch malet och ge en yoghurt istället efter maten, men man kanske bara ska strunta i det hela och ge frukt? Eller behöver bebisarna överhuvudtaget mjölkprodukter när man slutar amma? Jag tycker hon far sa mkt "mjöl" (bovete/havremjöl t frukost, rismjöl t lunch, hirsmjöl i kvâllsvällingen) kanske blir fôr mkt att ge havre till dessert ocksa?

Vad är det annars fôr nârings skillnad pa bovete-, hirs-, havre-, majs- och rismjöl? Är det ngt som är att föredra eller ska man bara variera?

tack tack
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

xanthangummi är ett stabiliseringsmedel som görs av majs. Ja, det låter sjukt med gummi, men det är alltså inte gummi av råolja vi talar om :lol:
Mig veterligen finns inga betänkligheter kring att konsumera lite xanthangummi, om man inte har problem med majs.
Du behöver inte ge henne mjölkprodukter.
Man kan om man vill OCH är väldigt uppmärksam på eventuella symptom. Det vill säga; kräkningar, lös mage, nedsatt immunförsvar, öronproblem, slemmighet, eksem och hudrodnader. Då kan man testa att HELT utesluta mjölk.
Kalcium kan man få i sig ändå, genom gröna grönsaker och senare ev ett tillskott.
Men nu är vi inne på min käpphäst, som är just mjölkprodukternas dominans, och det var inte det du bad om egentligen, så du ska slippa föreläsningen :roll:
MEn låt henne gärna slippa komjölk upp till året åtminstone.
Frukt är utmärkt som dessert. Ha ev lite olja, exempelvis kallpressad linfröolja i fruktmosen, så får hon bra fett.
Eller mosa med avokado.
De mjölsorter du använder är utmärkta. Variation är alltid bäst, både ur näringssynpunkt och för att undvika allergier.
Så fortsätt variera. Bovete, hirs, amaranth, kikärt, quinoa - det finns all sköns mjölsorter att experimentera med. Och de är alla naturligt glutenfria. Om du fortfarande ammar kan det vara en poäng att hon exponeras för glutenhaltiga mjölsorter (vete, råg, korn) i mindre mängder, under skydd av amningen. Det ser ut att kunna minska risken för glutenallergi.
Det kan räcka med att gnaga på en skorpa, få en pannkaka med vete i nån gång i blanda. Måste inte vara macka varje dag....

Bonne chance! (säger man så?!) :oops:
knyttet

Inlägg av knyttet »

Ah tack sa jâtte mycket, du är toppen!

Jepp, bonne chance är helt rätt :D

Ha det sa fint!
knyttet

Inlägg av knyttet »

Föresten, du far gärna dra mjölkprodukts föreläsningen om du vill (eller kan jag kanske hitta den ngnstans...)

Jag har själv haft otroliga magproblem sen jag var liten med regelbundet fruktansvärt onda kramper i tarmarna och ofta lös i magen. Vi var hos ngra magläkare när jag var liten men de kunde inte hitta ngt fel. Nu pa äldre dar har det försvunnit da jag är försiktigt med
MJÖLK (dock ej mjölkprodukter generellt, yoghurt är tex toppen)
frukt
vitt mjöl
socker (godis, kakor och bullar, huuuu ajajaj)
Om jag överdoserar ngt av följande kommer kramperna tillbaka direkt!

Igar när jag testade lillans nya havredryck och tog mig ett stort glas samt smakade pa havredesserten fick jag direkt ont ont ont....

Jag skulle gärna vilja att min älskling far slippa dessa bekymmer och därför är jag nyfiken pa vad jag maste ge henne och vad som kan tas bort. Själv verkar jag ju tex tala yoghurt bättre än havredryck. Jag tycker ocksa att bovetgröten känns bättre i magen än havregrynsgröt.

Vad tror du om det hela?
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"