Tips pâ bra plockmat?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Tips pâ bra plockmat?

Inlägg av Sarisparis »

Vâran lillebror har ledsnat rejält pâ att bli matad (högst förstâeligt dâ han är drygt tio mânader nu). Mâltiderna har blivit rejält kladdiga historier dâ skedar ryker all världens väg och innehâllet hittas längs med väggar, golv, fönster och gardiner... :roll:

Sâ jag tror stenhârt pâ plockmat, men jag har ingen som helst inspiration! Lilleman gillar smâ brödbitar med smör pâ, smâ skinkbitar, osv, men jag har svârt att komponera ihop en hel mâltid till honom som han kan fâ i sig själv (jag räknar dock med att kunna hiva in lite puré tex skedvis medan han är upptagen med 'sin' mat).

Sâ, har nâgon nâgra bra plockmattips? Killen har âtta fina tänder.

Tack pâ förhand!
helamig

Inlägg av helamig »

Har du sökt på plockmat här på forumet. Vet ju att det finns en del här men har inte koll nu på rak arm.

Jag har gett min dotter. Tomat, majs, ärtor, laxbitar, andra sorters fisk, strömming, makrill i tomatsås, köttfärssås, kyckling, kött, korv, fiskbullar, cremefraich, avokado, pasta, spagetti, frukt i alla varianter, risifrutti, potatis, potatismos, ris, ost, leverpastej,

Lite tips iaf

:D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

kokt morot, broccoli
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

I den åldern diggade Bebis att få en STOR bit gurka att gnaga på. En tomathalva att suga i sig och en hel mjuk persika att sätta tänderna och äta med hela ansiktet. Jag har även sett att andra ger sina små smoothies med sugrör- det är ju alltid skojigt att slurpa i sig maten...Vi prövade det härborta först när min son var över året och det gick superbra.

Jag har även läst att man kan ge "icke-plockmat"- typ potatismos, vispadgrädde i klickar, smörkuber.
Kanske kan vara ngt?

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

âh vad rara (och snabba!) ni är! Tack! :D :heart:

jag brukar vara duktig pâ att använda sökfunktionen, men den här gângen föll det helt ur huvudet... :roll: Men nu har jag gjort det och jag gjorde en massa fynd. Gillar särskilt den här trâden, ger ett utdrag ur ett underbart AW svar som snart ska testas.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6650

annawahlgren skrev
Det är riktigt att små barn vill ha "ren" mat och kunna plocka i sig den själva. Tre högar på lilla tallriken är en bra utgångspunkt. Det kan vara fler också, fem eller sex eller sju En "hög" kan vara en småskuren smörgås - på vitt bröd i början - med kletigt, nyttigt pålägg som inte går att pilla bort, som messmör, leverpastej, mjukost. En annan hög kan vara pasta. Mitt barnbarn fick pastasnäckor i dag och petade i sig dem genom att sätta pekfingret i "gropen" och stoppa till munnen. Otroligt intressant! Det var första gången. Vilken fingerfärdighet En tredje hög kan vara ärtor, som brukar vara populärt inte minst för det fina pincettgreppets skull. Och man ska inte glömma att skära lite vackert. Rökt kalkon eller skinka i skivor t ex kan man göra vackra snirklor av, som går att suga i sig som spagetti. Glufsande av tomatklyftor kan man själv inspirera till genom att sätta en klyfta framför tänderna som röd käft. Jag lovar, då härmas det! Och innanmätet, det nyttiga, försvinner ner i magen.
Inspirerande, eller hur? :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: :P /Luvisen
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Liten rapport.

Lilleman älskar att äta själv :D Numera har vi bara fläckar pâ golvet (det som ramlar ner), men det känns verkligen marginellt.

Och idag fick jag till den lugnaste mâltiden pâ länge, av en ren slump. Jag hade râkat bjuda in folk pâ lunch med cirka en timmes varsel och skulle pâ den tiden hinna väcka och mata och byta pâ lillebror och improvisera en mâltid för tvâ vuxna och tvâ barn. Satte dâ lillebror i sin stol inne i köket (litet kök utan matplats), istället för i allrummet där vi äter vanligtvis. Kunde sâ pâ sâ vis stâ och mata lillebror samtidigt som jag lagade mat vid spisen. Och lillen ât i lugn och ro, höll ett öga pâ vad jag hade för mig men försökte inte klättra ur stolen som han annars alltid gör.

Tror att jag hittat ett vinnande koncept :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:-({|= =D> =D> /Luvisen
SM rookie
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Finfint! :thumbsup:

Bonustips: Mina barn har gått över till att äta det vi äter vid ca 11 mån. :D Det mest bara blev så att de fick sitt potatismos precis före maten och sedan satt med och plockade och efter hand blev de mindre och mindre intresserade av potatismoset så då slutade vi göra potatismos. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"