Härligt bra svar. Tack!
I torsdags så tvättade jag håret på stora A och det var bara protester ("jag vill mamma ska tvätta håret", "jag vill mamma ska tvätta håret", osv), men jag pratade lugnt och genomförde tvätten och sedan så plockade jag upp henne och hon lugnade sig medan jag pratade med henne. Rätt eller fel så kände jag att jag behövde genomföra det för att bryta mönstret.
I fredags så fick stora A tvätta lilla As hår, vilket stora A uppskattade.
I lördags så pratade jag och stora A om hårtvätten och att hon är stor att hon själv kan tvätta håret, varför det är bra att kunna tvätta håret, osv. Detta budskap uppskattades, men stora A tyckte gravallvarligt att det var så jobbigt att komma åt i nacken (hon har långt hår) så det fick jag göra.
I söndags (dvs igår) så var det dags för hårtvätt igen och den här gången så var hon helt med på noterna, men när det väl kom till kritan så skulle jag först blöta håret i nacken och sedan resten av håret. När det var dags för schampo ville först stora A schamponera håret själv. Schampot skulle vara en klick på en tvättlapp och sedan lade hon tvättlappen utvikt på huvudet (med schampot mot håret) varefter hon ville att jag skulle gnugga in schampot. När det var dags för sköljning + balsam + sköljning så slutade det med att det var jag som gjorde även det. Så jag fick genomföra hela hårtvätten, men hon hade kontroll över läget hela tiden. Jag antar att det spelade en stor roll i det hela?
Det känns oerhört underbart att ha gått från läget i torsdags till hur det var igår, men samtidigt så väntar jag bara på att det blir ifrågasättande/testande igen.
Om det händer ska jag se till att plocka fram ditt tips Susan!