Bara mamma får tvätta håret

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Datornörden

Bara mamma får tvätta håret

Inlägg av Datornörden »

Jag brukar bada barnen (3.5 år och 1.5 år, ibland kallade stora och lilla A) på kvällen och de älskar att bada. Tyvärr så vägrar stora A att jag tvättar hennes hår, det är bara mamma som får göra det.

Om det kommer på tal att jag ska tvätta håret (behöver bara nämna det) så börjar stora A skrika/gråta att hon inte vill tvätta håret (även viss armviftning kan förekomma) alternativt att mamma ska göra det. När mamma tvättar håret så kan det förekomma viss protest som snabbt lägger sig.

Jag vill kunna genomföra hela badprocessen med hårtvätt utan skrik och gråt, det ska ju vara roligt att bada. :(

Är det så enkelt att jag bara ska mobilisera min attityd och genomföra hårtvätten oavsett protester?

Eller ska jag helt enkelt säga entusiastiskt "Idag ska du få tvätta håret själv! Du är ju så stor nu, lilla A är ju så liten så hon har ju inte lärt sig det än!" och låta stora A blöta håret, schamponera, osv? (Men då uppstår ju direkt frågan hur man hanterar ifall hon skulle tvärvägra, några tips?)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nu har ju jag dålig koll på hur gamla barnen är ifråga men här hemma tvättar de stora håret på de små och de stora tvättar håret själva.

Emil som är 5 år tvättar alltså håret själv, Sigge som är tre år tvättar håret på sig och på sin lillasyster som är 1 år och 5 mån. På så sätt behöver vi föräldrar inte blanda oss i hårtvätten alls även om de inte protesterar om vi gör det.

Kanske dags att överlåta hårtvätten till lilla/stora barnet? För att du som förälder helt enkelt inte kan eller kommer ihåg hur man gör? Då brukar även små motsträviga typer ta saken i egna händer.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Datornörden

Inlägg av Datornörden »

Tack för ett bra svar! :)

En fråga dock. Hur hanterar jag protester? Tex jag konstaterar att det är dags att tvätta håret, men att jag inte kommer ihåg hur man gör. Om då svaret blir tex "Jag vill att mamma ska tvätta håret!" eller "Jag vill inte tvätta håret!" (frågar och ifrågasätter varför man ska göra på det nya sättet, dvs att man tvättar själv och inte mamma), vad är en plan B då?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Då hade jag slagit dövörat till och satt en liten klick schampo på barnets fot och börjat schamponera den, men sen undrat om det verkligen är där det ska schamponeras! Det gäller att inte höra allting och sen får man spela teater. Se det som en utmaning i positiv anda.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Datornörden

Inlägg av Datornörden »

Härligt bra svar. Tack! :)

I torsdags så tvättade jag håret på stora A och det var bara protester ("jag vill mamma ska tvätta håret", "jag vill mamma ska tvätta håret", osv), men jag pratade lugnt och genomförde tvätten och sedan så plockade jag upp henne och hon lugnade sig medan jag pratade med henne. Rätt eller fel så kände jag att jag behövde genomföra det för att bryta mönstret. :(

I fredags så fick stora A tvätta lilla As hår, vilket stora A uppskattade. :)

I lördags så pratade jag och stora A om hårtvätten och att hon är stor att hon själv kan tvätta håret, varför det är bra att kunna tvätta håret, osv. Detta budskap uppskattades, men stora A tyckte gravallvarligt att det var så jobbigt att komma åt i nacken (hon har långt hår) så det fick jag göra. :)

I söndags (dvs igår) så var det dags för hårtvätt igen och den här gången så var hon helt med på noterna, men när det väl kom till kritan så skulle jag först blöta håret i nacken och sedan resten av håret. När det var dags för schampo ville först stora A schamponera håret själv. Schampot skulle vara en klick på en tvättlapp och sedan lade hon tvättlappen utvikt på huvudet (med schampot mot håret) varefter hon ville att jag skulle gnugga in schampot. När det var dags för sköljning + balsam + sköljning så slutade det med att det var jag som gjorde även det. Så jag fick genomföra hela hårtvätten, men hon hade kontroll över läget hela tiden. Jag antar att det spelade en stor roll i det hela?

Det känns oerhört underbart att ha gått från läget i torsdags till hur det var igår, men samtidigt så väntar jag bara på att det blir ifrågasättande/testande igen. :(

Om det händer ska jag se till att plocka fram ditt tips Susan! :)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härlig läsning! Allt löser sig om man inte gör så stor sak av det hela. Att små barn vill att den ena föräldern ska göra vissa saker går oftas att avleda med teater och att man låtsas att man inte kan. På så vis får ju barnet ta lite mer ansvar och vägleda vilket brukar uppskattas.

Så vänta inte på nästa ifrågasättande, kör på som om det är den självklaraste saken i världen att du och tösabiten tvättar håret tillsammans. För det är det ju, eller hur?

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"