Ronja, vår rövardotter! :D

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:D Här kanske vi inte är så moderna, för här pratas det om det ännu... :lol:
Inte att manska tömma, men att man kan... :wink:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Så har vi äntligen landat, efter vigsel, dop, husköp, Halmstadresa etc.
Nu ska vi (jag och barnen, Oskar jobbar :) ) vara hemma och ta det lugnt, länge framöver så när passar det bättre att införa ett spikat schema annat än nu :?: :wink:

Jag har fortsatt att fundera över tider hit och dit men nu tror jag att jag har det - för oss - perfekta schemat :D :wink:

Schemat:
6:55 Väcka Freja, Välling och ensamlek i sängen.
7:00 Väcka Ronja. Ammas i mamma och pappas säng. Därefter lite umgänge och snack. Påfyllning ur andra bröstet. Ensamstund i sängen.
8:00 Avbryter Frejas ensamlek. Påklädning för Freja. Därefter Ny blöja och påklädning för Ronja.
8:10 Frukost. Freja äter dock inte mycket då hon ju ganska precis ätit välling. Men lite pillar hon i sig och det får vara bra med det. :D Under tiden vi äter Frukost ligger Ronja på bordet och iaktar.
8:30 Ronja sover vagnen, 2 timmar. Ambitionen är att vi typ f.o.m. imorgon ska ha denna första lur i vagnen samtidigt som mamma och Freja (och pappa ibland) tar en morgonpromenad. Ronja är såå ovan att sova i vagn som rör sig så hon har svårt för det. Därför tycker jag att det kanske vore ide att inför en lur i "rullande vagn" så att hon vänjer sig även vid det. Dock kanske inte promenaden varar i 2 timmar men då får hon sova klart ute i stillastående vagn. :P
10:30 Väcker Ronja, ammas vänster + höger. Umgänge och i slutet av timmen påfyllning ur båda brösten. (detta funkar bäst för oss, B1+B2 sen B1+B2 igen) Därefter ensamstund på golvet. (Eller ja.. ensam och ensam :P Freja vill alltid vara där Ronja är! :D ) Efter ensamstunden blir det antingen ytterligare en stund liggandes men mer "socialt" eller så blir det social delaktighet i bärsele om den passar bättre för de sysslor som måste göras.
12:00 Lunch till Freja
12:30 Freja och Ronja sover middag, 2 timmar.
14:30 Väcker barnen. Ammar Ronja B1+B2
15:00 Mellanmål till Freja. Ronja får påfyllning ur båda brösten då Freja ätit klart.
15:30 "Upptäcktsresa" ute. Bärsele för Ronjas del och spring i benen för Frejas del. :wink: (Freja får visserligen vara ute hur mycket hon vill, dörren står öppen, men det är visst mycket roligare om man har en Ronja man kan visa saker för :lol: )
16:30 Ronja sover sista luren 45 min. Mamma och Freja lagar middag.
17:15 Väcker Ronja. Ammas, men Ronja är inte såå intresserad.
17:30 - 18:00 Middagen serveras. Jag vet, jag borde ha en exaktare tid, men det blir så olika beroende på när maten blir färdig, om det är långkok eller makaroner liksom. Freja verkar inte lida av att det inte är en exakt tid där, men jag måste kanske styra upp tiden bättre då Ronja börjar äta med oss.
18:20 (ibland 18:30 beroende på middagen) Freja badar, oftast tillsammans med pappa.
18:45 Freja kommer upp ur badet, nattblöja, tandborsting, godnattsaga, skatt och sen sängen. (Pappa fixar) Ronja och mamma hoppar i badet. Ronja får nu flaska (med BM eller ersättning, beroende på hur mycket som kunnat pumpas ut under dagen) Nu äter Ronja massor :D
19:00 Sova för Freja
19:15 Sova för Ronja.

Sammanfattning:
Ronja: Morgon - 7:00, Lurar - 2+2+45, Natt - 19:15, Nattsömn 11h 45 min, Dagsömn - 4h 45 min, Sammanlagd sömn - 16h 30 min! De ni :!: Mamma SÅ stolt :P :wink:
Och ja! Ronja sover 11h45min natt utan uppvak - bara hon fick lite mindre sömn dagtid! :D :shock: :D
Freja: Morgon - 6:55, Middagssömn - 2h, Nattsömn - 11h 55min, Sammanlagd sömn - 13h, 55 min.

Både Ronja och Freja får "för mycket" sömn. Men de behöver det! Freja har läääänge sovit 2 timmar mitt på dagen och 12 timmar natt och det funkar kanon. Någon gång då jag faktiskt glömt :oops: att väcka henne har hon kunnat sova 3 timmar på dagen och 12 timmar natt, och det fungerade oxå. Så hon fårha sin extra halvtimme :wink:

Framtidsambitioner:
Ronja: Morgon - 7:00, Lurar - 1,5+2+45, Natt - 19:00
Freja: Morgon 7:00, Lur 2 timmar, Natt 19:00
Bad - Tillsammans!
Sova - Samma rum!
:D :heart: :D :heart: :D

Frågor:
:arrow: Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med amningen under Ronjas sista vakenpass. Som jag gör nu så får hon mat så fort hon kommit upp, som vid alla andra tillfällen, men hon är ju inte så intresserad då. Däremot blir "kvällsslurken" en reäl slurk, snarare ett helt mål :!: Funderingar kring det?
:arrow: Passiv social delaktighet för Ronja - ok om det är i bärsele då och då?
:arrow: Middagen, helt katastrofalt att inte ha en exakt spikad tid?

:heart::heart::heart::heart::heart:
Bianca
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Bianca!

Ni verkar ha det toppenbra där hemma. TACK för att du delar med dig :heart:! Vilket fint arbete ni gör!
Acnaib skrev: Frågor:
:arrow: Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med amningen under Ronjas sista vakenpass. Som jag gör nu så får hon mat så fort hon kommit upp, som vid alla andra tillfällen, men hon är ju inte så intresserad då. Däremot blir "kvällsslurken" en reäl slurk, snarare ett helt mål :!: Funderingar kring det?
Fortsätt så om det funkar för er, ingen fara. Kommer ju regleras sedan när hon äter mat med resten av familjen.
Acnaib skrev: :arrow: Passiv social delaktighet för Ronja - ok om det är i bärsele då och då?
:thumbsup:
Acnaib skrev: :arrow: Middagen, helt katastrofalt att inte ha en exakt spikad tid?
Nej, så ser det nog ut hemma hos alla, att det kan diffa en liten stund beroende på vad som serveras.

Fortsätt med ert fina arbete och NJUT av varandra :heart:!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:heart: Grattis lilla Ronja på 3-månaders-dagen! :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hurra! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Lite drygt en vecka kvar, sen blir lilla älsklingen 4 månader. Otroligt!
Hon är helt perfekt i alla lägen, min lilla skatt. Hon äter och sover bra. Dock har hon dalat lite i sin kurva. Jag misstänker att det är ersättningen jag ger henne som inte är lika fet som bröstmjölken. Jag har försökt öka mjölkproduktionen och försöker ännu, men det vill sig inte riktigt. Så Ronja får fortfarande flaska, lite till och från när det behövs.

Nu den senaste veckan har hon börjat vakna på nätterna igen. Oftast runt 2 och 5. Jag har gett henne mat ibland, ibland inte. Jag vet - inte särskilt konsekvet. :? Men ibland har det varit så svårt för henne att somna om och då har det varit enklare och tystare att ge henne bröstet. Hon äter inte mycket vid 2, så hon behöver egentligen ingen mat då! Men vid 5-6 tiden äter hon mycket, men det är ju egentligen inte så konstigt eftersom dte ju nästan är morgonmål. Jag tror mig veta att hon vaknar på nätterna igen för att hon får för mycket sömn om dagarna. 16h ibland 16,5h. Och hon borde ju ha 15-15,5h. Ja, det har gått bra så här, men nu till 4 månader-dagen ska vi spika ett 4-månadersschema med 12 timmar natt, utan nattmål!

Mina schemafunderingar är följande:

Alt. 1
7:00 Morgon
9:15 Vila 45
10:00 Mat
12:00 Vila 2 timmar
14:00 Mat med smakis
16:15 Vila 45
17:00 Mat
19:00 Natt

Alt. 2
7:00 Upp
9:15 Vila 45
10:00 Mat
12:30 Vila 2 timmar
14:30 Mat med smakis
16:30 Vila 20
17:30 Mat
19:00 Natt

Alt 2 är det som egentligen skulle passa familjen bäst, med tanke på Frejas tider (Jag vill att båda ska sova middag samtidigt) och med badtider som vi gärna vill passa in. Det finns en tid då vi kan bada hela familjen i veckan och det är mellan 12-14 på lördagar. Freja klarar att vila senare just den dagen, men med Ronja har vi hittils gjort som så att hon badat med oss 30 min. Sen har jag lagt henne i hårdliften, i badhuset vid 12:30 och så har hon sovit middag där. Lagon tills vi badat klart, duschat och allt det där är kl 14:30 och hon får mat innan vi åker hem. Freja sover sedan hemma 15:00-16:30 (en halvtimme mindre än annars) bara just denna dag, och det klarar hon fint.
Men! Alt. 1 stämmer bäst överens med mattider med 3-4 timmars mellanrum, som de beskrivs i barnaboken och som Freja hade när hon var så liten. Med alt. 2 är det mellan målen: 3 - 4,5 - 3 timmar. Jag funderar på om 4,5 är för långt mellanrum. Och om mat vid 10 är tillräkligt för att sedan kunna sova vid 12:30.
:arrow: Åsikter, please!

Sedan funderar jag på det här med smakmat. På BVC sa hon nu sist att inte förrän 6 månader! Hon var riktigt bestämd. Undantagsfall kunde vara om barnet inte sov på natten och vaknade flera, flera gånger. Då kunde man ge dem gröt på kvällen. Med Ronja sover ju, egentligen.
Och välling på kvällen?! Freja äter fortfarande 6-månadersvälling :lol: :wink: Då det är den enda jag hittar som är kravmärkt. Hur ska jag blanda den svagare för att få den ok för 4-mån? Eller hur gör man egen?

Och en sista fundering: När är det läge att flytta in Ronja till Freja och måste hon då ha egen spjälsäng, eller kan hon fortfarande sova i vagnen, men i samma rum som Freja. Frejas rum är dessutom lättare att göra kolsvart, samtidigt som fönstret fortfarande släpper in frisk luft. Det är i princip "omöjligt" i vårt sovrum. Antingen blir luften urdåligt, eller rummet inte helt mörkt.

:heart:
Bianca
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Nej, för fasen! :shock: Screw BVC (:evil: ursäkta!) och ge henne mat! :D Att hon har börjat vakna mera på natten är ett tydligt tecken, hon kan inte gärna säga ifrån tydligare än så! Så ös på med potatismoset, bananerna och gröten, det är dags. 8) Vällingen som är märkt från 6 mån är den som tidigare var från 4 mån, så den kan du också börja med så att stackaren blir ordentligt mätt. (Jag tror att alla typer av välling finns kravmärkt - be din handlare ta hem?)

Ang schemat tycker jag att 1:an är bäst - vad händer om du tar 2:an men låter lillan lägga sig 30 min senare och vakna 30 min senare också? Blir inte intervallerna rätt då?

Ang ihopflyttandet så är mitt tips att du tar bort nattmålet först och flyttar ihop sedan. Då kan du antingen flytta över henne i spjälsäng när hon flyttar in till syrran (och ramsan sitter! :wink:) eller låta henne fortsätta sova i vagnen ett tag till.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Igår var vi och handlade och då köpte vi bananer och 4-mån risgröt. Så nu, snart blir det mat till lillan! Men jag tror inte att BVC-sköterskan kommer bli glad när vi ska dit den 26e. Men Ronja-stackarn måste ju bli mätt.
I natt vaknade hon 23, 01, 02:30, 03:40 och vid 06:15. Jag amma henne alla uppvaken och hon åt och åt. Brösten hängde ju såklart inte med så vi 03:40 fick hon en flaska med ersättning, 260 ml, vilken slukade hon i ett nafs! vid 6:15 fick hon ingen mat, men somnade om själv ganska snabbt. vid 7 väcktes hon och åt massor igen.
Och då fick hon inte dåligt med mat igår! Vi var hos svärföräldrarna hela dagen och hon åt massor. Hon ammades och fick ersättning. Vid ett av målen ammades hon, fick 260 ml ersättning, umgicks en stund men ville sedan ha mer mat och åt 200 ml till!!
Ja, lite riktig mat blir nog inte fel. :wink:

Okej, men då kör vi på schema 1. Tiderna där är ju klockrena, egentligen. Ronja är inte vaken mer än 2 timmar mellan varven och måltiderna kommer som de ska. det aksnke itne är ela världen om Ronja får sin middagssömn 30 min senare var tredje lördag?
Däremot kommer jag ändra Frejas sovtid på dagen så att även hon sover 12-14.
Jo, jga hade kunnat ändra till 7:30 och 19:30, men det känns inte riktigt bra då de snart kommer dela rum och det underlättar avsevärt om de sover samma tider. För tänk om jag ska ta upp Freja vid 7, ensamlek på det, men att det fortfarande borde vara mörkt för Ronjas skull. Njae.. 7 och 19 är bra tider, tycker jag!

I slutet av okt flyttar vi till vårt hus som vi köpt. Huset har många rum men vi vill ändå att barnen ska sova i samma rum. Är det dumt att vänta med "tillsammansflyttningen" till efter flytten. Jag menar, att Ronja först delar sovrum med Freja i nya huset? Hon kommer då att vara liiite drygt 5 månader. Eller blir det dumt med sååå mycket nytt på en och samma gång?

Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Nu är premiärgröten uppäten :D (ja det blev nu vid 10 istället för vid 14, men när vi spikar schemat är det tänkt att smakis ska vara vid 14.)
Oj va lillfisen tyckte om det och så arg hon blev när det tog slut :lol:
Hon bara åt och åt! Jag gjorde enl. paketet en "smakportion", vilken jag tyckte verkade stor, men hon åt upp allt (ja, lite dekorerade vi kläderna med). Sen blev hon som sagt såå ilsk när det var slut, men då bytte jag snabbt så hon fick lite bröst oxå, hon fortsatte att äta - ganska mycket!
Men hon blev klar med allt på 30 min! :? En måltid borde väl vara i en timme?

Burkmat? Anna W skriver i barnaboken, under 3-4 mån-kap, att man inte ska ge bernet mer än en halv burk, eftersom det då inte finns så mkt plats till mjölk. Men en halv liten burk eller en halv stor burk?

Ang. krav-välling. Semper har haft krav-märkt fullkornsvällning men de har tait bort det från sortimentet, då efterfrågan var för liten. Nestlé har inte heller någon krav-märkt välling. Jag har ringt båda. Den enda kvarmärkta vällingen på marknaden är Hipp, majsvälling, från 6 mån.
Men om jag har fel, blir ingen mer glad än jag :) Fast Freja gillar sin majsvälling :wink:

Elle

Inlägg av Elle »

Hej Bianca!

Vänta ni med ihopflyttningen tills ni får det nya huset. Då kan ni ha en stor inflyttningsfest och engagera storasyster i möbleringen av rummet. Då kan ni ägna tiden tills dess till att öka på mängden fast föda på dagen så att nattmålen försvinner.

Jag skulle ge så mycket gröt som hon vill ha och sedan fylla på med amning/ersättning/välling. Jag har efter några dagar med gröt börjat med smakisar till lunch och gjort likadant med mängden.

STRUNT i BVC!! Juvelen signalerar tydligt att det är dags för fastare mat och huvudsaken är ju att lillan är nöjd och får sin sömn.

Fortsätt att erbjuda mat inom en timme ett tag till och dra sedan ner till 45 min när ni kommit igång med fast föda. Sedan kan du ju endast erjuda, om hon sedan väljer att sluka allt på 30 min och sedan vara nöjd, ja det får hon gärna om hon vill :wink: .

Låter som om ni hittat ett schema som passar er kanon.

Gå via "sök" så finner du recept på hemgjord välling.

Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Tack Elle för finfina svar :heart:

Jag har bara en lite fundering ang. det du skrev.
Elle skrev: Jag har efter några dagar med gröt börjat med smakisar till lunch och gjort likadant med mängden.
Menar du att jag ska ge både smakis och gröt? Och när ska jag isf ge gröten? Till kvällen eller? Då runt 17, och sen kvällsslurk innan nattning? Och smakis, typ banan vid 14 eller 10? Eller hur menar du?
Jag hade nog tänkt att ge mat/smakis eller gröt vid ett tillfälle på dagen och då vid 14-tiden. Alltså gröt ett tag, sen kanske banan ett tag och sen potatis.. eller hur det nu blir. Men jag kanske tänker knasigt där?

Ikväll gjorde jag en spec. nattslurk till tösen. Jag blandade 100ml ersättning med 100ml (lite svagare) välling. Hon åt ca 160ml av blandningen, men hade ju ätit vid 17-tiden innan. Nu får vi se hur bra hon sover på det inatt :sleep:

Bianca
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei,

Inspirerende tråd! For en fin mamma du er :D

Min lille på snart 13 uker har hatt 4,5 time mellom mål kl 10 og kl 14.30 en stund nå. Sover 2,5 time - ser seg ferdig å spise mellom 10.30 og 11 - noen ganger spiser hun bare 10 min rundt kl 10... Ellers spiser hun bra stort sett hele dagen, så den tiden mellom målene har ikke vært noe problem her, hun sover godt. (Men så er det jo å pusle sammen resten av dagsprogrammet, og da blir det jo noe tett imellom før dagen er til ende...!)

Takk for alle tips og all hjelp til meg også - både svarerne og Bianca ! Kos dere med maten!
:heart: :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Jag ska förklara vad jag menar :wink: : Vi började med gröt till mellanmål, serverade så mycket som gick ner och fyllde sedan på med erättning/välling (hade slutat att amma då). Efter ett par dagar så införde vi smakis av mat till lunch, ex potatismos och behöll grötmålet till mellis. Vi körde samma typ av puré ett par dagar och införde sedan en ny. Vi serverade katrinplommonpuré till efterrätt för att hjälpa magen på traven. Nästa steg var att införa puré till middag så tillslut blev matordningen: gröt till frukost, puré + frukt till lunch och påfyllning av ersättning/välling, gröt till mellis, puré+frukt till middag och välling som nattslurk.

Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Tack AMAMA! :heart:
Ja måste dock medge att jag inte riktigt förstor allt. :wink: Uker - är det veckor? Och vad betyder "Kos dere med maten!" :?:

Tack Elle för förtydligandet. :heart: Nu fattar jag finfint! :D Det var ju ungefär så jag hade tänkt då ju. Men jag hade nog tänkt att byta ut gröten mot frukt/grönsaker och variera lite innan jag kör gröt och lunch-smakis.

Ni vet ju alla, som läst min tråd att vi haft lite struligt med amningen. För två dagar sedan bestämde Ronja sig för att helt rata bröstet. Jag förstår inte riktigt varför. Det är nästan som om hon har glömt hur hon ska göra. Om jag tar upp henne sovandes och lägger till vid bröstet direkt så äter hon, men så fort mjölken inte kommer lika fort längre så släpper hon och vill inte ta något nytt tag. Igår försökte jag hela dagen att få henne att dia, jag gav henne ingen flaska - och det kändes hemsk! :( Hon var hungrig, hon skrek av hunger men hon ville inte ta bröstet. Till kvällen fick hon sin nattslurk i flaska och då åt hon - massor! (så klart). I natt vaknade hon vid 5 och jag ammade henne. Hon tog bröstet men åt bara en liten stund, sen släppte hon och började gnälla. Vi bytte bröst och hon åt lite till, sen började gnället igen. Då la jag henne i vagnen igen och hon sov tills jag väckte henne vid 7. Då gav jag henne bröstet igen och hon åt lite, tills Oskar hostade och "störde" henne. Sen var det kört igen. Hon ligger bara och skriker - hysteriskt! Jag vet att hon är hungrig, men hon diar ändå inte. Varken sittandes, liggandes eller någon annan ställning heller. Hon sov sin förmiddagssömn som hon ska, jag väckte henne och erbjöd med en gång, hon åt, men bara lite igen... Nu innan middagssömnen kunde jag inte se henne hungrig längre så jag övergav tanken på amning och gav henne flaskan igen. Hon åt - massor igen. Det känns så hemskt när jag vet att hon är hungrig, samtidigt som jag gråter då jag inser att amningen kanske redan är över. Det bästa för min lilla flicka är ju att få mat, att vara mätt och glad. Men hjärtat mitt brister vid tanken på att Ronja inte vill dia längre.
Flaskan tar hon - jämt. Även fast jag nu idag bytte till minsta dinappen (stl 1).

Måste bara få gråta lite.. :cry:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

VILL du fortsätta amma finns det tillmatningsset. Har du sett det?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"